Ups en downs voor Hartog op Brands Hatch
Rob Hartog genoot volop van het gevecht in de eerste race op Brands Hatch, die hij op een nette zevende plaats wist af te sluiten. In de tweede race kreeg de MV Agusta coureur niet de kans om daar een vervolg aan te geven, aangezien hij met een technisch probleem vroegtijdig de strijd moest staken. Hartog is als negende geëindigd in het British Supersport kampioenschap.
De laatste BSB ronde werd traditiegetrouw op Brand Hatch verreden. De baan was nog zo goed als onbekend voor Rob Hartog, maar hij wist tijdens de eerste dag gelijk al aardig de weg te vinden. Na de eerste vrije training was de Bike Devil Racing coureur veertiende. In de tweede training verbeterde Hartog zijn tijd met twee seconden, alleen op het moment dat hij die tijd zette kwam er een rode vlag situatie en hierom werd deze tijd geschrapt. Jammer, want daardoor viel de positie een beetje tegen. Wel kon Hartog de dag met een goed gevoel afsluiten.
In de kwalificatie liet de 28-jarige coureur zien dat hij deze snelheid in huis had. De sessie werd verreden op een opdrogende baan. In de slotfase was de baan droog, waardoor er snelle tijden gereden werden. Hartog zette een vijftiende tijd overall en was daarmee twaalfde in de British Supersport categorie. Ook de sprintrace liep het naar wens voor de coureur uit Abbekerk. Hartog wist aan te haken bij de strijd voor de vijfde plaats. Het was een prachtig gevecht, waarbij de Bike Devil Racing rijder na een strakke inhaalactie in de laatste ronde als zevende de finishlijn passeerde.
Hierbij een link naar een korte video over de eerste race: https://www.facebook.com/330685450282571/posts/4882330475118023/?vh=e
De laatste dag van het BSB seizoen verliep ongelukkig voor Hartog. Na een technisch probleem in de warm-up moest er voor de race nog een motorblok gewisseld worden. Hier had Hartog helaas weinig profijt van in de wedstrijd, want in de vijfde ronde moest hij al vroegtijdig de strijd staken vanwege een elektronisch probleem. Het betekende de eerste nulscore voor Hartog en het was natuurlijk erg zuur dat dit juist gebeurde in de laatste race van het seizoen. De coureur uit Abbekerk heeft het jaar afgesloten met een negende positie in de eindstand.
Rob Hartog: “Ik heb echt genoten van de strijd in de eerste race. Wanneer je eenmaal een goede flow hebt op deze uitdagende baan, dan is het fantastisch om op Brands Hatch te rijden. We maakten gedurende het weekend ook goede progressie en daarom was het erg zuur dat we het niet konden afronden met een goed resultaat in de tweede race. Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit bijzondere seizoen enorm bedanken. Het was ons eerste jaar in de BSB en ik heb genoten van de prachtige circuits waar we zijn geweest. Hopelijk kunnen we hier volgend jaar een mooi vervolg aan geven!”
Hartog maakt zich op voor BSB seizoensfinale op Brands Hatch
Komend weekend staat voor Rob Hartog alweer de laatste British Supersport ronde van het seizoen op het programma. Er wordt gereden op het unieke Brands Hatch circuit, een ware klassieker op de BSB kalender. De coureur uit Abbekerk vertrekt met een goed gevoel naar de seizoensafsluiter.
Rob Hartog hield een goed gevoel over aan de laatste British Supersport races op Donington Park, waarin hij als vierde en zevende over de finishlijn kwam. De MV Agusta coureur steeg hierdoor naar een achtste positie in de tussenstand. In het weekend van 16 t/m 18 oktober komen de BSB coureurs in actie op Brands Hatch voor de laatste ronde van het rare jaar 2020. Hartog heeft in het voorseizoen een paar sessies gereden op dit circuit, al was het toen wel op de korte variant. De Bike Devil Racing coureur was onder de indruk van deze unieke baan en kijkt er enorm naar uit om het seizoen in stijl af te sluiten.
Vrijdag begin het weekend met twee vrije trainingen. Zaterdagmorgen is de kwalificatie, gevolgd door een sprintrace in de middag. De hoofdrace, tevens de laatste race van het seizoen, staat zondagmiddag op het programma. Onderaan in deze nieuwsbrief is het volledige tijdschema te zien.
Rob Hartog: “Het is alweer de laatste ronde van dit korte en rare seizoen. Maar ik kijk er erg naar uit, want Brands Hatch is een unieke baan, ook gezien de rijke historie. We hebben een circuitdag gereden op de korte variant. Hoewel het maar bij twee sessies bleef, was ik wel onder de indruk van deze baan. Vooral de eerste sector is erg bijzonder, want na bocht 1 duik je echt een gat in. We hebben een goed weekend gedraaid op Donington Park, waarin we ons beste seizoensresultaat tot nu toe hebben behaald. We gaan er dan ook voor om de laatste races van het seizoen ook met goede resultaten af te sluiten!”
|
Hartog scoort een vierde en zevende plaats op Donington Park
Rob Hartog heeft een goed weekend achter de rug op Donington Park. In de eerste race wist de Bike Devil Racing coureur zijn beste seizoensresultaat te scoren door vierde te worden op een kletsnatte baan. In de tweede race wist Hartog vanaf een veertiende startplaats naar een zevende plaats te rijden op een droog Donington Park.
De voorlaatste ronde van het British Supersport seizoen werd verreden op Donington Park. Een bekend circuit voor Rob Hartog en dat was te zien vanaf de eerste vrije training. De coureur uit Abbekerk had gelijk een goede flow te pakken en zette een zevende tijd op de klokken. De coureurs konden weinig met de omstandigheden in de tweede vrije training. Het was te nat voor slicks, maar nog niet echt nat genoeg om de regenbanden goed te gebruiken. Hartog reed dan ook slechts drie ronden. Voornamelijk om wat gevoel op te bouwen in deels natte omstandigheden, omdat er ook veel regen voor de rest van het weekend voorspeld werd.
