Hartog kijkt uit naar IDM seizoensfinale in Hockenheim
Ondanks dat Rob Hartog’s raceseizoen eigenlijk pas net begonnen is, staat komend weekend (22 t/m 24 september) al de laatste IDM-ronde van 2023 op het programma. De SWPN-rijder racet op de Hockenheimring waar hij onlangs een goede test heeft gehad. Hartog krijgt meer en meer het vertrouwen terug op de motor, waardoor hij hoopt het seizoen met twee mooie races te kunnen afsluiten.
Na een lange revalidatie van een schouderblessure kon Rob Hartog half augustus tijdens het IDM Assen eindelijk zijn rentree maken. De 31-jarige coureur ging zonder verwachtingen het raceweekend in. Iedere sessie die volledig uitgereden kon worden was al mooi meegenomen. Nu voor de IDM-ronde in Hockenheim zijn de verwachtingen anders. Hartog heeft met Team SWPN onlangs anderhalve dag getest op het Duitse circuit. Een training die goed is verlopen en waar de Yamaha-rijder iedere sessie meer en meer vertrouwen kreeg. Ook lichamelijk ging de test goed.
Hartog is dan ook nieuwsgierig wat hij tijdens de IDM Superbike ronde in Hockenheim kan laten zien. De races gaan zondag om 11:30 en 15:25 uur van start en zijn zoals altijd live te zien via www.idm.de/live
Rob Hartog: “Ik kijk er naar uit om te racen in Hockenheim. In Assen was de eerste keer na een lang blessureherstel. Het ging wel, maar uiteraard was ik over de resultaten en mijn snelheid niet tevreden. Maar dat was ook niet het doel van dat weekend. Nu begin ik met meer vertrouwen aan het raceweekend in Hockenheim. Tijdens de test voelde ik mij lichamelijk ook goed. Dat geeft wel hoop om aankomend weekend beter voor de dag te komen. We gaan ervoor om het seizoen met twee mooie resultaten af te sluiten.”
vrijdag 22 september
10:30 - 10:55 Vrije Training 1
14:15 - 14:40 Vrije Training 2
17:25 - 18:05 Vrije Training 3
zaterdag 23 september
10:05 - 10:35 Kwalificatie 1
13:45 - 14:15 Kwalificatie 2
zondag 24 september
09:00 - 09:10 Warm up
11:30 Race 1 (18 laps)
15:25 Race 2 (18 laps)
Hartog doet ritme op tijdens IDM Assen
Na 11 maanden geen race gereden te hebben maakte Rob Hartog afgelopen weekend zijn comeback tijdens de IDM Superbike ronde op het TT Circuit Assen. Voorafgaand aan het weekend was het doel om te proberen zoveel mogelijk ritme op te doen en stappen voorwaarts maken. Hier slaagde Hartog goed in. In de race kwam hij als zestiende over de finish en in de tweede race besloot de SWPN-rijder in overleg met het team om niet van start te gaan.
Rob Hartog maakte vrijdagmorgen op het TT Circuit Assen zijn rentree in het IDM Superbike kampioenschap. Een schouderblessure had de Yamaha-coureur het hele seizoen nog langs de kant gehouden. Hartog wist vooraf niet of hij voldoende hersteld om de wedstrijden te rijden. Maar bij zijn thuisrace wilde de rijder van Team SWPN het in ieder geval tijdens de vrije trainingen proberen hoe het zou gaan. Gelukkig kon Hartog vrijdag pijnvrij de drie sessies rijden. Het ritme was er nog niet. Ook volkomen logisch, aangezien de 31-jarige coureur elf maanden geleden zijn laatste race had gereden. Wel wist Hartog steeds wat stapjes te maken en tijdens de eerste kwalificatie maakte hij een flinke stap. De Yamaha-rijder haalde een seconde van zijn tijd af en kreeg een beter gevoel op de motor, hoewel hij nog wel bijna drie seconden langzamer was dan vorig jaar. In de tweede kwalificatie werd er bijna niet gereden, omdat er constant regendruppels waren. Hartog kwalificeerde zich als zeventiende voor de IDM Superbike races in Assen.
