Rob Hartog in 2017 van start binnen World Supersport klasse
Op de deelnemerslijst van de World Supersport klasse voor 2017 is de naam te zien van Rob Hartog. De keuze is gemaakt om voor het komende seizoen terug te keren naar de lichtere
Supersport machine. Hartog zal met zijn Team Hartog-Jenik-Against Cancer van start gaan in de FIM Europe Supersport Cup, welke uitsluitend tijdens de negen Europese rondes van het
World Supersport kampioenschap in actie zullen komen.
"Vooropgesteld is dit niet de manier waarop je een nieuwe uitdaging in de vorm van de Superstock 1000 wilt afronden", begint Hartog. "De overstap naar de 1000cc machine afgelopen
jaar was weliswaar een gedwongen stap, maar dat betekend niet dat we die niet met beide handen aanpakten." Het bracht de coureur uit Abbekerk en zijn team helaas niet het gewenste
resultaat. Dat leverde kopzorgen op bij de afwegingen voor het nieuwe seizoen. Maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de FIM Europe Supersport Cup. Rob: "Dit is de keuze die we
aanvankelijk wilden maken in 2016. De klasse was alleen, op het moment dat wij de inschrijving wilde maken, al vol. In het maken van een keuze voor 2017 ging uiteindelijk mijn
voorkeur uit naar de Supersport klasse en dus weer een terugkeer naar de lichtere 600cc machine." Ook in 2017 kan Hartog en zijn team weer rekenen op steun van Kawasaki Benelux en
Henk Salomons. "We gaan voor het derde jaar op rij racen op een Kawasaki, waar ik niets anders dan dankbaar voor kan zijn. Niets is namelijk vanzelfsprekend en ik ben blij dat we
opnieuw deze support ontvangen." Voor het team lijkt een vertrouwensband met product en partners belangrijk, aangezien er meer samenwerkingen worden voortgezet. Zo zal de Kawasaki
ZX-6R worden geprepareerd door Jenik Performance, welke zijn sporen reeds heeft verdiend in zowel de Superbike als Supersport categorie. Daarnaast wordt de vertrouwde en bewezen K-
Tech vering er opnieuw onder geschroefd, inmiddels voor het vijfde jaar, door Front Row Components. "Hierbij wil ik ook mijn trouwe sponsors en fans bedanken die deze stap weer
mogelijk maken," sluit Rob af.
Het seizoen zal worden afgetrapt op 2 april in Spanje. Het team zal gedurende het voorjaar diverse testen afwerken om klaar te zijn voor de eerste race. De tweede race vindt, zoals
we de laatste jaren gewend zijn, direct plaats op vertrouwd gebied in Assen op 30 april. Daarnaast wordt deelgenomen aan de OW Cuprace op 15 april in Assen. Onderstaand de volledige
kalender voor de FIM Europe Supersport Cup races:
(2 april) Aragon - Spanje
(30 april) Assen - Nederland
(14 mei) Imola - Italie
(28 mei) Donington Park - Engeland
(18 juni) Misano - Italie
(20 augustus) Lausitzring - Duitsland
(17 september) Portimao - Portugal
(1 oktober) Magny-Cours - Frankrijk
(15 oktober) TBA - Spanje
Klik hier voor de voorlopige deelnemerslijst in de World Supersport
klasse.
Nieuwsbrief december
Kerstgroet
De laatste dagen van 2016 staan voor de deur. Een jaar van nieuwe uitdagingen voor Team Hartog. Het tweede volledige jaar in de Europese top dankzij de vele partners en sponsoren welke wij niet genoeg kunnen bedanken. Het afgelopen jaar heeft ons niet gebracht waar we op gehoopt hadden, maar desondanks blijft iedereen enthousiast en hard werken. Het nieuwe 2017 seizoen begint weer voordat we er erg in hebben, daarom zijn de voorbereidingen in volle gang en hopen wij rond oud&nieuw onze plannen bekend te kunnen maken. Rest ons iedereen fijne kerstdagen te wensen en een gelukkig, gezond maar bovenal voorspoedig nieuwjaar!
Gear Special
Motorracen is een gevaarlijke sport. Om de risico's van de sport zo laag mogelijk te houden, worden de coureurs beschermd door diverse producten. Sinds jaren wordt Rob Hartog beschermd door de beste producten beschikbaar. Deze productpartners zijn wereldleiders op de diverse markten, onderstaand hun verhaal.
Comfort is belangrijk, design een kern-punt, maar aan veiligheid doet motor- kledingfabrikant REV'IT! geen concessies. Om de racepakken zowel mooi als comfortabel als veilig te maken, ontwikkelde het van oorsprong Nederlandse bedrijf al in 2000 de Engineered skin, waarbij een ontwerp niet meer uit een voor- en achterkant bestaat, maar uit een 3D- ontwerp dat de contouren van het lijf van een coureur volgt.
Met de 3D-ontwerpen van REV'IT! zijn de naden gepositioneerd op plaatsen waar ze de minste hinder geven en waar de kans het kleinst is dat ze door een crash open gaan. Over het algemeen geldt: hoe simpeler een pak, hoe veiliger.
Rob Hartog rijdt sinds de start van zijn wegrace carriere in REV'IT! pakken. De eerste jaren in confectiepakken, maar sinds 2015 in maatpakken van kangoeroeleer. Dit is lichter, dunner en elastischer dan rundleer, maar wel minstens even sterk. Een maatpak weegt gemiddeld ongeveer 4 kilo. De input van de coureurs is van het grootste belang voor REV'IT!. Zo zijn in de loop der jaren diverse hard parts ontwikkeld voor de racerij. Inmiddels gebruikt REV'IT! deze hard parts ook in de pakken die in de winkel verkrijgbaar zijn.
REV'IT! Heroes
De relatie met coureurs is belangrijk voor REV'IT!, dat niet zomaar met iedereen in zee gaat. Het moet klikken. Een coureur moet bij REV'IT! passen en vice versa. Het gaat REV'IT! om de passie. Op internationaal niveau heeft REV'IT! twaalf zogenoemde Heroes, waaronder Alvaro Bautista, Danilo Petrucci, Alex Rins en Kenan Sofuoglu.
Wanneer je vol gas op een racemotor rijdt, heb je geen tijd om bezig te zijn met je helm. Dit was een van de hoofddoelen tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Shoei X-Spirit III. De helm moest perfect zijn voor racen, en niets meer. Met de extreme ventilatieprestaties en hooggeavanceerde aerodynamica, de X-Spirit III is de perfecte helm om prestaties te leveren. Zo rijden diverse topcoureurs met deze helm, waaronder Marc Marquez.
Het Japanse Shoei begon in 1960 met het maken van motorhelmen. Vijf jaar later begon een grote opmars van het helmenmerk uit Tokyo. Anno 2014 worden nog steeds alle helmen ontwikkeld en geproduceerd in eigen land. Ondanks dat vrijwel iedereen die iets met motoren heeft de naam Shoei kan spellen, heeft het bedrijf slechts 500 werknemers wereldwijd.
Sinds de start van Rob zijn wegracecarriere, wordt hij ondersteund door Shoei. In het eerste jaar, 2011, betrof dit een sponsorhelm van oud-coureur Niels Feller. Niels vond dat Rob met een kwalitatief perfecte helm aan de start moest verschijnen en zo was de relatie ontstaan.
Nog steeds is Niels hier direct bij betrokken, door de helm designs van Willem van den Brink (DiabloDesigns) voor zijn rekening te nemen. Willem is een gepassioneerde vakman met veel specialisme en weet ieder jaar weer diverse ontwerpen te realiseren welke perfect in het plaatje passen.
Daytona motorlaarzen worden nog steeds met de hand gemaakt in Duitsland. In 2013 is Daytona voor de 8e keer testwinnaar geworden, van de 21 merken bleken de handgemaakte Gore-Tex laarzen van Daytona weer eens de beste te zijn. Wanneer kwaliteit voor jou belangrijk is, is dat belangrijk voor Daytona. Dat betekend: alleen de fijnste materialen worden gebruikt, handgemaakt in Duitsland met de modernste technieken, verontwikkelde veiligheidskenmerken, comfortabel, producten makkelijk te onderhouden welke een goede levensduur en stabiliteit bieden in alle situaties.
Red Bull Knock Out 2016
Voor de tweede maal deed Rob Hartog mee aan de zwaarste strandcross ter wereld; de Red Bull Knock Out. Wekenlang volgde een voorbereiding op diverse motorcross circuits om deze uitputtingsslag van 1.5 en 1.45 uur aan te gaan op de Kawasaki KX450F crossmotor. 1000 rijders gingen van start op zaterdag 19 november. Rob was goed op weg in de kwalificatieheat, waar de snelste 500 rijders zich direct plaatsten voor de finale. Maar helaas, liggend op een 185e plaats, zorgde een technisch defect ervoor dat hij de motor aan de kant moest zetten, 5 minuten voor het einde. Bekijk hier een samenvatting van het event met mooie videobeelden.
Hartog sluit seizoen af met 17e plaats in Jerez
Tijdens de slotrace van het FIM Superstock 1000 kampioenschap is Rob Hartog op een 17e plaats gefinisht. Na een aantal wisselvallige trainingssessies wist Hartog een goede start te maken in de race, vanaf de 28e plaats op de startgrid. Na de 15 ronden tellende race was een 17e plaats het eindresultaat.
In de eerste vrije training van het weekend, op vrijdagochtend, was er haast geen bruikbare tracktime. Regenval in de nacht ervoor zorgde voor een half natte baan. Tegen het einde van de sessie gingen alle coureurs de baan op, maar de omstandigheden bleven verradelijk. Er werden geen onnodige risico's genomen en 28e tijd was het resultaat in deze sessie. In de middag waren de omstandigheden beter en kon een normale 45 minuten durende sessie worden afgewerkt. Tijdens deze sessie kon pas echt wat opgemerkt worden van de condities op de baan, en deze bleken lastig. Het resulteerde opnieuw in een 28e plaats. Na de sessie werd een plan gemaakt voor de volgende dag, om wat problemen te verhelpen.
In de kwalificatiesessie op zaterdag bleken deze problemen een stuk beter onder de knie, aangezien Rob zijn persoonlijk snelste rondetijd bijna een seconde verbeterde. Een slelste tijd van 1'45.5 was echter voor de derde maal dit weekend goed voor een 28e plaats op de lijst. Dit werd ook de startpositie voor de race. De onderlinge verschillen waren daarentegen erg klein. De achterstand op de punten (top-15) bedroeg 0.7 seconde en het gat naar de kop 1.8 seconde.