Het tijdschema van zaterdag en zondag werd vanwege het zeer slechte weer aangepast. Dit betekende dat de kwalificatie werd gecanceld. Aan hand van de uitslag uit de vrije training werd de startopstelling voor de eerste race bepaald. Dit betekende dat Hartog vanaf plaats acht op de derde startrij mocht vertrekken. De baan was kletsnat in de eerste race. Het was ook erg glad en dat zorgde voor veel valpartijen. Hartog reed een gecontroleerde race en had ook een goed tempo te pakken. Dit zorgde ervoor dat de MV-Agusta coureur na twaalf ronden op een keurige vierde plaats finishte in de British Supersport klasse, tevens zijn beste resultaat van het seizoen.
In de tweede race moest Hartog vanaf de vijfde startrij vertrekken. Ditmaal op een droge baan. De Bike Devil Racing coureur had een goede start en reed na de openingsronde al binnen de top-tien. Vervolgens wist Hartog gedurende de race nog een aantal plaatsen te winnen. Na deze inhaalacties was de achterstand naar de groep voor hem te groot om deze nog te achterhalen. Hartog finishte als achtste overall en werd daarmee zevende in de British Supersport klasse.
Door deze goede resultaten is Hartog gestegen naar een achtste plaats in de tussenstand. Over twee weken (16 t/m 18 oktober) staat de zesde en laatste ronde van het BSB seizoen op het programma. Er wordt dan gereden op Brands Hatch.
Rob Hartog: “We hebben een steady weekend gedraaid op Donington Park. We hadden in de vrije training gelijk een goed tempo. Doordat de kwalificatie werd gecanceld zorgde dit voor een goede startplaats. In de eerste race was het mega glad en lastig. Ik heb redelijk gecontroleerd gereden. Ik had twee flinke momentjes, maar ik was erg blij met de vierde plaats; ons beste resultaat van het seizoen. In de tweede race wist ik op een droge baan naar een zevende plaats te rijden. Het was een uitdagend weekend gezien de wisselende baancondities, maar we hebben uiteindelijk in beide omstandigheden een goed resultaat neergezet.”
Hartog begint met vertrouwen aan tweede Donington Park ronde
Rob Hartog komt aankomend weekend voor de tweede keer binnen twee maanden in actie op het Donington Park. Deze keer wordt er gereden op de langere GP layout. Het is de voorlaatste ronde van het ingekorte British Supersport seizoen.
Momenteel zijn er vier van de zes BSB evenementen verreden. Rob Hartog scoorde in alles races nog punten en staat momenteel op een negende plaats in het British Supersport kampioenschap. Komend weekend komt de Bike Devil Racing coureur voor de tweede keer in korte tijd in actie op Donington Park. Tijdens de eerste ronde van het seizoen (begin augustus) werd er gereden op het National Circuit, een ingekorte variant van het GP-circuit waar vanaf vrijdag op wordt gereden. Een bekende baan voor Hartog, omdat deze layout ook gebruikt wordt tijdens de WorldSBK.
Rob Hartog: “Het is wel bijzonder om in zo’n korte tijd twee keer op hetzelfde circuit te racen, al rijden we nu wel op een andere layout. Deze variant kennen vanuit het WK en dat is wel een voordeel denk ik. Ik weet goed de weg op dit circuit en tijdens de eerste ronde van het seizoen ging het ook niet verkeerd. Tijdens de laatste ronde op Oulton Park hebben we een stabieler weekend gedraaid, dus we zijn meer dan klaar voor deze Donington Park ronde. Het is altijd een leuke baan om op te rijden. We gaan wederom ons uiterste best doen om goede resultaten te scoren!”
-
Volledig tijdschema
-
Uitslagen pagina & livetiming
-
British Superbike website
-
RobHartog.nl website
-
-
Negende plaats na positief weekend op Oulton Park
Rob Hartog kende een positief weekend op Oulton Park. Tijdens iedere sessie op de uitdagende baan wist de Bike Devil Racing coureur zijn rondetijd te verbeteren. Ondanks dat er weinig tot geen uitvallers waren, wist Hartog zich in de races op te werken naar een negende en elfde plaats in de British Supersport klasse.
De vierde ronde van het British Supersport seizoen werd afgelopen weekend op Oulton Park verreden. Een niet alledaagse baan en zeker erg uitdagend, wanneer je nog weinig circuitkennis hebt. In de eerste vrije training was Rob Hartog dan ook nog zoekende om de juiste lijnen te vinden voor een echt snelle ronde. De tweede vrije training wist de MV Agusta coureur al twee seconden van zijn tijd af te halen. Het plan was om deze lijn in de kwalificatie van zaterdagmorgen door te trekken. Dat lukte niet helemaal, want Hartog kon niet het maximale uit deze sessie halen. In zijn snelste ronde moest de coureur uit Abbekerk ook twee rijders nog passeren, waardoor hij geen ideale rondetijd kon noteren. Hartog zette in de kwalificatie een veertiende tijd in de British Supersport klasse.
Doordat de British Supersport klasse samen in de baan komt met de GP2 klasse, moest Hartog vanaf plaats vierentwintig vertrekken in de eerste race. Het werd een positieve wedstrijd. Hartog had een goede openingsronde en won meerdere posities. Gedurende de race wist de 28-jarige coureur nog verder naar voren te komen, waardoor hij de sprintrace als elfde in de British Supersport klasse afsloot. Er waren praktisch geen uitvallers, waardoor Hartog tevreden mocht zijn over dit resultaat. Ook had hij zijn beste rondetijd met een seconde verbeterd en dat leverde hem met een negentiende startplaats een betere uitgangpositie voor de tweede race op.
In de tweede race was Hartog opnieuw goed weg en reed hij zestiende overall na de eerste ronde. Hartog kwam aan de staart van een grote groep terecht, die hij eigenlijk net niet kon volgen. Hartog pushte hard om erbij te blijven, maar maakt daardoor wat kleine foutjes. Oulton Park is een baan waar je juist vloeiend moet rijden en dat ging in het tweede deel van de race beter. Hartog verbeterde zijn snelste rondetijd van het weekend met zes tienden en kwam na vijftien ronden als negende over de finish.