Zondag had Hartog een goede start in de eerste race. In de beginfase kon hij mee in de strijd voor de laatste puntenposities. Gedurende de race merkte Hartog dat hij kracht in zijn schouder verloor en hij onbewust zijn tempo wat moest laten zakken. De SWPN-rijder kwam alleen te rijden, maar wist wel de race te volbrengen. Hartog kwam als zestiende over de finish, maar scoorde wel één punt omdat er een gastrijder voor hem was gefinisht. Aangezien Hartog wat kracht verloor in de eerste race werd in goed overleg met het team besloten om in de tweede race niet van start te gaan. Een lastige keuze, maar Hartog zou dan enkel starten om de race uit te rijden en dat zou wellicht weer bijkomende problemen tijdens het rijden opleveren. De Yamaha-rijder gaat nu zich voorbereiden op de IDM seizoensfinale op de Hockenheimring die van 22 t/m 24 september op de kalender staat.
Rob Hartog: “Het voelde goed om weer een actief IDM-coureur te zijn. Zeker in mijn thuisrace. Ik wil het team bedanken voor dit weekend en voor alle aanwezige gasten die hun support hebben betuigd. Het ritme was er logischerwijs nog niet na elf maanden geen race gereden te hebben. Maar we hebben het stap voor stap aangepakt en ik ben blij drie dagen te hebben kunnen rijden. In Race 1 verloor ik wat kracht en daarom heb ik in overleg met team besloten om in de tweede race niet van start te gaan. Aan de ene kant een lastige keuze, maar aan de andere kant een makkelijk, omdat alles wat we gedaan hebben winst was dit weekend. Nu eerst lichamelijk herstellen en vervolgens gaan we de intensiteit van het trainen opbouwen richting de IDM seizoensfinale in Hockenheim.”
Rob Hartog van start tijdens IDM Assen
Rob Hartog stapt aanstaande vrijdag in de vrije trainingen weer op de Yamaha R1 tijdens zijn IDM Superbike thuisronde op het TT Circuit in Assen. De coureur van Team SWPN heeft dit seizoen nog geen wedstrijd kunnen rijden vanwege een schouderblessure opgelopen tijdens de 24 uur van Le Mans. Hartog was in de afgelopen weken nog niet fit genoeg om te racen, maar wil het in bijzijn van zijn fans en sponsoren komend weekend in ieder geval gaan proberen.
Het motorsportseizoen 2023 is voor Rob Hartog compleet anders verlopen dan gehoopt. Na vorig jaar een keurige derde plaats in zijn IDM Superbike debuutseizoen te hebben behaald, is de Yamaha-rijder dit jaar weinig in actie gekomen. In april brak Hartog zijn schouderblad en nekwervel bij een vervelende crash tijdens de 24 uur van Le Mans. Hartog probeerde al een aantal keer weer op de motor te stappen tijdens een test, maar helaas iedere keer nog met een negatief resultaat.
Of de schouder voldoende hersteld is om de wedstrijden te rijden tijdens de IDM Superbike ronde in Assen, weet Hartog op dit moment niet. Wel wil de 31-jarige het sowieso gaan proberen tijdens de vrije trainingen van vrijdag. Hopelijk gaat het met de schouder goed genoeg zodat Hartog ook de kwalificaties van zaterdag en de races van zondag kan volbrengen. De IDM Superbike races gaan zondag om 13:00 en 16:20 uur van start in Assen en zijn ook live te zien via www.idm.de/live
Rob Hartog: “De IDM thuiswedstrijd is altijd speciaal en daarom heb ik de keuze gemaakt om het voor eigen publiek, de fans en mijn sponsoren in ieder geval te gaan proberen in de vrije trainingen van vrijdag. De afgelopen weken is het nog niet gelukt om aan de start te verschijnen. Mijn schouder voelt in het dagelijks leven goed aan, maar de belasting op een motor is alleen te testen door er op te stappen. Hopelijk gaat het vrijdag goed genoeg, zodat we samen met het team het complete raceweekend kunnen volbrengen. Dat zou op dit moment al een prachtig resultaat zijn.”
vrijdag 18 augustus
09:55 - 10:20 Vrije Training 1
13:45 - 14:10 Vrije Training 2
16:50 - 17:30 Vrije Training 3
zaterdag 19 augustus
11:00 - 11:30 Kwalificatie 1
14:40 - 15:10 Kwalificatie 2
zondag 20 augustus
11:00 - 11:10 Warm up
13:00 Race 1 (15 laps)
16:20 Race 2 (15 laps)
Helaas geen Red Bull Ring voor Hartog
Rob Hartog heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan het herstel van zijn schouder met onder andere meerdere laserbehandelingen. Maar helaas blijkt het lichamelijk nog niet mogelijk om komend weekend aan de start te staan tijdens de vijfde IDM Superbike ronde op de Red Bull Ring. De SWPN-rijder gaat er alles aan doen om later deze maand wel te kunnen rijden tijdens de thuisronde in Assen.