Door een aantal uitvallers (een grote valpartij op zaterdag zorgde voor een aantal geblesseerden) werd de race aangevangen op plaats 25 op de startgrid. De snelle Kawasaki Ninja ZX-10R van Hartog kwam goed van zijn plek en direct werd een aantal ronden gewonnen. Op de Jenik Performance geprepareerde machine, uitgerust met Front Row Components K-Tech vering, kwam Rob de eerste ronde door op de 19e positie. Commentaar: "Na deze goed start had ik de mogelijkheid om aan te pikken bij een grote groep voor mij. Helaas lukte het niet om het benodigde tempo te rijden, waardoor deze gedurende de race langzamerhand uit mijn bereik verdwenen. Hier baalde ik best van, want punten waren binnen handbereik. Ik had hier simpelweg niet het tempo voor. In de laatste ronde moest ik mijn stek op de 17e plaats nog verdedigen, wat uiteindelijk lukte. Ondanks dat we geen punten hebben weten te scoren in de race, is dit een beter resultaat om de winter in te gaan dan de voorgaande races. Ik wil alle mensen om mij heen bedanken voor de steun en support, maar in het bijzonder mijn ouders, Swen Jenik, Robin, Levi, Jan&Gerrie, Truckdriver Gerard en Lucien&Evalien Krans welke dag en nacht voor ons zorgen. Ook in de wat mindere en moeilijke momenten dit jaar is iedereen hard blijven werken. Daar heb ik hen helaas niet voor kunnen belonen in de vorm van een goed resultaat. Maar we komen terug!..."
Het wegraceseizoen voor 2016 zit er op. Dit betekend niet dat Rob stil zal zitten. Over een aantal weken zal Hartog deelnemen aan 's werelds zwaarste strandcross; de Red Bull Knock Out. Op een Kawasaki KX450F gaat Rob voor revanche, waar hij vorig jaar strandde in de halve finale door een defecte transponder. Dit eendaags evenement zal plaatsvinden op zaterdag 19 november op het strand van Den Haag. Kijk op www.redbullknockout.nl voor meer info.
Seizoensafsluiter in Jerez
De seizoensfinale staat voor de deur. In Zuid-Spanje wordt de laatste Europese ronde verreden van het World Superbike kampioenschap in Jerez de la Frontera. Dit betekend de laatste race voor het FIM Superstock 1000 kampioenschap. Rob blikt vooruit:
"We gaan er proberen wat moois van te maken deze laatste race. Het is tot nu toe een seizoen geweest met veel ups en downs. We hebben het niet makkelijk gehad in vooral de laatste paar races en dit is niet een seizoenseinde hoe we deze voor ogen hadden. Ik wil daarom de mensen om mij heen bedanken voor het vertrouwen, we gaan er nog een keer vol voor knokken! Daarnaast wil ik Vitaal-Dussen bedanken voor de support, waarbij zij mij hebben geholpen om komend weekend weer blanco in te kunnen gaan!"
De race zal live worden uitgezonden op Eurosport 2 op zondag 16 okt vanaf 14:15.
Klik hier voor het complete tijdschema meer informatie.
De sessies zijn via de LIVE TIMING te volgen op WorldSBK.com (gratis)
De sessies zijn via LIVE beelden te volgen via WorldSBK.com (betaald)
Uitslagen, verslagen en diverse updates kunt u het gehele weekend volgen via de Social Media Wall op de website!
Tijdschema FIM Superstock 1000 - WorldSBK Jerez
Vrijdag 14 oktober
09:15 - 10:00 Eerste vrije training
16:00 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 15 oktober
14:15 - 14:45 Kwalificatie
Zondag 16 oktober
09:50 - 10:05 Warmup
14:20 - 14:50 RACE
Deceptie voor Rob Hartog in Magny-Cours
De voorlaatste ronde van het Europese FIM Superstock 1000 kampioenschap is voor Rob Hartog uitgelopen op een deceptie. Op het Franse circuit in Magny-Cours kwam de Kawasaki coureur het gehele weekend te kort en tot overmaat van ramp zorgde een valpartij in de race ervoor dat het een weekend werd om snel te vergeten.
"Voorafgaand aan het weekend had ik er echt zin in. Ik ken het circuit van vorig jaar met de Superstock 600 en heb het gevoel dat het team de laatste races echt stappen heeft gemaakt met de Ninja ZX-10R", klonk Hartog zelfverzekerd. "Helaas merkte ik direct in de eerste sessie dat we het lastig zouden krijgen. Het lukte simpelweg niet om snelle tijden te rijden en in een goed ritme te komen." Na de twee vrije trainingen te hebben geanalyseerd, werd er een plan gemaakt voor de kwalificatie op zaterdag. In de beide vrije trainingen werd een 31 tijd neergezet. Hartog was dan ook gebrand om in de kwalificatie een aantal rijtechnische verbeteringen uit te voeren en zo de nodige progressie te boeken. Progressie die niet mogelijk bleek te zijn. Hartog, teleurgesteld na de kwalificatie: "Ik had een aantal punten waar ik aan kon werken op de baan en heb mij hierop gefocust. Opnieuw lukte het echter niet om, na het uitvoeren van deze verbeterpunten, ook mijn rondetijd te verbeteren. Dit is een bittere pil en om op de tweede dag opnieuw op de 31e plaats te staan in de kwalificatie is een bittere pil."
Op zondagochtend werd voorafgaand aan de race een 15 minuten durende warm-up gereden. Deze sessie werd vroegtijdig afgebroken en afgesloten op de 27e plaats. Rob voorafgaand aan de race: "Ik ga ervoor om een goede start te maken en zo de aansluiting te vinden in de voorste helft van het veld. Ik zal alle zeilen bij moeten zetten maar ga aan proberen te haken bij de coureurs voor mij." Een supersnelle- en vanuit historisch oogpunt befaamde 'Hartog-start' zorgde ervoor dat Rob de eerste bochtencombinatie als 19e doorkwam en dus al 12 posities had gewonnen! Helaas sloeg het noodlot even later toe, toen het bij het aanremmen voor Adelaide mis ging. "Ik passeerde tijdens het remmen voor de hairpin een coureur voor me. Ik kon daarna in het gedrang mijn voorganger, die inmiddels aan het insturen was, niet meer ontwijken. Mijn voorwiel werd onderuit getikt en ik lag er af. Ik heb vervolgens de motor vanaf de laatste positie opgepakt en heb de race uitgereden", aldus Hartog. Een 26e plaats was het resultaat.
Over twee weken vind de slotrace van het seizoen plaats in Zuid-Spanje, op het circuit van Jerez de la Frontera.
WorldSBK Jerez trip - SportTravel.nl
Wie dit evenement wil bezoeken op dit mooie circuit kan bij SportTravel.NL terecht, voor een last minute prijs voor de snelle beslisser.
Meer informatie:
Naar de World Superbike races in Zuid Spanje organiseren wij een geheel verzorgde 4-daagse vliegreis. Deze trip naar de WSBK Jerez is inclusief begeleiding, alle transfers, hotel in Jerez en paddock-entreekaart. Reis mee naar Andalusie waar het in oktober heerlijk vertoeven is! Je vertrek staat gepland op vrijdagochtend vanaf Schiphol naar Sevilla. Bij aankomst regelen wij je vervoer naar het hotel in Jerez. Je verblijft van vrijdag tot maandag in een luxe 4* hotel op korte afstand van het circuit. Op zaterdag en zondag gaan we gezamenlijk per touringcar naar het circuit. Het World Superbike Jerez arrangement is inclusief entreekaart die ook toegang geeft tot het WSBK Paddock. Vertrek naar Nederland volgt maandagavond vanaf Sevilla naar Schiphol.
Circuit informatie
Het Jerez de La Frontera circuit ligt net buiten de stad Jerez. Voor bezoek aan de WSBK hebben we de X1 tribune kaart gereserveerd. Vanaf deze tribune heb je perfect zicht op een groot gedeelte van het circuit inclusief video wall.Hier vind je het circuit overzicht (MotoGP circuit) Extra optie: op vrijdag- of zaterdagavond kunnen wij een gelimiteerd aantal gasten een meet & greet + diner aanbieden bij het team van Ten Kate Racing en/of Team Hartog - Jenik - Against Cancer
Hotel informatie
Het 4*Hipotels Sherry Park bevindt zich te midden van weelderige tuinen en heeft een groot buitenzwembad en kamers met gratis WiFi. U kunt te voet in 5 minuten naar het historische centrum van Jerez. Tot de faciliteiten van het hotel behoren een overdekt zwembad, een fitnessruimte, een sauna, massages en a-la-carterestaurant El Abaco. Het Hipotels Sherry Park ligt op slechts 5 minuten lopen van de kathedraal en de sherrykelders van Jerez.
Team Hartog zet seizoen voort in Magny-Cours
Na de tegenslag op de Lausitzring, zet het seizoensslot zich voort van 30 september t/m 2 oktober. Voor het Europese kampioenschap FIM Superstock 1000 zal de zevende race plaatsvinden op "Circuit de Nevers Magny-Cours" in Frankrijk. Dit zal de tweede keer zijn voor Rob Hartog dat hij hier in actie zal komen, na zijn debuut op Europees niveau vorig jaar in de Superstock 600 klasse. Hartog en zijn Team Hartog - Jenik - Against Cancer is er op gebrand om een goed resultaat neer te zetten, en zullen er alles aan doen om dit te bewerkstelligen.
Op vrijdag wordt er gestart met twee vrije trainingen, gevolgt door de kwalificatie op zaterdag en op zondag is de racedag, voorafgegaan door een warmup.
De race zal live worden uitgezonden op Eurosport 2 op zondag vanaf 14:15.
Klik hier voor het complete tijdschema meer informatie.
De sessies zijn via de LIVE TIMING te volgen op WorldSBK.com (gratis)
De sessies zijn via LIVE beelden te volgen via WorldSBK.com (betaald)
Uitslagen, verslagen en diverse updates kunt u het gehele weekend volgen via de Social Media Wall op de website!
Tijdschema FIM Superstock 1000 - WorldSBK Magny-Cours
Vrijdag 30 september
09:15 - 10:00 Eerste vrije training
16:00 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 1 oktober
14:15 - 14:45 Kwalificatie
Zondag 2 oktober
09:50 - 10:05 Warmup
14:20 - 14:50 RACE
Hartog kan pechduivel niet afschudden op Lausitzring
In de eerste race, volgend na de zomerstop, van het FIM Superstock 1000 kampte Rob Hartog opnieuw met tegenslag. In de diverse trainingssessies wist Hartog diverse malen progressie te boeken en een goede basis te vinden om in de race te kunnen knokken voor punten. Echter mocht het hier niet van komen, aangezien de race al in de opwarmronde voorbij was door een crash op een natte Lausitzring.