In het kampioenschap behield Hartog de negende positie. Over twee weken (2 t/m 4 oktober) komt Hartog opnieuw in actie, dan tijdens de vijfde ronde van het British Supersport kampioenschap op Donington Park.
Rob Hartog: “Op Oulton Park moet je wel goed de weg weten om daar echt hard te kunnen gaan. Ondanks dat we er getest hadden, hadden we in de trainingen zeker nog wat in te halen ten opzichte van de jongens die hier al jaren komen. We maakten goede stappen in de vrije trainingen, maar helaas viel de kwalificatietijd tegen. Het was een goede eerste race en dat leverde ons tevens een betere uitgangspositie voor de tweede race op. In deze race wisten we opnieuw te verbeteren. Ook omdat er weinig uitvallers waren denk ik dat we overall tevreden mogen zijn met de negende en elfde plaats. Over twee weken gaan we naar Donington Park, een circuit dat ik goed ken. Ik kijk er naar uit!”
Op naar de vierde BSB ronde op Oulton Park
Rob Hartog gaat komend weekend beginnen aan de tweede helft van het korte British Supersport seizoen 2020. Op Oulton Park wordt de vierde ronde van het jaar verreden. De Bike Devil Racing coureur wil coureur graag het “pech weekend” in Silverstone wegpoetsen.
Het zat Rob Hartog op Silverstone niet mee. De coureur uit Abbekerk kampte met veel technische problemen. Het resultaat in de tweede manche, een negende plaats, was positief en dat is iets om mee te nemen naar de vierde ronde van het seizoen op Oulton Park. Hartog heeft in het voorseizoen een dag getest met zijn MV Agusta op het uitdagende en bochtige circuit. Dat was ook belangrijk, omdat veel van zijn British Supersport collega’s al veel ervaring hebben op deze baan.
De races op Oulton Park zijn de zevende en achtste van het jaar. Hartog staat momenteel op een negende positie in het kampioenschap. Zoals gebruikelijk staat er zaterdagmiddag een sprintrace op het programma, gevolgd door een hoofdrace op zondagmiddag. Onderstaand is het volledige tijdschema te bekijken.
Rob Hartog: “We gaan beginnen aan de tweede helft van het seizoen. Dat is raar om te zeggen met zo’n korte kalender. We hebben tijdens een circuitdag getest op Oulton Park. Dat is gunstig en belangrijk. Zo heb ik in ieder geval al wat baankennis kunnen opdoen. We gaan ons uiterste best doen om het mindere weekend in Silverstone te doen vergeten en dit goed te maken met betere resultaten op Oulton Park. We zijn allemaal gemotiveerd om aan de slag te gaan. We gaan keihard werken om er het beste van te maken!”
Technische problemen teisteren Hartog op Silverstone
Rob Hartog heeft een moeilijk weekend achter de rug op Silverstone. Tijdens de derde ronde van het British Supersport kampioenschap kampte de Bike Devil Racing coureur met veel technische problemen. In de races kwam Hartog als negende en twaalfde over de finish.
Het Silverstone National circuit was al nieuw voor Rob Hartog, maar de uitdaging werd nog groter na de eerste trainingsdag van de derde ronde van het British Supersport kampioenschap. Tijdens de vrije trainingen miste de coureur uit Abbekerk maar liefst de helft van de rijtijd vanwege technische problemen, waardoor hij belangrijke minuten misliep om de baan goed onder de knie te krijgen. In de kwalificatie van zaterdagmorgen wist Hartog wel een flinke stap voorwaarts te maken, maar had hij zeker ook hinder van de opgelopen achterstand van vrijdag. De Bike Devil Racing coureur kwalificeerde zich als zestiende voor de eerste race.
Hartog was goed weg bij de start, maar vervolgens liep de wedstrijd niet naar wens. De MV Agusta rijder kwam wat in het gedrang te zitten wat de nodige tijd kostte. Vervolgens reed Hartog hetzelfde tempo als de groep voor hem, maar kwam hij er niet meer bij mede doordat hij nog even buiten de baan kwam. Hartog finishte als twaalfde in de British Supersport klasse. Voor de tweede race werden er wat aanpassingen gedaan aan de setup, maar deze kon Hartog in de warm up niet testen omdat er opnieuw een technisch probleem ontstond.
Er werd heel hard gewerkt om de motor klaar te krijgen voor de tweede race. Met onder andere een ander motorblok ging Hartog van start. Dit motorblok voelde met deze afstelling toch net wat anders aan. Het was dan ook lastig voor de 28-jarige coureur om zijn tempo en ritme te vinden. Uiteindelijk viel het eindresultaat allesbehalve mee, want Hartog passeerde als negende de finishlijn. Ook in het kampioenschap bezet Hartog nu de negende positie met 33 punten.
Over twee weken (18 t/m 20 september) komt Hartog in actie tijdens de vierde ronde van het British Supersport kampioenschap op Oulton Park.
Rob Hartog: “We liepen dit weekend helaas weer achter de feiten aan. We maken gedurende de sessies steeds goede progressie, maar als we vrijdag te langzaam beginnen dan heb je daar niet zo heel veel aan. Dat we vrijdag de helft van de rijtijd misten vanwege technische problemen, maakte de uitdaging nog groter op een voor mij nieuw circuit. Ook zondagmorgen hadden we problemen, waardoor we eigenlijk nog blij mochten zijn dat we konden starten. Het eindresultaat in de tweede race was nog helemaal niet verkeerd. Maar al met al was het een moeilijk weekend en ik hoop dat het over twee weken op Oulton Park beter gaat.”
Hartog gebrand op een goed resultaat in Silverstone
Rob Hartog staat op het punt om naar Silverstone te vertrekken voor de derde ronde van het British Supersport kampioenschap. Na het mindere weekend op Snetterton is de Bike Devil Racing coureur erop gebrand om met een goed resultaat huiswaarts te keren.