Een aantal weken geleden testte Rob Hartog met de Yamaha R1 van Team SWPN op het TT Circuit Assen. Tijdens deze training bleek het schouderblad nog niet voldoende belastbaar om deel te nemen aan de IDM races in Schleiz. In de afgelopen weken heeft Hartog zijn schouder zo min mogelijk belast om het herstel te bevorderen. Daarnaast heeft hij ook drie laser- en PMFT behandelingen gehad ten behoeve van botgroeistimulatie. Het doel was om het proces te versnellen. Helaas bleek begin deze week tijdens een aantal krachtoefeningen dat Hartog zijn schouderblad momenteel nog niet dusdanig kan belasten om weer op de motor te stappen. Daarom moet de Yamaha-rijder komend weekend ook de vijfde IDM Superbike ronde op de Red Bull Ring in Oostenrijk aan zich voorbij laten gaan. Hartog’s heeft nu zijn pijlen gericht op de IDM-thuisrace in Assen die van 18 t/m 20 augustus op de kalender staat.
Rob Hartog: “We hebben de afgelopen weken er alles aan gedaan om het herstel van mijn schouder te versnellen. Het gaat wel beter met mijn schouder, maar het is nog niet genoeg om komend weekend te kunnen racen op de Red Bull Ring. Dat is erg jammer, want het is een prachtig circuit en ik zou niets liever willen dan weer op de Yamaha R1M stappen, maar op dit moment is dat nog niet mogelijk. We blijven hopen en hard werken om dat zo snel mogelijk wel weer te kunnen. Hopelijk gaat lukken tijdens mijn thuisrace in Assen!”
Training in Assen levert negatief resultaat op
Rob Hartog stapte afgelopen weekend op de Yamaha R1M van Team SWPN tijdens een trainingsdag op het TT Circuit Assen. De training was bedoeld om te testen hoe het zou gaan met de schouder van de 31-jarige coureur. Ondanks dat Hartog er in het dagelijks geen last meer van heeft, bleken de krachten die vrijkomen op de motor nog teveel te zijn. Helaas kan Hartog daardoor komend weekend nog niet deelnemen aan de vierde IDM Superbike ronde in Schleiz.
Het verhaal is inmiddels bekend. Rob Hartog brak zijn schouderblad en liep een breukje in de nek op tijdens een zware crash tijdens de 24 uur van Le Mans. Deze blessure ontstond half april. Voornamelijk de schouder zorgde ervoor dat de 31-jarige coureur lange tijd langs de kant stond en de eerste drie IDM Superbike evenementen moest missen. Hartog leek er klaar voor om komend weekend weer te gaan racen in Schleiz, aangezien de Yamaha-rijder in het dagelijks leven haast geen last meer heeft van zijn schouder.
Afgelopen zondag was Hartog op het TT Circuit Assen om te testen hoe het op de motor zou gaan met als doel om te kijken of hij komend weekend kon starten tijdens de IDM-ronde in Schleiz. Helaas bleek dit niet haalbaar. De krachten die vrijkomen tijdens het racen op de motor, blijken nog te groot te zijn voor Hartog’s schouders. De training met Team SWPN werd dan ook vroegtijdig afgebroken. Opnieuw een flinke domper voor Hartog, die daardoor zijn comeback in het IDM nog langer moet uitstellen.