In de eerste vrije training zat Team Hartog - Jenik - Against Cancer er goed bij en wist Rob een 16e tijd neer te zetten. Optimalisaties aan de Kawasaki ZX-10R en K-Tech vering werden gemaakt door Jenik Performance en Front Row Components en zo werd in de tweede vrije training een snellere rondetijd gereden. Een 19e plaats was het resultaat met 2,5 sec achterstand op de kop en 0,4 sec van de punten. Analyse van de diverse data toonde aan dat er echter nog veel meer in het vat aanwezig was, dus werd met vertrouwen uitgekeken naar de kwalificatie.
In de kwalificatie startte Rob het begin van de sessie met rondetijden goed voor de top-10, om later terug te zakken naar buiten de top-15. Met nog vier minuten te gaan stuurde Hartog zijn machine echter de pits in. Een elektronisch storing was het probleem. Toch zette hij, na enkele aanpassingen, alles op alles in de laatste vliegende ronde. Dit zorgde voor een verbetering van 0,2 sec in de eerste sectoren. Echter werd in de laatste sector veel verloren en bleek de storing nog niet verholpen te zijn. Rob blikt terug: "Dit was erg jammer, aangezien we in de allerlaatse ronde snel waren en misschien nog een startrij op hadden kunnen schuiven. We starten nu vanaf de 7e rij op plaats 21, we gaan voor een goede start en weten dat onze racepace in orde is. Dus er is nog van alles mogelijk!"
Op de laatste dag van het raceweekend was er veel dreiging van regen, daarnaast was de temperatuur fors gedaald. In de warm-up op zondagochtend liet Hartog zien dat de snelle Ninja ZX-10R weer in orde was door een 15e rondetijd neer te zetten. Dit bood perspectief voor de race. Een race welke, door regenval en een uitgestelde WorldSBK race, 15 minuten later aanving dan gepland. Het gehele veld ging van start op regenbanden. De race duurde voor Rob echter niet lang, aangezien deze eindigde in de grindbak in de opwarmronde.
Commentaar: "Wat kan ik zeggen. Natuurlijk is het erg spijtig als je in de opwarmronde er van af valt en de start van de race vanaf de zijlijn kan bekijken. We hebben een extra ronde gereden in de periode dat de pitlane geopend was, om de baan te verkennen. Het enige wat ik weet is dat ik voorzichtig de rem erbij pakte voor de laatste chicane en dat ik plotseling de voorkant kwijt was. We hebben terug gekeken op de data maar de ronde ervoor deed ik nagenoeg hetzelfde. Ik heb de motor nog geprobeerd op de pakken, maar er was teveel schade. Ik wil mij verontschuldigen naar mijn team, welke keihard werkt om iedere race weer sterker voor de dag te komen."
Over de twee resterende races is Rob duidelijk: "We hebben dit weekend laten zien dat we bij de snelste 15 kunnen zitten, als alles klopt. Ik ben er van overtuigd dat het kan lukken in de laatste races, te beginnen over twee weken in Magny-Cours. Dit is dan ook waar we voor gaan knokken!"
Het WorldSBK raceweekend in Magny-Cours vindt plaats van 30 september t/m 2 oktober.
Lausitzring eerste race van seizoensslot
Seizoensslot FIM Superstock 1000
Het seizoensslot staat voor de deur van het FIM Superstock 1000 kampioenschap, te beginnen met een race op de Lausitzring in Oost-Duitsland van 16 t/m 18 september. Er zijn totaal nog drie races te rijden, welke achter elkaar volgen met steeds een pauze van twee weken. Na de Lausitzring volgen in oktober nog Magny-Cours en de seizoensafsluiter in Jerez.
Team Hartog - Jenik - Against Cancer heeft in de zomerstop hard gewerkt om tijdens de laatste drie races een goed resultaat neer te zetten. Mede door twee testdagen op de Lausitzring is het vertrouwen aanwezig om op jacht te gaan naar punten op de Kawasaki. Jenik Performance heeft keihard gewerkt om de Ninja ZX-10R verder te optimaliseren en daarnaast heeft Front Row Components de K-Tech vering weer tip-top in orde gemaakt.
Klik hier voor het complete tijdschema meer informatie.
De sessies zijn via de LIVE TIMING te volgen op WorldSBK.com (gratis)
De sessies zijn via LIVE beelden te volgen via WorldSBK.com (betaald)
De race wordt uitgezonden op Eurosport 2 op zondag omstreeks 21:00
Uitslagen, verslagen en diverse updates kunt u het gehele weekend volgen via de Social Media Wall op de website!
Tijdschema FIM Superstock 1000 - WorldSBK Lausitzring
Vrijdag 16 september
09:15 - 10:00 Eerste vrije training
16:00 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 17 september
14:15 - 14:45 Kwalificatie
Zondag 18 september
09:50 - 10:05 Warmup
14:20 - 14:50 RACE
Moeizaam IDM weekend in Assen
Om de lange zomerstop van het FIM Superstock 1000 kampioenschap te doorbreken, stond Team Hartog - Jenik - Against Cancer in het weekend van 12 t/m 14 augustus aan de start tijdens het Superbike*IDM event in Assen. Dit weekend ging niet zoals gepland en verliep moeizaam. Er werd met goede moed begonnen, maar het lukte niet om dit om te zetten in goede resultaten in de race. Ondanks deze teleurstelling gaat Rob Hartog toch met een goed gevoel de volgende break in, aangezien een tweedaagse test op de Lausitzring met een goed gevoel werd afgesloten.
Tijdens de vrije trainingen in Assen leek er nog niet veel aan de hand voor Hartog. Er werd gezocht naar een goede basisafstelling van de door Jenik Performance getunede Kawasaki ZX-10R en de Front Row Components K-Tech vering voor de kwalificaties en races. In de kwalificaties werd flinke progressie geboekt door de persoonlijk snelste rondetijd van de vrijdag flink te verbeteren. In de eerste kwalificatie resulteerde dit in een 4e plaats in de ONK Dutch Superbike klasse, achter Danny de Boer, Wayne Tessels en Nigel Walraven. In het totale startveld van IDM Superbike en Superstock coureurs betekende het een voorlopige 15e plaats. In de tweede kwalificatie wist Rob er een schepje bovenop te doen en opnieuw een snellere tijd neer te zetten. Een 14e plaats in het totale veld was het resultaat, echter kwam de Abbekerker slechts 0,3 sec te kort voor een plaats bij de eerste negen coureurs, welke mochten strijden in de Superpole.
De onderlinge verschillen waren zeer klein. Gezien het feit Rob een wedstrijdrijder en snelle starter is, was er vertrouwen voor de dubbele races op zondag. Tijdens beide races werd een goede start gepakt op de Kawasaki Ninja ZX-10R, om tijdens de eerste ronden direct aansluiting te vinden bij de top-10 in de wedstrijd. Helaas kon niet de snelheid gevonden worden om mee te gaan met deze groep en te strijden voor een mooi resultaat. Hartog kon niet in zijn ritme komen en kwam dan ook teleurgesteld over de finish. Na wat kleine aanpassingen lukte het ook in race twee niet om het juiste ritme te vinden, ondanks dat er wel een zeer goede start werd gemaakt. Dit was een domper, omdat juist met vertrouwen werd uitgekeken naar deze wedstrijd om de progressie en stijgende lijn van de eerste seizoenshelft door te trekken. Het eindresultaat was tweemaal een vierde plaats in de ONK Dutch Superbike klasse.
Support door fanclub
Doordat dit de laatste race van het seizoen op eigen bodem was, waren er veel partners, sponsoren, Club van-leden (die dit weekend financieel hebben mogelijk gemaakt) en fans welke dit weekend afreisde naar Assen. Wat rest dit seizoen zijn drie races in het FIM Superstock 1000 kampioenschap, te beginnen met de race op de Lausitzring van 16 t/m 18 september. Helaas hebben we de fans niet kunnen trakteren op het resultaat waar zij voor gekomen zijn, maar desondanks willen wij iedereen bedanken voor de support die we hebben mogen ontvangen!
Positieve test Lausitzring
Direct na het IDM in Assen reisde het team af naar Oost-Duitsland voor een tweedaagse privetest met diverse WorldSBK en STK1000 teams. Tijdens deze test was de snelheid gedurende beide dagen direct weer aanwezig en het lukte om een goede setting te vinden voor de Ninja ZX-10R. De rondetijden waren prima en dit geeft vertrouwen in aanloop naar de volgende race.
Volgende race
In de pauze van 4 weken in aanloop naar de volgende race kunnen we dus hoopvol zijn voor de afsluiting van het seizoen, dankzij de goede resultaten tijdens de test op de Lausitzring. Deze zal op hetzelfde circuit plaatsvinden van 16 t/m 18 september.
MotoPort Leek weekend sponsor
Roelof Eding van Motorport Leek was tijdens het IDM Assen weekend sponsor van Team Hartog - Jenik - Against Cancer. Roelof is als Officieel Kawasaki dealer de leverancier van de Kawasaki ZX-10R en voorziet het team van de nodige onderdelen gedurende het seizoen, en draagt de wegracesport een warm hart toe.
Opgericht in 1987 als Gronings Motorcentrum en inmiddels al sinds 2001 op een prachtige A-lokatie aan de A7 gevestigd in het Groningse dorp Leek. Het bedrijf is uitgegroeid tot de grootste, mooiste en gezelligste motorzaak van het noorden met een kledingafdeling die behoort tot een van de grootste in de Benelux!
Gebak De Spuiterij
Hans Plantinga kwam Rob succes wensen met een enorme taart na een weddenschap eerder dit jaar tijdens de WorldSBK in Assen, waar Rob in de punten reed tijdens de Superstock 1000 race. Hier konden de vele aanwezige gasten van genieten.
IDM deelname in Assen door support Club van 100/250
Laatste race in Benelux van 2016
Van 12 t/m 14 augustus reist het Duitse SUPERBIKE*IDM kampioenschap af naar Assen. Daar zullen zij hun 6e race van het seizoen rijden. Voor Team Hartog - Jenik - Against Cancer een mooie gelegenheid om een extra race in te lassen in de lange zomerstop van het FIM Superstock 1000 seizoen. Daarnaast willen we onze partners en sponsoren de gelegenheid bieden om nog een maal naar Assen te komen, aangezien dit de laatste wedstrijd zal zijn van 2016 in de Benelux. Het IDM heeft volle en competitieve startvelden, dus dat belooft spannende races.
Speciaal voor dit weekend heeft Team Hartog - Jenik - Against Cancer de beschikking over een VIP-box met dank aan BAM Wegenbouw. Met uitzicht op de befaamde Geert Timmer bocht wordt een ieder de gehele dag voorzien van een hapje en een drankje. Daarnaast gaat dank uit naar JENS Security en Fonville Schoonmaakbedrijf voor het beschikbaar stellen van toegangskaaren voor de Club van 250-leden. Voor geinteresseerden zijn er nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor gereduceerde prijzen!
