Zesde plaats en een vroege crash voor Hartog in Most
Rob Hartog heeft een bewogen weekend in Most achter de rug. Op het voor hem nieuwe circuit kwam de Kawasaki-coureur in de eerste bocht van de eerste race ten val door een andere rijder. In de tweede race wist Hartog als zesde te finishen.
Rob Hartog begon afgelopen vrijdag aan de tweede ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap in Most. Een nieuw circuit voor de coureur van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team. De trainingen stonden dan ook in het teken van zo snel mogelijk stappen vooruit maken en de achterstand op de concurrentie zo snel mogelijk zien te verkleinen. Voornamelijk in de tweede kwalificatie wist Hartog goede progressie te boeken, wat hem een achtste tijd en een positie op de derde startrij opleverde.
In de eerste race van zaterdagmiddag had Hartog een raketstart, waarbij hij als tweede op de eerste bocht afging. Bij insturen van deze krappe bocht kwamen er aan de binnenzijde twee coureurs op hoge snelheid via het gras aanzeilen en zij boorden bij een aantal rijders naar binnen. Hartog was één van de slachtoffers en eindigde met een flinke klap in de grindbak. Gelukkig was de coureur zelf ongedeerd, al was zijn veelbelovende race wel heel snel voorbij.
In de tweede race had Hartog opnieuw een goede start en ging hij als vierde de eerste bocht in. Vervolgens verloor de Kawaski-coureur twee plaatsen, maar bleef een goed tempo rijden. Echter kwam hij in gevecht met de rijder achter hem, wat veel tijd en de aansluiting met de twee rijders voor Hartog kostte. Drieënhalve ronde voor het einde kwam er een rode vlag vanwege een crash. Er was 75% van de race verreden en de wedstrijd werd niet hervat. Hartog werd als zesde geklasseerd en scoorde tien punten.
Na vier wedstrijden staat Hartog op een vierde plaats in het kampioenschap. De derde ronde van het IDM Supersport 600 seizoen staat gepland in het weekend van 23 t/m 25 juli. Er wordt dan gereden op de Schleizer Dreieck, opnieuw een nieuw circuit voor Hartog.
Rob Hartog: “Het ging vanaf de eerste sessie niet verkeerd op een voor ons onbekende baan. In de tweede kwalificatie wisten we ons goed te verbeteren en dat was ook nodig om de aansluiting bij de top van het veld te vinden. Ik had een mega goede start in Race 1. Ik lag tweede en zag in een fractie van een seconde iemand van de binnenkant op hoge snelheid aankomen. Ik werd vol geraakt en mijn race was voorbij. De tweede race gebeurde eigenlijk hetzelfde in de eerste bocht, maar deze keer kon ik erop anticiperen. Ik reed op plaats zes en had een vrij goed tempo, maar kwam in gevecht met de rijder achter mij terecht en dat koste veel tijd. We verloren de aansluiting. Na de rode vlag wel zesde geworden, dus wat goede punten gescoord. Een redelijk resultaat na het missen van de eerste race. Op naar de volgende!”