Rob Hartog: "We waren natuurlijk benieuwd hoe het met mijn schouder zou gaan op de motor. De situatie met mijn schouder is in de afgelopen periode flink verbeterd. In het dagelijks leven heb ik er geen hinder meer van. Ik kan wielrennen, hardlopen mountainbiken zonder enige pijn. Daarnaast bouwen de de krachttraining geleidelijk op. Helaas bleek het op de motor nog niet te gaan en is het bot nog niet sterk genoeg om de krachten te verduren. Daarom staan we helaas in Schleiz ook nog langs de zijlijn. Het is enorm balen dat het nog langer duurt. Er zit helaas niks anders op. Het enige wat ik kan doen is er zelf alles aan doen om zo snel mogelijk te herstellen. Hopelijk kunnen we snel het punt bereiken dat ik weer 100% fit op de motor kan stappen."
Hartog moet comeback helaas langer uitstellen
Helaas is de schouder van Rob Hartog nog onvoldoende hersteld om dit weekend van start te gaan tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps, de tweede ronde van het WK Endurance kampioenschap. Ook zal de derde IDM Superbike ronde in Most – die volgend weekend gepland staat – nog te vroeg komen voor de Yamaha-rijder.
Rob Hartog had zijn zinnen gezet op een terugkeer tijdens de 24 uurs race op Spa-Francorchamps met het Pitlane Endurance Team die dit weekend plaatsvindt. Vorige week heeft de 31-jarige coureur een röntgenfoto van zijn schouder laten maken. Helaas bleek daaruit dat het schouderblad nog niet volledig is vastgegroeid. Ook voelt Hartog zelf dat zijn schouder nog niet voldoende is hersteld om weer te gaan racen. Helaas komt de derde IDM Superbike ronde met Team SWPN van volgende week ook nog te vroeg. Helaas zorgt deze vervelende blessure – opgelopen tijdens de 24 uur van Le Mans – ervoor dat Hartog een groot deel van het seizoen moest missen.
Rob Hartog: “Helaas moet ik in herhaling vallen. Uit een scan bleek dat mijn schouder nog niet volledig is vastgegroeid. Ik heb niet veel pijn meer, maar ik voel zelf ook dat mijn schouder nog niet sterk genoeg is om weer te gaan racen. Het is enorm balen dat ik zo’n groot deel van het seizoen moet missen, maar er is helaas niks aan te doen. We moeten geduld hebben. Ik doe alles wat mogelijk is om zo snel mogelijk te herstellen, zodat we hopelijk snel weer op de motor kunnen zitten.”
Hartog nog niet van start tijdens IDM in Oschersleben
Helaas is de blessure van Rob Hartog onvoldoende hersteld om komend weekend deel te nemen aan de tweede IDM Superbike ronde in Oschersleben. Onlangs testte Hartog op de Yamaha R1M van Team SWPN in Most, maar deze terugkeer bleek nog te vroeg. Hartog richt zich nu op de 24 uur van Spa Franchorchamps die half juni op het programma staat.
Rob Hartog had zich de start van het seizoen 2023 natuurlijk heel anders voorgesteld. Na een crash over een oliespoor tijdens de 24uur van Le Mans liep hij een schouder- en nekblessure op. Het herstel verliep voorspoedig, waardoor de 31-jarige zijn pijlen had gericht op een terugkeer tijdens de tweede IDM Superbike ronde in Oschersleben. Na een proefrit op een straatmotor in de thuisomgeving besloot Hartog met Team SWPN om het te gaan proberen op het circuit tijdens een tweedaagse test in Most, die vorige week plaatsvond. Echter bleek de extreme belasting op het racecircuit nog te veel voor Hartog’s schouder. Het leverde te veel pijn op, waardoor de test vroegtijdig werd afgebroken.
Vanuit deze test werd ook duidelijk dat de tweede IDM Superbike ronde van komend weekend (2 t/m 4 juni) nog te vroeg komt voor Hartog. Net als op de Sachsenring zal Bastien Mackels de vervanger zijn van Hartog voor Team SWPN. Hartog richt zich nu op een terugkeer tijdens de 24 uur van Spa Francorchamps. Het WK Endurance evenement staat van 16 t/m 18 juni op de kalender. Wanneer het fysiek mogelijk is zal Hartog daar met het Pitlane Endurance Team aan de start verschijnen. Weer een week later staat de derde ronde van het IDM Superbike kampioenschap in Most op het programma.