Klik hier voor alle leden en de complete lijst van supporters: de Club van 100 en 250.
Rob Hartog zal dit weekend op de snelle Kawasaki Ninja ZX-10R in het ONK Dutch Superbike deelnemen, welke samen rijden met de IDM Superbike en Superstock klasse. Er staan 2 races op het programma op zondag. Hieronder het tijdschema van de Superbike/Superstock klasse (of klik hier voor het complete schema).
Alle sessies zijn weer te volgen via de LIVE TIMING.
Vrijdag 12 augustus
09:35 - 10:05 Eerste vrije training
11:25 - 11:55 Tweede vrije training
14:10 - 14:35 Derde vrije training
16:35 - 17:00 Vierde vrije training
Zaterdag 13 augustus
10:00 - 10:30 Eerste kwalificatie
13:25 - 13:35 Tweede kwalificatie
15:10 - 15:20 Superpole
Zondag 14 augustus
11:00 - 11:10 Warm up
12:20 Race 1
16:10 Race 2
Circuitdag Against Cancer / OW Cup 17 juli
Team Hartog doneert € 8.650,- aan Stichting Against Cancer
Tijdens de 12e editie van de jaarlijkse circuitdag van Against Cancer, heeft Team Hartog alweer voor het vijfde jaar op rij haar steentje bij mogen dragen. Rob Hartog reed samen met een groot aantal andere coureurs tijdens twee sessies diverse kinderen rond op het TT Circuit in Assen, om zo een glimlach te geven aan de kinderen die bezig zijn aan hun race tegen kanker. Onder tropische omstandigheden was het wederom een hele bijzondere dag.
Tevens kreeg Team Hartog de mogelijkheid om een cheque te overhandigen met het opgehaalde bedrag van de diverse gevoerde acties. Met name de veiling tijdens de teampresentatie, begin van dit seizoen, heeft ertoe geleid dat we een recordbedrag van € 8.650,- hebben kunnen doneren! Dit heeft ervoor gezorgd dat we de 'Against Cancer Wisselbeker' weer terug hebben voor het hoogst opgehaalde bedrag onder de deelnemers. Dit is dankzij de steun van alle betrokkenen en mensen die hun bijdrage hebben geleverd aan het verzamelen van dit bedrag, waarvoor onze hartelijke dank en die van Against Cancer en alle kinderen!
Klik hier voor een compilatie video van de circuitdag.
Winst in SuperCup 1000
Tijdens de OW Cupraces op het TT Circuit op 17 juli heeft Rob Hartog de race in de SuperCup 1000 weten te winnen. Het team stond dit weekend aan de start om extra kilometers te maken in de lange zomerstop van het FIM Superstock 1000 seizoen. Bekijk hieronder een video samenvatting van de race met o.a. mooie onboard beelden, gemaakt door Bach's DV Productions!
Video samenvatting NK SuperCup 1000 - 17 juli
De volgende race staat gepland van 12 t/m 14 augustus tijdens het SUPERBIKE*IDM in Assen.
Tweemaal ONK podium in Zolder / OW Cup 17 juli
Tijdens het SUPERBIKE*IDM evenement op het circuit van Zolder heeft Team Hartog-Jenik-Against Cancer deelgenomen met een wildcard aan het ONK Dutch Superbike. Zowel de vrije trainingen, kwalificaties als de races werden verreden in een gezamenlijk startveld met het IDM Superbike en Superstock.
Gedurende het weekend werd progressie geboekt en een stijgende lijn laten zien, wat resulteerde in een dubbele podiumceremonie in het ONK Dutch Superbike.
Om naast de races van het FIM Superstock 1000 kampioenschap en in de lange zomerstop in vorm te blijven, hebben we een aantal wildcard deelnames op het programma staan. Deze deelnames zijn, naast de steun van onze trouwe partners en sponsoren, mogelijk gemaakt door de enthousiaste supportersclub in de vorm van de Club van 100 en 250. Het IDM Zolder is er daar een van.
Op de vrije trainingen op vrijdag ging het nog niet helemaal naar het zin. Op het 'stop-en-go' circuit van Zolder werd gezocht naar de juiste afstelling van de snelle, door Jenik Performance getunede, Kawasaki Ninja ZX-10R. De vrije trainingen werden afgesloten met een 4e plaats in het ONK en een 18e plaats overall in het totale IDM Superbike en Superstock veld. De kwalificaties op zaterdag werden respectievelijk afgesloten op de 3e en 4e plaats in het ONK en de 17e en 19e plaats in het totale IDM veld. Dit betekende een plaats vooraan op rij 7 op de startgrid voor de dubbele races op zondag.
Op zondag werden er, naast de warm-up, twee races verreden onder tropische temperaturen. Tijdens race 1 vocht Hartog een mooie strijd uit om uiteindelijk als 10e over de finish te komen in het totale IDM veld en een podiumplaats te scoren in het ONK Dutch Superbike met een 3e plaats. In race nummer 2 ging het in de eerste ronde fout, toen een collega coureur de controle verloor bij het aanremmen en een aantal coureurs mee nam in zijn val. Rob kon nog net overeind blijven, maar moest zich wel een weg banen door de grindbak. Vanaf de laatste positie, P37, begon hij aan een inhaalrace en wist ronde na ronde coureurs in te halen om uiteindelijk als 15e over de finish te komen na 17 rondes. Dit leverde tevens nogmaals een podiumplaats op in het ONK Dutch Superbike.
Komend weekend zullen we als gastrijder mee doen tijdens de OW Cupraces op het TT-Circuit in Assen. Op vrijdag staan een aantal vrije trainingssessies op het schema en de races voor de NK SuperCup 1000 op zondag.
Alle sessies zijn weer te volgen via de LIVE TIMING.
Vrijdag 15 juli
13:45 - 14:05 Vrije training
15:35 - 15:55 Vrije training
17:25 - 17:45 Vrije training
Zondag 17 juli
11:30 - 11:45 Eerste kwalificatie
13:05 - 13:25 Tweede kwalificatie
15:35 - 16:05 Race
IDM & OW Cup wildcards dankzij steun Club van 100/250
Om de lange zomerstop te doorbreken staat Team Hartog-Jenik-Against Cancer komend weekend aan de start tijdens het SUPERBIKE*IDM evenement op het circuit van Zolder. Dit is mogelijk gemaakt door de jaarlijkse steun van de Club van 100/250. Deze groep van enthousiaste volgers zorgt ervoor dat we naast de FIM Superstock 1000 wedstrijden in het ritme kunnen blijven middels deze uitstapjes. Zo volgt volgende week tevens deelname aan de OW Cupraces in Assen (17 juli) en van 12 t/m 14 augustus aan het SUPERBIKE*IDM in Assen.
Eerder dit jaar werd al het grote enthousiasme geproefd tijdens de jaarlijkse teampresentatie, waar wij verbaast waren van de steun die we mochten ontvangen in de vorm van spontane aanmeldingen.
Klik hier voor alle leden en de complete lijst van supporters: de Club van 100 en 250.
klik hier voor het complete schemate volgen via de LIVE TIMING
Tijdschema IDM Superbike/Superstock + ONK Superbike klasse:
Vrijdag 8 juli
09:40 - 10:10 Eerste vrije training
13:05 - 13:30 Tweede vrije training
15:35 - 16:00 Derde vrije training
Zaterdag 9 juli
09:05 - 09:35 Eerste kwalificatie
13:05 - 13:35 Tweede kwalificatie
14:45 - 14:55 Superpole
Zondag 10 juli
10:15 - 10:25 Warm up
12:40 Race 1
16:00 Race 2
Hartog puntloos na crash in Misano
In de vijfde race van het FIM World Superstock 1000 kampioenschap liet Rob Hartog opnieuw zien de Kawasaki ZX-10R steeds beter onder de knie te krijgen. Helaas zorgde een crash in de race ervoor dat de Team Hartog - Jenik - Against Cancer coureur toch puntloos huiswaarts keerde.
In de vrije trainingen werd onder zeer warme omstandigheden gezocht naar een goede setup. De omstandigheden waren anders dan men gewend was en het was dan ook zoeken naar een afstelling welke voor het team werkte en de motor raceklaar te krijgen. In de eerste vrije training werd een 28e tijd neergezet, waar Hartog niet tevreden mee was gezien de omstandigheden en moeilijkheden welke tijdens het rijden werden ondervonden. In de tweede vrije training resulteerde dit in een verbetering van 1.5 seconde in de snelste rondetijd. Dit was goed voor een voorlopige 23e positie. De marges waren echter zeer klein en Rob was slechts 0.3 seconde verwijderd van de top-15.
Tijdens de kwalificatie werd getracht opnieuw een verbetering van de rondetijd te realiseren, na de data van de eerste trainingsdag uitvoerig te hebben geanalyseerd en diverse aanpassingen te hebben doorgevoerd in de Ninja ZX-10R. Dit lukte, echter niet een verbetering waar vooraf op werd gehoopt en wat voor het gevoel mogelijk was. Dit onder andere vanwege veranderde omstandigheden op het circuit. De racepace bleek echter sterk, dus het vertrouwen voor de race was zeker aanwezig. Daarnaast werd weldegelijk progressie gezien ten opzichte van eerdere kwalificaties dit jaar, aangezien het gat naar de pole nu 1.7 seconde bedroeg.
De race begon voorspoedig en direct wist de coureur uit Abbekerk een aantal posities te winnen. Naarmate de race vorderde begon Hartog in zijn ritme te komen. Helaas duurde dit niet lang, aangezien het in ronde 3 mis ging. Met een highsider werd hij van zijn machine geworpen en het raceresultaat was een DNF.
Commentaar Rob: "Erg jammer dat ik deze fout heb gemaakt, want we zaten er goed bij. De motor voelde erg goed aan dankzij het goede werk van mijn crew, Jenik Performance en 1G-Suspension en ik had het vertrouwen om een goede race te rijden. Maar we moeten het positieve nu inzien en meenemen naar de volgende race. Wederom hebben we het gat naar de kopmannen weten te verkleinen, dus er is nog steeds progressie."
Klik hier voor een video van de race
Het World Superbike kampioenschap gaat nu een lange zomerstop in wat betreft de Europese races. De volgende race staat gepland op de Lausitzring van 16 t/m 18 september. In de tussentijd zit het team niet stil en zal deelnemen aan een aantal Nederlandse en Duitse races, te beginnen met het IDM op Zolder van 8 t/m 10 juli.