Tijdens de openingsronde van het BSB kampioenschap wist Rob Hartog een mooie zesde plaats te behalen op Donington Park. Anderhalve week geleden liep het niet naar wens voor de coureur uit Abbekerk tijdens de tweede ronde op Snetterton, toen hij met een elfde plaats als beste resultaat het weekend afsloot. Komend weekend (4 t/m 6 september) krijgt Hartog de kans om zich te revancheren tijdens de vijfde en zesde race van het seizoen op Silverstone.
Er wordt gereden op het Silverstone National circuit, een baan die aanmerkelijk korter is dan het Grand Prix circuit. De rondetijden liggen dan ook onder de minuut, waardoor de British Supersport hoofdrace over maar liefst 26 ronden gaat. Hartog heeft nog niet eerder op Silverstone National gereden, maar in 2014 wel eenmalig op het grote circuit. Ondanks dat Hartog weinig ervaring heeft op deze baan, heeft hij er wel vertrouwen in dat hij tot een goed resultaat kan komen op dit snelle en vloeiende circuit. Zoals gebruikelijk in de BSB staat er zaterdagmiddag een sprintrace op het programma gevolgd door een lange wedstrijd op zondagmiddag.
Rob Hartog: “Ik heb erg veel zin om weer te gaan racen, dit keer op Silverstone. We rijden op het National circuit, deze ronde heb ik nog niet eerder gereden. Wel heb ik op het GP circuit gereden toen we in 2014 ons debuut maakten in de BSB. Dat is wel lang geleden, maar ik heb vertrouwen in dit weekend. Ik ben erop gebrand om de mindere resultaten van Snetterton te doorbreken en verder te gaan qua niveau van de tweede race op Donington Park.”
Hartog net buiten de top-tien op Snetterton
De British Supersport ronde op Snetterton liep niet naar wens voor Rob Hartog met een elfde en vijftiende plaats tot gevolg. Na een mindere eerste wedstrijd wist de Bike Devil Racing coureur wel een stap te maken in de tweede manche, waarin hij zijn tempo gedurende de race steeds verder wist op te schroeven.
De tweede ronde van het British Supersport kampioenschap werd verreden op Snetterton. Rob Hartog kende geen gemakkelijke eerste dag. De afstelling van de motor was tijdens de vrije trainingen nog niet perfect. De baanomstandigheden waren, vanwege een harde wind, ook lastig. Hierdoor kon Hartog het circuit nog niet zo onder de knie krijgen, zoals hij graag had gewild. De MV Agusta coureur klokte een twaalfde en dertiende tijd in de vrije trainingen, maar het gat naar de snelste rijders was nog vrij groot. Wel werd tijdens de eerste dag de juiste richting gevonden qua afstelling en dat bleek tijdens de kwalificatie van zaterdagmorgen. Hartog snoepte maar liefst anderhalve seconde van zijn tijd af. Daar had nog meer ingezeten als hij in zijn laatste stint niet was opgehouden. Dit kostte Hartog belangrijke tienden en zo ook startplaatsen. De coureur uit Abbekerk vertrok vanaf plaats zestien in de eerste race.
Het werd een frustrerende sprintrace. Hartog kwam vast te zitten in het middenveld achter een aantal GP2 motoren, een categorie binnen de British Supersport klasse. Hartog was duidelijk rapper in de bochten, maar kwam er niet voorbij omdat deze Moto2 motoren sneller zijn op de rechte stukken. Dat haalde Hartog uit zijn ritme. Toen hij zich ook nog eens verschakelde en buiten de baan kwam, kon Hartog een kans op een goede klassering helemaal vergeten. De Bike Devil Racing coureur kwam als vijftiende over de finish en stond voor een uitdaging in de tweede race, toen hij vanaf de negende startrij aan de zondagwedstrijd moest beginnen.
In de warm-up op zondagmorgen werd er een nieuwe setting geprobeerd en dit leek in deze ronden een goede stap te zijn. In een race over meer ronden pakte het helaas niet helemaal uit zoals verwacht. Wel ging deze race voor Hartog beter dan de eerste. Het was alleen jammer dat hij van zo ver op de grid moest komen. In de slotfase reed de 28-jarige coureur hetzelfde tempo als de top-tien, maar toen was aansluiting vinden niet meer mogelijk. Hartog kwam als elfde over de finish, waardoor hij nu op een tiende positie staat in het kampioenschap.
De volgende ronde van het British Supersport kampioenschap is van 4 t/m 6 september op Silverstone.
Rob Hartog: “Ik heb echt wel het gevoel dat we meer potentie hebben, dan dat we dit weekend hebben laten zien. Het kwam er zaterdag niet uit en ik heb mijn eerste race laten verpesten door mijzelf uit ritme te halen achter de GP2 motoren. De tweede wedstrijd ging wel iets beter, vooral in het laatste deel van de race was ons tempo goed genoeg om mee te gaan met de top-tien. We hebben het onszelf alleen moeilijk gemaakt, doordat we van ver op de grid moesten komen. Dat maakt je race een stuk moeilijker, zeker wanneer je tussen de GP2 motoren komt te zitten. We moeten eraan werken om er in de kwalificatie al beter bij te staan. Dat is een mooi doel voor de volgende ronde op Silverstone!”
Rob Hartog wil stijgende lijn doortrekken op Snetterton
De eerste ronde van het British Supersport kampioenschap wist Rob Hartog positief af te sluiten met een mooie zesde plaats. Met de MV Agusta boekte hij in iedere sessie vooruitgang op Donington Park. Deze lijn wil de coureur uit Abbekerk komend weekend (21 t/m 23 augustus) doortrekken tijdens de derde en vierde race van het seizoen op Snetterton.
Het was een leerzaam weekend voor Rob Hartog met Bike Devil Racing op Donington Park. De 28-jarige coureur had de nodige testdagen gehad, maar in een raceweekend op volle snelheid leer je uiteindelijk het meest qua afstelling van de motor. Tijdens iedere sessie van de British Supersport klasse ging Hartog sneller en kwam hij verder naar voren. Dit resulteerde in een tiende plaats in de eerste race en een nette zesde plaats in de tweede wedstrijd.