Rob Hartog: “Helaas gaat nog niet lukken om tijdens de tweede IDM race aan de start te staan. Tijdens een test in Most had ik nog te veel pijn aan mijn schouderblad, waardoor we de test vroegtijdig moesten afbreken. Erg jammer en natuurlijk baal ik enorm. Het heeft gewoon nog wat meer hersteltijd en rust nodig. Ik zal dit weekend wel in Oschersleben aanwezig zijn om Bastien, Melvin en Team SWPN te supporten. De eerstvolgende kans om te racen is tijdens de 24 uur van Spa Francorchamps. We gaan zien hoe het herstel verloopt, maar dat is voorlopig wel mijn doel om daar naartoe te werken.”
Herstel Hartog verloopt goed, Sachsenring komt te vroeg
Rob Hartog: “Ik zal helaas niet aan de start staan op de Sachsening. Het is frustrerend om de tests en eerste race te moeten missen. Over het verloop van het herstel ben ik niet ontevreden. Tijdens een tweede check in Nederland bleek mijn nekblessure gelukkig erg mee te vallen ten opzichte van de eerste constatering in Frankrijk. Ook mijn schouderblad gaat vooruit, maar de Sachsenring komt te vroeg. Mijn doel is om de tweede IDM ronde in Oschersleben weer van de partij te zijn. Voor nu wil ik Bastien en Team SWPN heel veel succes wensen op de Sachsenring!”
Ongelukkige crash zorgt voor vroegtijdig einde 24 uur van Le Mans
Rob Hartog is tijdens de eerste trainingsdag voor de 24 uur van Le Mans geblesseerd geraakt. De Yamaha-coureur van het Pitlane Endurance Team kwam hard ten val over een oliespoor. Na onderzoek in het ziekenhuis bleek Hartog’s linker schouderblad en een nekwervel gebroken te zijn.
Rob Hartog had zich zijn WK Endurance debuut heel anders voorgesteld. Deze week staat de beroemde 24 uurs race in Le Mans evenement op het programma. De Team SWPN coureur maakt in 2023 ook deel uit van het Pitlane Endurance Team in het WK Endurance samen met Luca Grünwald en Maxim Pellizotti. Voorafgaand aan de langeafstandsrace die zaterdagmiddag begint staan er diverse trainingen op het programma. Dinsdag waren de eerste vrije trainingen, die helaas voor Hartog niet goed zijn afgelopen.
Hartog kwam tijdens één van zijn stints in een oliespoor terecht. De Yamaha-rijder kon de motor nog lang overeind houden, maar in de grindbak kwam hij lelijk ten val op zijn schouder en hoofd. De sessie werd stilgelegd en meteen bleek dat de 31-jarige coureur blessures had opgelopen. Hartog werd overgebracht naar het ziekenhuis van Le Mans. Na onderzoek bleek dat hij zijn linker schouderblad en zijn C2-wervel in de nek heeft gebroken. De breuken zijn stabiel, waardoor er geen operatie nodig is. Na een nacht in het Franse ziekenhuis reist Hartog woensdag terug naar Nederland om aan zijn herstel te kunnen beginnen.
Rob Hartog: “Het is natuurlijk enorm balen om mijn eerste WK Endurance optreden op deze manier te moeten beëindigen. Het was een crash buiten mijn schuld om, maar zoiets kan gebeuren in een technische sport. In de grindbak merkte ik dat er iets mis was met mijn schouder en ik voelde het wat kraken in mijn nek. De breuken moeten nu door rust gaan genezen. Het herstel zal de nodige weken gaan duren en het is op deze manier een valse start voor zowel mijn WK Endurance als IDM seizoen. Ik ga er hard aan werken om snel zo mogelijk weer terug te keren op de motor. En als laatste wil ik het Pitlande Endurance Team heel veel succes toewensen tijdens de 24 uur van Le Mans!”
WK Endurance start voor Hartog met Pitlane Endurance Team
Naast het IDM Superbike kampioenschap met Team SWPN gaat Rob Hartog in 2023 ook een nieuw avontuur aan. De 30-jarige coureur gaat namelijk van start op een Yamaha R1 van het Pitlane Endurance Team in het WK Endurance. Het seizoen zal half april beginnen met de prestigieuze 24 uurs race op Le Mans.