Op jacht naar punten in race 5 FIM Superstock 1000: Misano
Komend weekend gaat het World Superbike kampioenschap weer verder en strijkt neer op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Team Hartog - Jenik - Against Cancer zal opnieuw met Rob Hartog op de snelle Kawasaki ZX-10R op jacht gaan naar punten in het FIM Superstock 1000 kampioenschap. De laatste races komen we er steeds dichterbij en dat geeft het vertrouwen dat het slechts een kwestie van tijd is voor we, na Assen, opnieuw punten gaan scoren. Het circuit aan de Adriatische kust stond vorig jaar reeds op de kalender van de Superstock 600 en is dus geen onbekend terrein. Bekijk hieronder het tijdschema en de diverse manieren om gedurende het weekend op de hoogte te blijven! (incl. de race uitzending op Eurosport1)
Tijdschema FIM Superstock 1000 - WorldSBK Misano
Vrijdag 17 april
09:15 - 10:00 Eerste vrije training
16:00 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 18 april
14:15 - 14:45 Kwalificatie
Zondag 19 april
09:50 - 10:05 Warmup
14:20 - 14:50 RACE
Klik hier voor het complete tijdschema meer informatie.
De sessies zijn via de LIVE TIMING te volgen op WorldSBK.com (gratis)
De sessies zijn via LIVE beelden te volgen via WorldSBK.com (betaald)
De race wordt uitgezonden op Eurosport 1 op zondag om 20:00 tot 20:30
Uitslagen, verslagen en diverse updates kunt u het gehele weekend volgen via de vernieuwde Social Media Wall op de website!
Rob Hartog verkleind achterstand in Donington Park
Op het circuit van Donington Park heeft Team Hartog - Jenik - Against Cancer de achterstand naar de kop en de punten weten te verkleinen. Deze punten waren in de race zelfs mogelijk, echter een uitstapje in de grindbak gooide roet in het eten. Rob Hartog wist op het voor hem onbekende circuit gedurende het weekend goede progressie te laten zien in het sterk bezette FIM Superstock 1000 kampioenschap.
In de vrije trainingen was het vooral belangrijk het circuit te leren kennen. De twee 45-minuten durende trainingen op vrijdag werden daarnaast benut om een goede afstelling te zoeken van de Kawasaki Ninja ZX-10R en de K-Tech vering. In de eerste vrije training was de snelste gereden rondetijd van Hartog goed voor een 31e positie. In de tweede vrije training later op de dag werd een flinke stap voorwaarts laten zien. De rondetijd op het heuvelachtige circuit werd verbeterd naar 1'33.205 en hiermee werd de achterstand een stuk verkleind (+3.2 op de kopman en +2.7 op de nummer 3). De vergaarde data werd geanalyseerd en voor de geplande kwalificatie op de zaterdag werd een plan gesmeden.
In deze kwalificatie lukte het Hartog opnieuw om zijn rondetijd flink aan te scherpen. De sessie werd aangevangen op een gebruikte band en het lukte dezelfde rondetijden te draaien als de dag ervoor. Na het maken van een pitstop en het vervangen van het achterwiel voor vers Pirelli rubber, liet de coureur uit Abbekerk zien direct deze verbeterde omstandigheden te kunnen benutten. Er werd een tijd neergezet van 1'32.356, welke op dat moment goed was voor een plaats 19. Aan het einde van de sessie kwamen hier nog een aantal coureurs overheen, wat een 26e plaats op de startgrid betekende. De rondetijd betekende nu nog een achterstand van +2.8 op de kopman en +2.3 op de nummer 3.
Op zondagmorgen kregen de FIM Superstock 1000 coureurs nog een laatste maal de kans om de setup van de motorfiets te verbeteren tijdens een 15 minuten durende warm up. Rob zette een 22e tijd op de klokken, met een ritme slechts 0.2 sec verwijderd van zijn kwalificatietijd.
Tijdens de race later op de dag, kwam de Kawasaki coureur goed uit de startblokken en wist na een ronde door te komen op de 19e plaats. Er werd aansluiting gevonden bij een groep coureurs, welke knokte om de laatste punten. Hartog kon zich goed staande houden in deze groep en dit was hoopgevend voor een goede klassering. Helaas in ronde 7 verslikte hij zich bij een uitrempoging, wat een bijna collisie betekende. Een uitwijkactie zorgde ervoor dat Rob zijn ZX-10R door de grindbak moest sturen en de aansluiting verloor bij deze groep. Liggend op plaats 19 werd het gat naar de nummer 18 in de laatste rondes verkleind en een uitrempoging werd gedaan in de laatste zogeheten 'Goddards' bocht. Een wijde lijn was hierna het gevolg wat ervoor zorgde dat de positie weer verloren ging en op de finishlijn 0.05 sec achterstand betekende op plaats 18. Het positieve aan de wedstrijd was dat opnieuw een flinke verbetering getoond van de snelste rondetijd, met een 1'31.897 betekende dat een achterstand van +2.0 seconde op de kopman.
De vijfde en volgende race van het FIM Superstock 1000 zal worden verreden tijdens de World Superbike op het 'Misano World Circuit Marco Simoncelli'aan de Adriatische kust, van 17 t/m 19 juni. In de tussentijd staat komend weekend ter voorbereiding een deelname op het programma aan het Superbike*IDM op de Lausitzring (3 t/m 5 juni) tijdens de Duitse DTM races.
Meer info: website IDM en website Lausitzring.
Kalender update
Er zijn een aantal updates te melden met betrekking tot de wedstrijdkalender. Er stonden twee wedstrijden gepland onder voorbehoud, waaronder de race op Monza. Dorna, de organisator van zowel de World Superbike als de MotoGP, heeft helaas te kennen gegeven deze wedstrijd te schrappen van de kalender. Dat betekend dat er acht races over blijven.
Ook de geplande wildcard deelnames veranderen. Helaas kunnen we dit jaar niet deelnemen aan een aantal prominente evenementen; de Dutch TT en de Gamma Racing Day. Er is te kort animo om tijdens deze evenementen een ONK race te laten verrijden. Hier zijn echter een IDM en OW Cup wedstrijd voor in de plaats gekomen:
Klik hier om de up-to-date complete kalender te bekijken met de laatste wijzigingen.
Club van 100/250
Naast onze grote groep enthousiaste en trouwe parteners, is er een nóg grotere groep mensen welke lid zijn van onze Club van 100/250. Zonder hen is het voor ons onmogelijk om te kunnen racen op hoog niveau. De hierboven genoemde extra deelname aan het IDM is een goed voorbeeld wat mede de 'Club van' mogelijk maakt. Daarom danken wij een ieder hartelijk voor zijn of haar bijdrage!
Klik hier voor de complete 'Club van'.
Bankgegevens IBAN: NL96 RABO 0333 0082 51, tnv. Rob Hartog
Ook lid worden van de 'Club van'? Meld u aan via mail
World Superbike - Donington Park
Volgend weekend gaat het World Superbike kampioenschap weer verder in Europa. Van 27 t/m 29 mei wordt de vierde race van het FIM Superstock 1000 verreden in Engeland op het circuit van Donington Park. Onderstaand het tijdschema (Nederlandse tijd):
Vrijdag 27 mei:
10:15 - 11:00 Eerste vrije training
17:00 - 17:45 Tweede vrije training
Zaterdag 28 mei
11:30 - 12:00 Kwalificatie
Zondag 29 mei
10:25 - 10:40 Warmup
14:15 - 15:00 Race
Bekijk hier meer info
De sessies zijn via de LIVE TIMING te volgen op WorldSBK.com (gratis)
De sessies zijn via LIVE beelden te volgen via WorldSBK.com (betaald)
De RACE wordt uitgezonden op Eurosport 2 op zondagavond 29 mei
Uitslagen en verslagen worden na iedere sessie geplaatst op Racesport.nl & Rob zijn Twitter.
Hartog boekt progressie in Imola
Tijdens de derde race van het FIM Superstock 1000 kampioenschap is Rob Hartog op een 20e plaats geeindigd. De Team Hartog - Jenik - Against Cancer coureur bleef op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola puntloos, maar boekte echter wel de nodige progressie met de Ninja ZX-10R.
De vrije trainingen begon met een ochtendsessie op vrijdag. Deze werd verreden onder moeilijke omstandigheden; de baan was nog aan het opdrogen van de nachtregen. Dit zorgde ervoor dat niemand een aanval kon doen op een snelle tijd. Hartog sloot deze sessie af op een 32e plaats. In de tweede vrije training waren de omstandigheden een stuk beter en wist Rob zijn rondetijd met 4,9 seconden te verbeteren. Deze tijd was goed voor een 28e plaats, van de 39 coureurs, waarbij er 12 Italianen getraind stonden bij de snelste 14.
Op zaterdagmiddag om 14:15 gingen de Superstock 1000 coureurs het circuit op voor de 30 minuten durende kwalificatie. Hartog wist op zijn snelle Kawasaki Ninja ZX-10R zijn snelste rondetijd gedurende de sessie steeds wat aan te scherpen. Aan het eind van de sessie resulteerde dit in een 24e plaats met een snelste tijd van 1'52,726. Rob over de sessie: "De kwalificatie werd helaas een minuut voor het einde stilgelegd met een rode vlag situatie, in verband met een valpartij. Dit was erg jammer, want in mijn laatste ronde was ik bezig aan een nog snellere rondetijd. Deze werd dus geannuleerd. Desondanks is dit een goede stap ten opzichte van de vrije trainingen! En het feit dat er nog meer in zit, geeft vertrouwen voor de race."
Voordat de race gereden word, krijgen de coureurs eerst nog een laatste mogelijkheid om afstellingen te bepalen in de 15 minuten durende warm up sessie. In deze sessie kon weinig worden geprobeerd, aangezien deze werd verreden op een opdrogende baan. Gelukkig bleef het de rest van de dag droog en kon de race 's middags om 14:20 op een droge baan worden gestart. "Ik had een goede start en wist direct vier plaatsen te pakken! Gedurende de race kwam ik in een groepje terecht, welke streed net buiten de punten. Ik lag op een 18e positie en was op weg naar de coureurs voor mij, toen ik helaas een schakelfoutje maakte wat direct een aantal plaatsen kostte. Hierdoor was het eindresultaat een 20e plaats en heb ik het gevoel dat er meer in zat." Desondanks heerst er wel tevredenheid bij het team, er wordt namelijk nog steeds progressie gemaakt en daar wil ik mijn crew voor bedanken. Dit is momenteel het belangrijkste op de nieuwe Kawasaki Superbike machine in het zeer competitieve deelnemersveld. Tijdens de eerstvolgende race in Donington Park, van 27 t/m 29 mei, wordt getracht deze progressie een vervolg te geven! Tevens kon het team een delegatie van de Italiaanse sponsor Mattei ontvangen gedurende het weekend.