Deze week vertrekt Hartog naar Snetterton, waar de derde en vierde race van het seizoen op het programma staan. De MV Agusta coureur heeft al getest op dit circuit, al was dat wel tijdens een drukke circuitdag. Maar Hartog heeft daardoor een goed beeld van de baan gekregen en hij denkt dat de layout wel eens goed bij mij hem kan passen. Het doel is dan ook om de goede resultaten verder door te trekken tijdens de tweede BSB ronde van 2020, die zonder publiek wordt verreden. Net als op Donington Park rijdt de British Supersport klasse op zaterdag- en zondagmiddag een wedstrijd.
Rob Hartog: “We hebben in Donington flinke stappen gemaakt op technisch vlak. We zijn met een hele andere motor geëindigd, dan dat we het weekend begonnen waren. Dat was ook aan de resultaten te zien. Ik heb daarom misschien wel extra veel zin aan de gang te gaan op Snetterton. De test daar was niet ideaal, maar wel nuttig. Het circuit komt iets meer overeen met de Europese circuits. Het is een brede baan met snelle bochten, dus ik denk dat het goed bij mij kan passen. Helaas zonder publiek. De sfeer tijdens een BSB evenement is normaal fantastisch en dat valt nu weg. Maar we gaan proberen er sportief gezien een sterk weekend van te maken!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Handige links:
Hartog sluit BSB openingsronde af met een zesde plaats op Donington Park
Rob Hartog heeft de eerste ronde van het British Supersport kampioenschap afgesloten met een nette zesde plaats in de tweede race op Donington Park. Een goede comeback, nadat de coureur uit Abbekerk in de eerste race niet tevreden was over zijn tiende plaats.
Afgelopen weekend was dan eindelijk het officiële debuut van Rob Hartog in de British Supersport klasse. Op Donington Park werd de eerste ronde van het BSB kampioenschap gereden. Dat de British Supersport klasse zeer competitief is, kwam Hartog achter tijdens de trainingen. De verschillen onderling waren echter heel klein. De Bike Devil Racing coureur eindigde vrijdag als elfde na twee vrije trainingen. Ook in de kwalificatie klokte een Hartog een elfde tijd, ondanks dat hij zijn rondetijd met een halve seconde wist aan te scherpen. In het British Supersport veld rijden ook GP2 (Moto2) coureurs. Er stonden vier GP2 rijders voor Hartog op de grid, vandaar dat hij vanaf de vijfde startrij de races moest aanvangen.
Voor de eerste race had het team nog wat dingen verandert qua afstelling, maar dat bleek uiteindelijk nog niet de problemen volledig op te lossen. Hartog kwam niet goed weg bij de start, waardoor hij een aantal plaatsen verloor. Gedurende de race kreeg de MV Agusta coureur te kampen met problemen met de grip, die gedurende de race steeds wat erger werden. Uiteindelijk finishte Hartog in de openingsrace van het seizoen op een tiende plaats.
De startopstelling voor de tweede race wordt bepaald aan de hand van de snelste rondetijd van de rijders uit de eerste race. Dit kwam niet goed uit voor Hartog, die vanaf plaats twintig (overall) de race moest aanvangen. In deze race had Hartog echter een veel strakker tempo te pakken en dit zorgde ervoor dat hij flink naar voren kwam. De 28-jarige coureur vond aansluiting bij een grote groep. Halverwege de race verloor Hartog nog drie plaatsen toen hij werd meegenomen door een andere rijder die wijd ging. Hartog wist zich te herpakken en knokte zich terug naar een nette zesde plaats op de finishlijn. Een mooi resultaat om het eerste British Supersport weekend mee af te sluiten.
De tweede ronde van het BSB kampioenschap is over twee weken van 21 t/m 23 augustus op Snetterton.
Rob Hartog: “We hebben een positief weekend gedraaid en daar wil ik het team voor bedanken. Gezien de omstandigheden zijn we voor mijn gevoel pas net begonnen met deze motor, en we leren nog iedere sessie. Gedurende de trainingen en kwalificatie boekten we veel progressie en het was jammer dat we dit in de eerste race niet konden doortrekken. In de tweede race was het gevoel veel beter en ik heb mooi kunnen strijden met een zesde plaats als resultaat. Ik ben heel blij dat we op deze manier het weekend kunnen afsluiten. Dat smaakt naar meer. Over twee weken Snetterton!”
Hartog's BSB avontuur gaat beginnen op Donington Park
In de afgelopen twee maanden was Rob Hartog regelmatig op een Engels circuit te vinden, ter voorbereiding op zijn eerste seizoen in het BSB kampioenschap. Met de MV Agusta F3 675 testte de 28-jarige coureur op Brands Hatch, Snetterton, Oulton Park en Donington Park. Vorige week dinsdag (28 juli) was er een officiële BSB testdag op Donington Park, de laatste training voor de start van het seizoen. Deze dag verliep vanwege technisch ongemak niet vlekkeloos, maar deze problemen kunnen zich beter op zo’n moment voordoen dan in een raceweekend.
Komend weekend gaat het BSB seizoen dan echt beginnen. Het is de eerste ronde van in totaal zes evenementen op de ingekorte kalender. Het is prettig voor Hartog dat het seizoen begint op Donington Park, een circuit waar hij veel ervaring uit zijn periode in het WorldSBK kampioenschap. Voor de British Supersport coureurs staan er twee races op het programma, die zaterdagmiddag en zondagmiddag worden afgewerkt.
Rob Hartog: “Het is mooi dat we eindelijk kunnen beginnen aan het echte werk. Dat mag ook wel, want het is al 10 maanden geleden dat ik een race heb gereden. De trainingsdagen zijn, om verschillende redenen, wisselend verlopen. Maar hierdoor denk ik wel dat we nu extra klaar zijn voor het eerste raceweekend. Ik ben nieuw in dit kampioenschap, dus ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Ik ga mijn uiterste best doen om een goed resultaat neer te zetten bij de BSB seizoensopener op Donington Park!”