Rob Hartog werd in 2022 knap derde in het IDM Superbike kampioenschap en gaat proberen dit jaar deze prestatie nog verder te verbeteren. Daarnaast werd Hartog benaderd door het Pitlane Endurance Team om van start te gaan in de Superstock klasse van het WK Endurance. Voor de 30-jarige coureur een mooie kans om zich ook in deze wegracediscipline te ontwikkelen. Hartog’s teamgenoten op de Yamaha R1 van het Franse team worden de Fransman Maxim Pellizotti en de Duitser Luca Grünwald.
De WK Endurance kalender bestaat voor de Superstock klasse uit drie 24 uur races: Le Mans (15-16 april), Spa Francorchamps (17-18 juni) en de Bol d’Or op Paul Ricard (16-17 september). Ter voorbereiding op het WK Endurance seizoen zal Hartog eind februari met het Pitlane Endurance Team gaan testen in Spanje en eind maart staat de officiële 'Pre Le Mans' EWC test gepland.
Rob Hartog: “Erg gaaf dat ik naast het IDM ook in het WK Endurance (EWC) kan gaan rijden dit jaar. Het is een mooie kans waar ik natuurlijk het Pitlane Endurance Team voor moet bedanken. Maar daarnaast wil ik ook mijn huidige Team SWPN en partners bedanken die de deelname mogelijk maken. Het zal geen gemakkelijke opgave worden om 24 uur te racen met twee teamgenoten, maar ik kijk er naar uit!”
Hartog en SWPN verlengen succesvolle samenwerking in IDM Superbike
Rob Hartog racet ook in 2023 voor Team SWPN in de IDM Superbike klasse. Na een sterk debuutseizoen waarin Hartog als derde eindigde in het kampioenschap zal hij komend jaar op jacht gaan naar nog betere resultaten op de Yamaha R1M van het door Yamaha Motor Europe, branch Benelux ondersteunde team.
Rob Hartog kende een verrassend sterk debuutseizoen met de Yamaha R1M van SWPN in het prestigieuze IDM Superbike kampioenschap. De 30-jarige coureur kon zich vanaf de eerste race in 2022 mengen in de top van het veld en wist met zeer constante resultaten een knappe derde plek in het eindklassement te behalen. Zowel SWPN als Hartog waren het erover eens dat deze mooie samenwerking in 2023 een vervolg moest krijgen. Het doel is om de stijgende lijn van vorig jaar door te trekken en samen op jacht te gaan naar podiumplaatsen. Net als vorig jaar is IDM Supersport coureur Melvin van der Voort de teamgenoot van Hartog bij SWPN.
Rob Hartog: “Na zo’n mooi seizoen was er voor mij geen twijfel om met SWPN verder te gaan in 2023. We hebben een fantastisch jaar gedraaid met een derde plek in mijn IDM Superbike debuutseizoen. Dit was mede te danken aan het team, die alles perfect op orde heeft. Ik ben ook erg blij dat we komend seizoen verder kunnen werken vanuit deze stabiele basis. Vorig jaar was het een leerjaar voor mij in deze klasse en met de Yamaha R1M. Ik ben erg benieuwd wat er nog meer mogelijk is in 2023. Er ontbreekt nog een podium, dus mijn doel is in ieder geval om podiumplaatsen te scoren en natuurlijk zo hoog mogelijk in het kampioenschap te eindigen.”
Teammanager Frank Brouwer: “Het is geweldig dat we met Rob en Melvin verder kunnen werken in 2023. Beide rijders hebben het geweldig gedaan vorig jaar, maar er ligt ook nog ruimte voor verbetering. Daarnaast blijft het team bij elkaar, een geweldig ploeg mensen met kennis en ervaring, die goed op elkaar zijn ingespeeld. Deze basis, samen met de steun van Yamaha Motor Europe, branch Europe, heb ik er alle vertrouwen in dat we ook komend seizoen positief gaan verrassen in het IDM.”
Mario Janssen, Country Manager Yamaha Motor Europe, branch Benelux: “We zijn trots op onze jarenlange samenwerking met SWPN en hoe het team zich gepresenteerd heeft in 2022. Met twee rijders afkomstig uit de Benelux in de top-drie van het sterke IDM kampioenschap eindigen is een zeer knappe prestatie. Het is erg mooi dat het team intact is gebleven, waardoor er een uitstekende basis ligt om gezamenlijk verder te bouwen naar nog betere resultaten. We wensen Team SWPN, teammanager Frank en rijders Rob en Melvin heel veel succes in 2023!”