Hartog pakt na sterke race eerste punten voor thuispubliek in Assen
Rob Hartog heeft tijdens zijn thuisrace op het TT Circuit in Assen zijn eerste punten gepakt in de FIM Superstock 1000 klasse met de Kawasaki Ninja ZX-10R. Na een weekend welke gekenmerkt werd door wisselende weersomstandigheden, pakte de bandenkeuze van Team Hartog - Jenik - Against Cancer goed uit in de race wat resulteerde in een top-10 finish.
De tweede race van het FIM Superstock 1000 en tevens tweede Europese ronde van het World Superbike kampioenschap werd verreden op bekend grondgebied; het TT Circuit in Assen. Dit weekend is altijd speciaal, aangezien er veel fans zijn welke gedurende het weekend langskomen om de verrichtingen van Team Hartog - Jenik - Against Cancer en coureur Rob Hartog te aanschouwen. Naast de fans zijn ook veel sponsoren en partners aanwezig. Zij zagen hoe het team groots uitpakte en tussen de topteams van het paddock stond, alles uiteraard mogelijk gemaakt door juist hun steun.
Het weekend werd afgetrapt met twee vrije trainingen op vrijdag. Beide sessies bleken op de Pirelli regenbanden gereden te worden in verband met natte weersomstandigheden. "We hebben in beide trainingen een goede snelheid gevonden op het natte Asser asfalt. De sessies hebben we afgesloten op een 18e en 20e positie. Echter met enige reserve, aangezien de omstandigheden erg tricky waren", legt Hartog uit. Zo waren er op de eerste dag alleen al 60 crashes over de gehele dag. En met het zicht op beter weer de dagen er na, werd er niet teveel risico genomen.
Op zaterdagmiddag vondt de kwalificatie plaats. Rob: "De weersomstandigheden op zaterdag waren compleet omgedraaid. De baan was ditmaal droog, maar er stond extreem veel wind. Tijdens de 30 minuten durende kwalificatie duurde het even voor ik het ritme had gevonden onder deze omstandigheden. Het lukte om richting het einde van de sessie te versnellen, maar te kort voor mijn gevoel." De kwalificatiesessie werd daarnaast tweemaal onderbroken door een rode vlag, in verband met crashes. Na de laatste rode vlag was er nog twee minuten te gaan en stond Hartog op een voorlopige 21e plaats. Een aantal coureurs wisten hun rondetijd nog te verbeteren, wat uiteindelijk een 26e rondetijd betekende in het zeer competitieve veld.
De race werd verreden over 14 ronden op zondagmiddag. Na eerder op de dag nog een warm up te hebben gereden onder droge maar koude omstandigheden, bleef het afwisselend. Zo vielen er af en toe wat regendruppels, wat zorgde voor een tijdelijk natte baan. Vlak voor de start van de FIM Superstock 1000 race begon het te regenen, wat zorgde voor drukte op de starting grid. Wielen werden gewisseld en uiteindelijk werd de race aangevangen; een WET RACE. Hartog pakte een wereldstart op zijn Kawasaki Ninja ZX-10R en wist direct een plek te bemachtigen binnen de top-15. Echter aan het eind van de eerste ronde werd de sessie stilgelegd vanwege een valpartij. "Toen we na het stil leggen in de pitstraat stonden, was het belangrijk een juiste bandenkeuze te maken. Verdere regendruppels bleven immers uit en de baan was drogende." Toen de coureurs eenmaal weer het circuit op mochten, bleek er een herhaling plaats te vinden van hetgeen daarvoor gebeurd was. Vanwege een opgeblazen motorblok en een daarbij ontstaan oliespoor werd de startprocedure opnieuw onderbroken en zochten de coureurs de pitstraat weer op. "Uiteindelijk ging de race van start over 9 ronden, het werd dus echt een sprintrace. Nog steeds was het circuit niet helemaal opgedroogd, vooral achterin was het nog redelijk nat. Ik kwam weer super weg en wist meteen de top-15 binnen te dringen! De eerste paar ronden was het een beetje aftasten hoever ik kon gaan met mijn bijna volledig droge setting, op de half natte baan. Maar na 2 of 3 ronden waren wij duidelijk in het voordeel en wist ik een goed tempo te rijden." Een tempo, welke op de finish goed bleek voor een top-10 finish! Daarmee zijn 6 punten binnen gehaald in het debuutseizoen in de FIM Superstock 1000 klasse. "Super! We kunnen hier echt blij mee zijn. Alhoewel, er ook een beetje een dubbel gevoel heerst. We waren namelijk maar een paar tienden verwijderd van de 7e plaats. Maar door een inhaalactie van de coureurs voor mij in de laatste bocht, lukte het niet om hen in te halen. Maar het is natuurlijk prachtig om voor je thuispubliek de eerste punten te scoren. Dit is een goede opsteker, voor mij maar ook voor de hele crew welke hard werkt en daarvoor wil ik ze ontzettend bedanken", aldus Rob na de race. "Hier gaan we uiteraard mee door in de volgende races en hopen onze basissnelheid te verhogen om iedere race een stap verder te komen. Te beginnen over twee weken, op het circuit van Imola in Italie!"
Voorbeschouwing World Superbike Assen
Het WK Superbike belooft dit keer nog spectaculairder te worden dan voorgaande jaren. Er zijn nu zowel op zaterdag 16 april als op zondag 17 april WK Superbike races. Het is de 25e keer dat het WK Superbike in Assen wordt verreden en het publiek krijgt dit jaar in Assen een unieke kans om met de entreekaart de paddock te bezoeken. Door het grote succes van het afgelopen jaar wordt er ook dit keer een Fanzone gecreeerd. Op de foto met diverse coureurs, een handtekening of even de racesimulator testen: het kan allemaal in de Fanzone. Kaarten zijn aan de kassa €49,50 voor toegang op zaterdag en zondag toegang. De crew heeft hard gewerkt om weer een stap te kunnen maken ten opzichte van het eerste raceweekend in Aragon. Tussen het sterke deelnemersveld zal het lastig worden, maar we gaan in onze thuisrace knokken voor punten en een plek in de top 15.
Pre-Event Amsterdam
Op woensdagmiddag heeft het WorldSBK de binnenstad van Amsterdam bezocht voor de zogeheten pre-event. Rob Hartog heeft met o.a. niemand minder dan Michael van der Mark en Jonathan Rea het Van Gogh museum bezocht en het hoofdkantoor van De Telegraaf, voor een persconferentie en handtekeningen sessie.
Nieuwe partners
Voor het seizoen 2016 is het weer een flinke uitdaging om alles rond te kunnen krijgen en een heel seizoen onbezorgd te kunnen racen. We hebben naar extra steun van onze huidige, enthousiaste en trouwe partners ook een aantal nieuwe partners mogen verwelkomen. Onderstaande sponsoren en een flink aantal leden van de Club van 100 en de Club van 250 hebben het mede mogelijk gemaakt om de overstap te kunnen maken naar het FIM World Superstock 1000.
Tijdschema FIM Superstock 1000 - 25e World Superbike Assen
Vrijdag 15 april
09:15 - 10:00 Eerste vrije training
16:00 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 16 april
14:15 - 14:45 Kwalificatie
Zondag 17 april
09:50 - 10:05 Warmup
14:20 - 14:50 RACE
Klik hier voor het complete tijdschema, en klik hier voor meer informatie.
De sessies zijn via de LIVE TIMING te volgen op WorldSBK.com (gratis)
De sessies zijn via LIVE beelden te volgen via WorldSBK.com (betaald)
De RACE wordt LIVE uitgezonden op Eurosport 2 op zondag vanaf 14:15
Uitslagen en verslagen worden na iedere sessie geplaatst op Racesport.nl & Rob zijn Twitter.
Beelden persconferentie voorafgaand aan WorldSBK op het TT Circuit Assen.
Stap voor stap in Aragon
Afgelopen weekend maakte Rob Hartog zijn debuut in de FIM Superstock 1000 klasse met Team Hartog - Jenik - Against Cancer. Het bleek een weekend te worden waarin stap voor stap progressie werd geboekt, maar waarin ook duidelijk werd hoe hoog het niveau is in deze klasse; de top rijdt tijden welke vergelijkbaar zijn met de top 10 rijden van de World Superbike klasse, welke met volledige fabrieks motoren en banden rijden.
Op vrijdag vonden twee vrije trainingen plaats. In het competitieve 'World Superstock 1000' startveld gingen maarliefst 41 coureurs van start. Tijdens de vrije trainingen werd verder gezocht naar een goede setting van de nieuwe Kawasaki ZX-10R. Iets waar het team in de voorjaarstrainingen weinig tijd voor heeft gekregen, aangezien deze letterlijk ondergesneeuwd (Aragon) en in het water (Assen) gevallen zijn. Dit betekend dat Hartog tot aan het eerste World Superbike raceweekend nog weinig meters heeft kunnen maken op de 1000cc Superbike machine. De vrije trainingen werden dan ook meer gebruikt als testsessie in plaats van racesnelheid vinden. Dit zorgde voor een 27e plaats in de eerste vrije training en een 38e plaats in de tweede vrije training. In de laatstgenoemde sessie werd de snelste rondetijd haast niet verbeterd, echter werd het team wel duidelijk dat er een grote verbetering mogelijk was en waar.
Deze verbetering werd gerealiseerd in de kwalificatie op zaterdag. Een verbetering van 2 seconden werd getoond op het scorebord, maar Rob moest genoegen nemen met een 35e plaats op de startgrid. Dat het ritme steeds meer gevonden word, bleek in de warm-up sessie op zondagochtend. Hier werd een snelste rondetijd gereden welke maar 0,2 sec langzamer was dan in de kwalificatie.
Het drukbezette en zeer competitieve veld ging op zondagmiddag van start in de 13 ronden tellende race. Hartog kwam goed weg en werkte zich op naar P20. Een mega valpartij ontstond in de eerste bocht, waarbij bijna 10 coureurs naar de grond gingen. Hartog werd geraakt, maar bleef overeind en kwam er redelijk ongeschonden doorheen. Aan het eind van de eerste ronde toonden de marshalls de rode vlag en een herstart was het gevolg. Wederom kwam Rob goed weg op de door Jenik Performance geprepareerde Ninja ZX-10R. Na de 'sprintrace' over 8 ronden wist Hartog te finishen op een 21 plek: "In de beginfase van de wedstrijd kon ik meteen mee met de groep voor mij en nog een plaats winnen. Ik probeerde mee te gaan met de top 20, maar het tempo bleek net iets te hoog en ik moest een paar tienden per ronde toegeven. Dit was jammer, want in die groep zitten de coureurs erg dicht bij elkaar. Om uiteindelijk als 21 te finishen is een beter resultaat dan in de kwalificatie, en daarnaast hebben we wederom een snellere rondetijd neergezet. Wel is gebleken dat we nog meer meters moeten maken en ritme op moeten doen om echt competitief te zijn en goed mee te kunnen doen in dit veld. Dus dat is waar we verder mee gaan de komende races!"