Handige links:
Rob Hartog verkent Britse circuits op de MV Agusta
Rob Hartog is met het Bike Devil MV Agusta Team volop in voorbereiding op de start van het BSB seizoen 2020. Er zijn al testdagen geweest op Donington Park, Brand Hatch en Snetterton. Ook staan er nog trainingsdagen gepland op Oulton Park en Donington Park, zodat de coureur uit Abbekerk zich kan klaarstomen voor zijn officiële debuut in het British Supersport kampioenschap. De start van het seizoen is het weekend van 7 t/m 9 augustus.
Na vier maanden onzekerheid wat betreft de motorsport, kan Rob Hartog weer aan racen denken. In februari was de eerste, en voor corona de laatste, test met het Bike Devil MV Agusta Team in Cartagena. Daarna lag het lang stil, maar donderdag 21 juni kwam de 28-jarige coureur weer voor het eerst in actie op de MV Agusta F3 675. Dit gebeurde tijdens een test op Donington Park. Helaas waren er tijdens deze trainingsdag en later ook op Brands Hatch veel incidenten, waardoor Hartog zeer weinig meters kon maken. Vervolgens volgde er nog wel een trainingsdag, georganiseerd door de KNMV, op het TT Circuit in Assen.
Afgelopen week, maandag 13 juli, kon Hartog wel een goede dag trainen op Snetterton. Een nieuw circuit voor de MV Agusta coureur. Omdat het een open circuitdag betrof, was het het vrij druk op de baan met veel niveauverschil. Maar Hartog kon een goed beeld krijgen van het snelle circuit, waar dit jaar de tweede ronde van het British Supersport kampioenschap zal plaatsvinden. Volgende week staat er nog een training gepland op Oulton Park, ook een nieuw circuit voor Hartog. Vervolgens is op 28 juli de officiële BSB testdag op Donington Park, het circuit waar van 7 t/m 9 augustus de seizoensopener van het BSB kampioenschap verreden zal worden.
Rob Hartog: “Ik ben blij dat we weer zijn begonnen. Het is tevens fijn, doordat de kalender bekend is, dat we weer ergens naartoe kunnen werken. We testen nu op veel nieuwe circuits voor mij. Het is wel erg fijn dat het team al veel ervaring heeft met de motor op deze banen, dat helpt enorm. Ondanks dat het druk is op de baan tijdens deze testdagen, maken we er het beste van en krijg ik in ieder geval een goede indruk van deze circuits. Ik kijk ook erg uit naar de BSB test op Donington Park. Dan kom ik voor het eerst in het hele British Supersport veld in actie en krijgen we een betere indruk waar we staan. Ik ben ook blij dat op Donington Park het seizoen gaat beginnen. Het is een circuit dat ik al goed ken en dat is zeker een voordeel.”
Aangepaste BSB kalender 2020 bekendgemaakt
De BSB organisatie heeft een nieuwe kalender gepresenteerd voor het seizoen 2020. Op deze voorlopige kalender staan zes evenementen, te beginnen van 7 t/m 9 augustus op Donington Park. In aanloop naar deze seizoensstart staan er voor Rob Hartog vijf testdagen gepland met de MV Agusta van het Bike Devil Insurance team.
Het was lang onduidelijk wanneer en of er een British Superbike kampioenschap 2020 verreden zou kunnen worden. Het goede nieuws is dat de BSB organisatie een aangepaste kalender heeft gepresenteerd voor het seizoen 2020. Wanneer er geen terugval komt met betrekking tot de corona-uitbraak, gaat het seizoen van 7 t/m 9 augustus beginnen op Donington Park. In totaal staan er zes evenementen op de kalender; Brands Hatch, Silverstone, Snetterton, Oulton Park en twee keer Donington Park. Er is gekozen voor deze circuits, omdat op deze banen voldoende ruimte hebben in de paddock en daarbuiten om de “social distance” te waarborgen. Het is op dit moment nog onduidelijk of er publiek aanwezig mag zijn en het is erg jammer dat de thuisrace op het TT Circuit Assen niet meer op de kalender staat.
Voor de British Supersport klasse, waarin Rob Hartog dit jaar uitkomt, staan er voor ieder weekend twee wedstrijden gepland. Tijdens de slotronde op Brands Hatch staat er zelfs een ‘triple header’ (drie races) op de kalender. Hierdoor bestaat het seizoen nog uit dertien races. Om goed voorbereid aan de start te verschijnen heeft het Bike Devil Insurance team maar liefst vijf testdagen gepland. De eerste test staat 21 juni op de planning, gevolgd door vier testdagen in juli. Hartog heeft in de afgelopen periode hard gewerkt om fit te blijven en het MV Agusta team heeft op hun beurt hard gewerkt om het materiaal tiptop in orde te maken. Het seizoen kan (eindelijk) beginnen!
Rob Hartog: “Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg blij ben dat er een plan is voor dit seizoen. Ieder land heeft op dit moment nog zijn eigen maatregelen rond het coronavirus, maar het is mooi dat er een plan is afgekondigd. Ik heb er alle vertrouwen in dat de BSB organisatie op een verantwoorde manier de races gaat organiseren. Uiteraard erg jammer dat Assen niet op de kalander staat. Het team heeft in de tussentijd hard gewerkt en het materiaal staat startklaar. Ze hebben zelfs extra materiaal klaarstaan, omdat de tests en races zo kort achter elkaar gaan plaatsvinden. 21 juni is de eerste test. Het is wel even kijken hoe dat gaat uitpakken met quarantaine-regels die er zijn, maar daar hebben we een goed plan voor gemaakt. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om nu dan echt met de voorbereiding te gaan starten. Het wordt hoe dan ook een speciaal seizoen, maar ik ga er alles aan doen om een serie sterke resultaten neer te zetten in het British Supersport kampioenschap!”
De wereld op zijn kop..
Het zijn roerige tijden. De wereld staat op zijn kop, zo ook in de motorsport. Normaal gesproken zouden de eerste wedstrijden al zijn verreden van het nieuwe raceseizoen in Engeland. Maar de huidige situatie ligt toch echt even anders. Met deze blog wil ik jullie op de hoogte brengen van de huidige ontwikkelingen omtrent het 2020 motorsportseizoen.