Over twee weken staat de volgende race op het programma van het World Superbike kampioenschap en de FIM Superstock 1000 klasse. En dat is een speciale race, namelijk op het thuiscircuit in Assen. Het programma blijft hetzelfde: twee vrije trainingen op vrijdag, een kwalificatie op zaterdag, en een warm up en de race op zondag. Klik hier voor meer informatie.
Teampresentatie / aftrap seizoen 016
Teampresentatie groot succes
Onder grote publieke belangstelling heeft tijdens het paasweekend de presentatie plaatsgevonden van het nieuwe Team Hartog - Jenik - Against Cancer. In 2016 zal het team haar intrede maken in de zeer competitieve FIM Superstock 1000 klasse. Rob Hartog maakte op spectaculaire wijze zijn entree op de compleet vernieuwde 2016 Kawasaki Ninja ZX-10R, welke aan het aanwezige publiek werd getoond in de nieuwe livery onder leiding van Eurosport presentator Diederick de Vries.
Het enthousiasme wat het team uitstraalt en de toewijding voor deze overstap naar de 1000cc Superbike machine werd tijdens deze avond terug geproefd in het publiek. Een flink aantal spontane aanmeldingen voor de reeds bekende 'Club van 100' en 'Club van 250' was het resultaat:
Klik hier voor meer informatie over de 'Club van'.
Dank werd uitgesproken richting vele sponsors en partners, welke het voor ons mogelijk hebben gemaakt om dit seizoen aan de start te verschijnen. En niet op zomaar een manier, maar op een manier waar we trots op kunnen zijn met een keurige presentatie van het aanwezige materiaal.
Mede dankzij De Spuiterij, Besseling Group, Zonwering-Nederland en BlueSigns kunnen we met de geheel opgefriste race trailer voor de dag komen in het World Superbike paddock, tesamen met een door Veekro Bedrijfswagens beschikbaar gestelde Iveco Stralis.
Flinke opbrengst veiling Against Cancer
Een veiling voor het goede doel; Stichting Against Cancer. Inmiddels een vast ritueel tijdens onze teampresentatie. Ook dit jaar was het weer een groot succes, met een geweldige opbrengst welke geheel wordt geschonken aan Against Cancer. Bijna is het recordbedrag gehaald, maar met € 7.540,- kunnen we zeer tevreden zijn! Dit was niet gelukt zonder de inbreng van vele mooie items, waarvoor onze dank! Dank was er tevens vanuit Bikkel, de mascotte van Against Cancer.
Start seizoen FIM Superstock 1000
Na afgelopen weekend als extra test deel te hebben genomen aan de eerste OW Cup in Assen (klik voor video), zal komend weekend zal de aftrap plaatsvinden van het FIM Superstock 1000 seizoen 2016. Op het Spaanse circuit Motorland Aragon wordt de eerste Europese ronde verreden van het World Superbike kampioenschap. Rob Hartog zal van start gaan in dit sterke deelnemersveld van 39 coureurs. Het weekend zal worden begonnen met twee vrije trainingen op vrijdag (09:15 en 16:00 uur) gevolgd door de kwalificatie op zaterdag (14:15 uur) en de race op zondag (14:20 uur). Klik hier voor het complete tijdschema.
De race zal worden uitgezonden op Eurosport2 op zondag, van 17:30 tot 18:00 uur. Daarnaast zal een samenvatting worden getoond een week later op RTL7 in RTL GP.
Diverse nieuws updates zullen gedurende het weekend geplaatst worden op Racesport.nl en Twitter.
VLOG #1
Klik hier voor de eerste VLOG van 2016 (Video Weblog van Rob); #1 met daarin beelden van de Voorjaarstest Aragon, OW Cup Assen, Teampresentatie en Ninja H2R Roadshow.
Seizoen 2016
Deelnemerslijst FIM Superstock 1000 kampioenschap
De lijst met permanente deelnemers in het FIM Superstock 1000 kampioenschap is bekend gemaakt. Het is een zeer competitief veld met maarliefst 39 coureurs. Klik hier voor de deelnemers.
Kalender
Onderstaand de concept wedstrijdkalender voor het seizoen 2016, met de aftrap komend weekend in Assen. Het team zal vrijdag en zaterdag deelnemen aan de OW Cupraces.
Klik hier om de up-to-date complete kalender te bekijken met de laatste wijzigingen.
Veiling ten gunste van Stichting Against Cancer
De jaarlijkse teampresentatie vindt 27 maart plaats in Het Nieuwe Bonte Paard in Abbekerk. Naast de presentatie van de nieuwe Kawasaki ZX-10R, plannen en crew van Team Hartog - Jenik - Against Cancer wordt ook weer zoals voorgaande jaren een veiling gehouden. Wij mogen wederom ons steentje bijdragen aan de Stichting Against Cancer en ons voor het vijfde jaar op rij Official Partner prijzen van dit geweldige initiatief. Het recordbedrag dateert van 2014, waar we maarliefst € 8.000,- konden doneren door de inbreng van een ieder.
Onderstaand de reeds ingebrachte kavels. Afslager Karel van Schoonevelt zal op zijn bekende humoristische wijze de veiling leiden. Maar wil wel minimaal 50 kavels veilen, anders komt hij niet!..
Heeft u ook nog een leuke kavel? Breng deze in via p.hartog@quicknet.nl of (06) 53 17 26 66. Wij halen het bij u op!
***UPDATE*** Kavellijst Veiling Against Cancer 2016:
- 10 T-Shirts bedrukt aan 1 kant in 1 kleur, aangeboden door Via Sofia Reclame Zwaag
- MJK Lederen race overall (gebruikt) door Bach's DV-Productions
- Shoei X-Spirit 2 helm (gebruikt) door Bach's DV-Productions
- Buienradar weerstation type BR200 t.w.v. €199,- aangeboden door Zonwering Nederland
- 2x Top tot teen verwen arrangement, t.w.v. €125,- aangeboden door Kosmema
- VIP arrangement voor 2 personen bij Team Hartog tijdens WSBK Assen 16/17 april
- VIP arrangement voor 2 personen bij Team Hartog tijdens Gamma Racing Day 6/7 aug
- Pizzarette aangeboden door Bestsellers.eu
- Massagemat voor bureaustoel
- Beats by dr. Dre koptelefoon
- Custom made schilderij van Rob Hartog op de Kawasaki ZX-6R, gemaakt en aangeboden door: LDN Design
- Huiskamerconcert door Paula Leek
- SportTravel (reis)koffer, aangeboden door SportTravel.nl
- Mountainbike Clinic in de Schoorlse bossen, aangeboden door Busker Fietsen Bergen
- Mooie race foto, gemaakt en aangeboden door Erik de Ruijter fotografie
- 2x Gift bag met olie, azijn en shaker, aangeboden door Puur en Pittig Bergen
- 2x Fotoshoot/portretfotografie (buitenopnames), aangeboden door Inge Koorn
- Set Bioracer fietskleding, opdruk en aangeboden door 2Wielerservice Groenenberg
- Diverse sieraden, aangeboden door Juwill
- VIP Arrangement op 1 van de races van Racingteam de Hollandsche Jongens, met o.a. coureur Rintje Ritsma
- Een complete set wielen voor motor of auto laten poedercoaten, aangeboden door Poedercoat Company
- Dakar truck, schaalmodel, aangeboden voor Iveco NLS
- Dakar 'loop auto', aangeboden voor Iveco NLS
- 2x REV'IT! Hoody David (mt. M & L), aangeboden door REV'IT! Sport International
- 2x REV'IT! T-Shirt Baxter (mt. M & L), aangeboden door REV'IT! Sport International
- 2x REV'IT! Cap Newark, aangeboden door REV'IT! Sport International
- 10x weekendpas IDM Assen, aangeboden door IDM Superbike/ MotorEvents HMP
- Een dag motorhuur op een Suzuki V-Strom, aangeboden door V-Strom Specialist
- Een achterband voor een motorfiets, aangeboden door Bleeker Motoren
- Kappersbon, aangeboden door Haarstudio Scissors Abbekerk
- Diverse Kawasaki gadgets (paraplu, teddybeer, etc) door Kawasaki Motors Europe
- Veekro Bedrijfswagens Bodywarmer
Teampresentatie / voorseizoen 2016
De jaarlijkse teampresentatie is voor 2016 weer vastgelegd in Het Nieuwe Bonte Paard in Abbekerk. Hou 27 maart aanvang 19:30 uur vrij in uw agenda om de plannen van Team Hartog - Jenik - Against Cancer aan te horen en de nieuwe Kawasaki ZX-10R te aanschouwen!
Veiling ten gunste van Stichting Against Cancer
Ook dit jaar zal er weer een veiling plaatsvinden voor het goede doel. Wij mogen wederom ons steentje bijdragen aan de Stichting Against Cancer en ons voor het vijfde jaar op rij Official Partner prijzen van dit geweldige initiatief. Het recordbedrag dateert van 2014, waar we maarliefst € 8.000,- konden doneren door de inbreng van een ieder. Wij zijn ook nu uiteraard weer op zoek naar de mooiste items, welke ingebracht kunnen worden via p.hartog@quicknet.nl of (06) 53 17 26 66. Heeft u iets liggen wat bruikbaar is voor de veiling, wij halen het op.
Voorseizoen
Momenteel is het team druk bezig aan alle voorbereidingen welke getroffen dienen te worden om het 2016 seizoen optimaal aan de start te verschijnen. De topfietsen worden klaargemaakt door de hardwerkende crew, in de vorm van Jenik Performance (Swen Jenik en Levi de Vos) en 1G-Suspension (Robin Duyzers). Komend weekend zal de shakedown test zijn met de nieuwe Kawasaki ZX-10R, tijdens een 3-daagse test op het circuit Motorland Aragon in Spanje. De trailer is momenteel onderweg met een door Veekro Bedrijfswagens beschikbaar gestelde fonkelnieuwe Iveco Stralis. Een aantal enthousiaste sponsoren zijn daarnaast bezig om de trailer in de nieuwe Kawasaki styling en kleuren te krijgen. Dit alles kunt u zien en horen tijdens de team presentatie op 27 maart.