Gelukkig zijn de mensen om mij heen, inclusief mijzelf, in goede gezondheid. Laat ik beginnen met uit te spreken dat ik hoop dat ook voor jullie geldt. In de huidige situatie is niets vanzelfsprekend!
Dit hebben we nog nooit meegemaakt
Het moge duidelijk zijn; momenteel is de gezondheid voor een ieder het belangrijkst. Reden om voor praktisch de hele wereld in te grijpen met maatregelen. Maatregelen die iedereen treft. In het bedrijfsleven, de sport en de dagelijkse dingen. Vanzelfsprekend levert dit grote uitdagingen en veel vraagtekens op.
Seizoensplanning 2020
In februari was mijn eerste kennismaking met het nieuwe Bike Devil MV Agusta team uit Engeland. Het was een goede vuurdoop en ik was onder de indruk van de 3-cilinder motor. Vervolgens waren er nog een aantal testdagen gepland eind maart en begin april en zou het seizoen half april van start gaan. Momenteel zijn motorsportevenementen in Engeland uitgesteld tot 1 juni. In Nederland en onze directe buurlanden zijn grote evenementen verboden tot 1 september. Daar zit nogal een gat tussen. Realistisch gezien zou je denken dat Engeland niet anders kan dan soortgelijke maatregel invoeren, zeker gezien de hoge corona-cijfers die zij nu hebben.
In de tussentijd doe ik wat ik kan om klaar te zijn voor de eventuele hervatting. Mijn werk bij Tata Steel gaat door en dit kan ik zo’n twee dagen per week vanuit huis doen. Aangezien veel andere zaken komen te vervallen of niet door kunnen gaan, kan ik eigenlijk nog meer fysieke trainingen doen dan normaal. Op sommige vlakken, zoals krachttraining, moeten we wel alternatieven bedenken. Maar er is altijd wel een manier; bijvoorbeeld oefeningen in de buitenlucht.
We houden de ontwikkelingen in Engeland scherp in de gaten. En we houden nauw contact met het team. Zij zijn overigens nog steeds positief gestemd over een eventueel vervolg van het 2020 seizoen. Natuurlijk brengt het ook voor ons veel onzekerheden en vraagtekens met zich mee. Organisatorisch, maar ook het financiële aspect. Voor nu én voor de toekomst.
Stay safe
Zoals gezegd is natuurlijk de gezondheid het belangrijkste aspect. Maar onvermijdelijk levert dit grote gevolgen op voor de maatschappij en het bedrijfsleven. Ondanks de onlangs aangekondigde versoepeling van de maatregelen, zullen er ongetwijfeld harde klappen vallen. We hopen dat iedereen de tijd zo goed mogelijk door kan komen en waar nodig de kracht vindt om door te gaan in welke uitdaging er dan ook voor jullie mag staan! Stay stafe, stay strong.
Sportieve groet,
Rob Hartog
Goede eerste test en aangepaste voorbereiding op het BSB seizoen
Rob Hartog maakte in februari voor het eerst kennis met de MV Agusta waarmee hij komend seizoen gaat rijden in het British Supersport kampioenschap. Vanwege de corona-perikelen gaat de seizoensstart in april niet door. In deze nieuwsbrief een update over de voorbereiding van de coureur uit Abbekerk.
Geslaagde test in Cartagena
Rob Hartog rijdt in het seizoen met het Bike Devil Insurance team in het British Supersport klasse van het BSB kampioenschap. In februari reisde het Engelse team af naar Cartagena in Spanje. Gedurende een test van vier dagen maakte Hartog kennis met de MV Agusta F3 675. Hartog na afloop: “De test is goed verlopen en we hebben veel kunnen doen. Een nieuw team en een nieuwe motor; het is allemaal even aftasten en aanvoelen. Ik ben erg blij dat ik Pjotr, die al jaren monteur was bij Team Hartog, met mij mee is gegaan naar dit team. Pjotr, ik en het team; het mengde gelijk goed in elkaar. De MV Agusta heeft een mooi motorkarakter. De vermogensafgifte is er erg prettig en ook over het stuurgedrag was ik erg te spreken. We keerden na vier testdagen met een goed gevoel huiswaarts!”
Seizoensstart uitgesteld
Eenmaal thuis van de test kwamen de corona-perikelen echt op gang. Door de onlangs aangekondigde overheidsmaatregelen in Engeland kunnen de BSB evenementen in april niet doorgaan. De test in combinatie met een persdag op het circuit van Silverstone is gecanceld. Dit evenement stond gepland op 1 & 2 april. Het eerste raceweekend stond tevens gepland op Silverstone in het paasweekend van 10 t/m 12 april. Dit evenement wordt verplaatst naar later in het jaar. Dit betekent dat voorlopig de eerste ronde van het BSB kampioenschap gepland staat van 1 t/m 3 mei op Oulton Park.
Veel nieuwe circuits
Het BSB kampioenschap bestaat uit twaalf evenementen op negen verschillende circuits. Zes van deze circuits zijn nieuw voor Hartog. De 27-jarige coureur over de kalender; “Het is erg logisch dat de evenementen in april niet doorgaan, maar het gooit wel roet in het eten van onze voorbereiding. We rijden dit jaar op veel nieuwe circuits. Tevens zijn veel van deze banen in Engeland anders en soms wel 50% minder breed dan de “Europese” circuits. Wanneer we weer kunnen rijden, gaan we proberen op zoveel mogelijk circuits te testen. Het zal dus dit jaar wat meer op ellebogenwerk aankomen, maar ik kijk er enorm naar uit!”
Aangepaste voorbereiding
Door de maatregelen rond het coronavirus moet er ook op een andere manier worden getraind. Hartog: “Door het sluiten van sportscholen en crossbanen moeten we ons trainingsschema aanpassen. Ondanks dat valt er altijd wel wat creatiefs te bedenken. Ik twijfel er dus niet aan dat we er straks helemaal klaar voor zijn, wanneer ik mijn Damen Motorkleding racepak weer aan kan trekken!”