Rob Hartog met Kawasaki naar EK Superstock 1000
Na vorig seizoen zijn Europese debuut te hebben gemaakt, zal Rob Hartog komend seizoen overstappen naar het EK Superstock 1000. Na de overstap naar het EK Superstock 600 op de Kawasaki ZX-6R, zal de coureur uit Abbekerk komend seizoen de splinternieuwe ZX-10R Superbike machine gaan bemannen met Team Hartog-Jenik Against Cancer.
Met punten in bijna alle races en een 10e plaats in de eindstand kan men spreken van een succesvol Europees debuutjaar in 2015. Komend seizoen was de beoogde doelstelling om de vruchten te plukken van de opgedane kennis op de nieuwe circuits en de Kawasaki. Een gedaantewisseling van het EK Superstock 600 zorgt echter voor onverwachte verandering. "Vanzelfsprekend wilden we komend seizoen een mooi vervolg geven aan het seizoen 2015. De Kawasaki is nu echt vertrouwd geworden en we zouden daarom graag weer de strijd aan gaan met de Europese top in de 600cc klasse. De gedaantewisseling van de klasses binnen het World Superbike kampioenschap gooide echter roet in het eten," blikt Rob terug.
"Al snel deed zich het EK Superstock 1000 voor. Het afgelopen seizoen hebben we meerdere malen laten zien, ook goed uit de voeten te komen op de Superbike machine. Direct merkten we grote steun van Henk Salomons, Kawasaki Benelux en onze trouwe partners om dit project op poten te zetten, aangezien dit de klasse van de toekomst is. Dit heeft er toe geleid dat we deze kans met beide handen hebben aangegrepen, samen met Jenik Performance. De Kawasaki ZX-10R is compleet vernieuwd en een absolute favoriet. Ik kan dan ook niet wachten om op de motor te stappen tijdens de eerste test eind februari op het circuit van Motorland Aragon!"
Team Hartog-Jenik Against Cancer zal komend seizoen zijn intrede maken in het World Superbike kampioenschap. Het EK Superstock 1000 zal bestaan uit 9 wedstrijden in Europa. Echter zoals genoemd zou dit niet lukken zonder de steun van partners en sponsoren. Vele van hen zijn supporter van het eerste uur en dit maakt deze ontwikkeling extra bijzonder. De revolutionaire Kawasaki ZX-10R zal geprepareerd worden door Jenik Performance. De inmiddels reeds bewezen en vertrouwde producten van K-Tech zullen worden gemonteerd en support door Robin Duyzers. Gecombineerd met de Pirelli Supercorsa banden is al het vertrouwen aanwezig dat dit een zeer sterke combinatie zal zijn!
Naast het volledige FIM Superstock 1000 kampioenschap zal het team wederom deelnemen aan een aantal ONK- en IDM races. Voor meer info en de complete kalender, bekijk de website of klik hier.
Rob Hartog gaat nieuwe uitdaging aan in British Supersport
Voor Rob Hartog gaat er veel veranderen in zijn motorsport carrière. De coureur uit Abbekerk verlaat het WorldSBK paddock en gaat in 2020 van start in de British Supersport klasse voor het Bike Devil Insurance Team op een MV Agusta. Dat betekent ook het einde van Team Hartog – Against Cancer. In een vraaggesprek geeft de 27-jarige coureur uitleg over zijn keuzes.
Rob, in 2018 werd je Europees kampioen Supersport. De overstap naar het WK leek dus voor de hand liggend. Uiteindelijk is het gelukt om met je eigen Team Hartog – Against Cancer aan de start te staan in het WK Supersport 2019. Dat moet een speciaal moment zijn geweest?!
“Jarenlang hebben we met ons eigen team keihard gewerkt om hogerop te komen. Om dan uiteindelijk datgene te bereiken waar we altijd van hebben gedroomd, is bijzonder. Dus dat was zeker een speciaal moment. Het was ook niet makkelijk. We hebben een trouwe club sponsors welke al jaren achter ons staan, maar hebben daarnaast een crowdfunding actie gehouden. Dankzij grote inbreng van heel veel mensen, hebben we deze stap kunnen maken. We zijn dan ook veel dank aan hen verschuldigd.”
Dan ga je voor het eerste evenement naar het prachtige circuit van Phillip Island in Australië, maar ga je zonder een race te rijden weer naar huis na een pittige crash in de tweede vrije training. Deze crash leverde je vervelende blessures op. Dat heeft flinke impact gehad op je seizoen.
“Dit was zeker een grote domper. Om het seizoen zo te beginnen, hadden we ons niet voorgesteld. In eerste instantie ben ik in Melbourne geopereerd aan een breuk in mijn rechter onderarm. Drie weken later reed ik weer in Thailand en scoorde ik 2 WK punten. Echter bleef ik pijn houden aan mijn andere arm, aan de linker pols. Weer drie weken later, in Aragon, nam de pijn alleen maar toe en bleek deze toch ook gebroken. Hier waren in Australië wel foto’s van gemaakt, maar de breuk was daar praktisch niet te zien. Nog tijdens het Aragon weekend werd ik geopereerd in Barcelona en zes dagen later reed ik weer tijdens onze thuisrace in Assen. Al met al een verre van ideale start van het seizoen.”
Op welk moment in het seizoen had je het gevoel dat je weer volledig hersteld was?
“De blessures en dan met name de polsblessure, bleven ons het eerste deel van het seizoen achtervolgen. Wanneer er iets op dit niveau niet 100% in orde is, dan uit dat zich direct in een minder resultaat. Iedere sessie reed ik met pijnstillers en werd de pols ingetaped. Race na race werden de resultaten beter en na de zomerstop kon ik weer zonder al teveel hinder racen.”
Uiteindelijk lukte het in het tweede deel van het seizoen ook niet om aan je resultaten van 2018 te komen, toen je veel top-tien klasseringen wist te halen. Hoe kwam dat?
“Ondanks dat ik meestal vrij kalm blijf, neemt de druk op goede resultaten toch toe. Maar het is erg moeilijk om die negatieve spiraal om te keren. We zijn hard blijven werken en er waren zeker momenten waar ik mijn oude niveau liet zien, maar het duurde gewoon te lang of waren er andere verstoringen. In Magny-Cours bijvoorbeeld, ging het eindelijk weer lekker. Maar een technisch probleem haalde ons uit de wedstrijd. In Argentinië en de week daarna was ik ziek, wat er weer voor zorgde dat ik fysiek niet optimaal in Qatar verscheen bij temperaturen richting de 40 graden.”
Met wat voor een gevoel ben je het seizoen geëindigd?
“Hierdoor hebben we natuurlijk het seizoen niet afgesloten volgens plan. Dit is ook duidelijk terug te zien in de eindrangschikking; 9 WK punten. Terwijl we in 2017 en 2018 beide 27 punten wisten te scoren, in minder races. Uiteindelijk kan ik dat alleen mezelf maar aanrekenen. Desondanks kunnen we wel trots zijn. Als klein privéteam stonden we er wel het hele jaar in het WorldSBK paddock. Met misschien een derde van de middelen en personeel ten opzichte van de grote teams. Maar het heeft ons ook doen realiseren hoe moeilijk het is om dat laatste stapje naar de top te maken.”
Zien je we jou in 2020 terug met Team Hartog – Against Cancer in het WK Supersport?
“Ik had graag actief gebleven in het WK of EK. Maar helaas bleek het voor ons niet haalbaar om door te gaan met Team Hartog – Against Cancer. Een combinatie van de organisatorische regeldruk en financiële aspecten maken het dat we voor volgend jaar geen vervolg kunnen geven aan Team Hartog. Maar ik ben zelf nog niet klaar met de sport. Daarom ben ik om me heen gaan kijken en zal ik volgend jaar heel wat anders gaan doen.”
Dus volgend jaar een compleet nieuwe uitdaging! Kan je vertellen wat je gaat doen?
“Ik heb een mooi voorstel ontvangen uit Engeland voor de BSB en zal gaan rijden in de British Supersport klasse op een MV Agusta F3 675. Dit is een andere stap, maar ik denk niet perse een stap omlaag. Ik ben mijn sponsoren dankbaar dat zij mij deze kans gunnen en dit nieuwe project zien zitten, daarnaast Rob Vennegoor voor de bemiddeling en tot slot Kawasaki voor de samenwerking in de laatste 5 jaar.”
Wat gaaf! Kan je wat meer over het team vertellen en wie worden je teamgenoten?
“Het Bike Devil Insurance team is al jaren lang actief in Engeland en heeft veel ervaring met de 3-cilinder MV Agusta. Mijn teamgenoot in de SSP wordt Jamie Perrin, daarnaast rijden ze ook in de British Superbike klasse met Gino Rea op een Ducati.”
De British Supersport staat bekend als een hele sterke klasse en de Engelse circuits zijn niet te vergelijken met de banen waar je de afgelopen jaren hebt gereden. Heb je alle circuits al bekeken?
“Ik onderschat het zeker niet en weet hoe hard er in Engeland gereden wordt. De grootste uitdaging zal inderdaad de andere circuits worden. De circuits die ik gewend ben in Europa zijn heel anders. Gelukkig is het plan om op bijna alle onbekende circuits te testen. Daarnaast heeft het team veel ervaring en data op alle banen.”
Wat zijn je verwachtingen voor het seizoen?
“Zoals gezegd zullen de nieuwe circuits een grote uitdaging zijn, evenals de omschakeling naar de nieuwe motor en het nieuwe team. Ik verwacht in die zin veel te leren, wellicht ook in rijstijl. Wat betreft de resultaten wil ik strijden voor de podiumplaatsen!”
Wanneer ga je voor de eerste keer testen met de MV Agusta?
“Van 26 februari tot 2 maart gaan we in totaal 5 dagen testen in Zuid-Spanje. Dat is op Monteblanco en Jerez tijdens de officiële BSB testdagen.”
Een gave nieuwe stap, maar ook een raar idee dat Team Hartog - Against Cancer er volgend jaar niet meer is.
“Dit is zeker een raar idee. We zijn in 2011 begonnen met ons team en hebben een bijzondere en trouwe club om ons heen. We hebben samen goede jaren en minder goede jaren gehad, maar vooral heel veel mooie herinneringen en prestaties neergezet. Dat we destijds begonnen in de wegrace had ik hier alleen maar van kunnen dromen. Ik ben daarom iedereen onwijs dankbaar dat we het zo ver hebben geschopt! In het bijzonder voor het afgelopen jaar Pjotr Groenenberg, Jan en Gerrie Visser, Rob Leek, mijn ouders, Gerard Kollis en Lucien&Evalien Krans. Maar dit geldt ook voor de mensen die niet direct op het circuit aanwezig zijn, maar wel hun bijdrage leveren op de achtergrond. Want zij zijn ook Team Hartog!”