Schrijf je in voor MotokicX GPmanager!
Aan jezelf, maar ook aan andere fans of vrienden en familie bewijzen dat jij dé kenner bent op MotoGP-gebied? Dat jij eigenlijk in de pitbox hoort te staan en de onderhandelingen hoort te doen met de coureurs? Schrijf je dan in voor het spel van onze partner MotokicX GPmanager voor het 2020 raceseizoen en join de Hartog Racing League!
Rob Hartog gaat nieuwe uitdaging aan in British Supersport
Voor Rob Hartog gaat er veel veranderen in zijn motorsport carrière. De coureur uit Abbekerk verlaat het WorldSBK paddock en gaat in 2020 van start in de British Supersport klasse voor het Bike Devil Insurance Team op een MV Agusta. Dat betekent ook het einde van Team Hartog – Against Cancer. In een vraaggesprek geeft de 27-jarige coureur uitleg over zijn keuzes.
Rob, in 2018 werd je Europees kampioen Supersport. De overstap naar het WK leek dus voor de hand liggend. Uiteindelijk is het gelukt om met je eigen Team Hartog – Against Cancer aan de start te staan in het WK Supersport 2019. Dat moet een speciaal moment zijn geweest?! “Jarenlang hebben we met ons eigen team keihard gewerkt om hogerop te komen. Om dan uiteindelijk datgene te bereiken waar we altijd van hebben gedroomd, is bijzonder. Dus dat was zeker een speciaal moment. Het was ook niet makkelijk. We hebben een trouwe club sponsors welke al jaren achter ons staan, maar hebben daarnaast een crowdfunding actie gehouden. Dankzij grote inbreng van heel veel mensen, hebben we deze stap kunnen maken. We zijn dan ook veel dank aan hen verschuldigd.”
Dan ga je voor het eerste evenement naar het prachtige circuit van Phillip Island in Australië, maar ga je zonder een race te rijden weer naar huis na een pittige crash in de tweede vrije training. Deze crash leverde je vervelende blessures op. Dat heeft flinke impact gehad op je seizoen.
“Dit was zeker een grote domper. Om het seizoen zo te beginnen, hadden we ons niet voorgesteld. In eerste instantie ben ik in Melbourne geopereerd aan een breuk in mijn rechter onderarm. Drie weken later reed ik weer in Thailand en scoorde ik 2 WK punten. Echter bleef ik pijn houden aan mijn andere arm, aan de linker pols. Weer drie weken later, in Aragon, nam de pijn alleen maar toe en bleek deze toch ook gebroken. Hier waren in Australië wel foto’s van gemaakt, maar de breuk was daar praktisch niet te zien. Nog tijdens het Aragon weekend werd ik geopereerd in Barcelona en zes dagen later reed ik weer tijdens onze thuisrace in Assen. Al met al een verre van ideale start van het seizoen.”
Op welk moment in het seizoen had je het gevoel dat je weer volledig hersteld was?
“De blessures en dan met name de polsblessure, bleven ons het eerste deel van het seizoen achtervolgen. Wanneer er iets op dit niveau niet 100% in orde is, dan uit dat zich direct in een minder resultaat. Iedere sessie reed ik met pijnstillers en werd de pols ingetaped. Race na race werden de resultaten beter en na de zomerstop kon ik weer zonder al teveel hinder racen.”
Uiteindelijk lukte het in het tweede deel van het seizoen ook niet om aan je resultaten van 2018 te komen, toen je veel top-tien klasseringen wist te halen. Hoe kwam dat?
“Ondanks dat ik meestal vrij kalm blijf, neemt de druk op goede resultaten toch toe. Maar het is erg moeilijk om die negatieve spiraal om te keren. We zijn hard blijven werken en er waren zeker momenten waar ik mijn oude niveau liet zien, maar het duurde gewoon te lang of waren er andere verstoringen. In Magny-Cours bijvoorbeeld, ging het eindelijk weer lekker. Maar een technisch probleem haalde ons uit de wedstrijd. In Argentinië en de week daarna was ik ziek, wat er weer voor zorgde dat ik fysiek niet optimaal in Qatar verscheen bij temperaturen richting de 40 graden.”
Met wat voor een gevoel ben je het seizoen geëindigd?
“Hierdoor hebben we natuurlijk het seizoen niet afgesloten volgens plan. Dit is ook duidelijk terug te zien in de eindrangschikking; 9 WK punten. Terwijl we in 2017 en 2018 beide 27 punten wisten te scoren, in minder races. Uiteindelijk kan ik dat alleen mezelf maar aanrekenen. Desondanks kunnen we wel trots zijn. Als klein privéteam stonden we er wel het hele jaar in het WorldSBK paddock. Met misschien een derde van de middelen en personeel ten opzichte van de grote teams. Maar het heeft ons ook doen realiseren hoe moeilijk het is om dat laatste stapje naar de top te maken.”
Zien je we jou in 2020 terug met Team Hartog – Against Cancer in het WK Supersport?
“Ik had graag actief gebleven in het WK of EK. Maar helaas bleek het voor ons niet haalbaar om door te gaan met Team Hartog – Against Cancer. Een combinatie van de organisatorische regeldruk en financiële aspecten maken het dat we voor volgend jaar geen vervolg kunnen geven aan Team Hartog. Maar ik ben zelf nog niet klaar met de sport. Daarom ben ik om me heen gaan kijken en zal ik volgend jaar heel wat anders gaan doen.”
Dus volgend jaar een compleet nieuwe uitdaging! Kan je vertellen wat je gaat doen?
“Ik heb een mooi voorstel ontvangen uit Engeland voor de BSB en zal gaan rijden in de British Supersport klasse op een MV Agusta F3 675. Dit is een andere stap, maar ik denk niet perse een stap omlaag. Ik ben mijn sponsoren dankbaar dat zij mij deze kans gunnen en dit nieuwe project zien zitten, daarnaast Rob Vennegoor voor de bemiddeling en tot slot Kawasaki voor de samenwerking in de laatste 5 jaar.”
Wat gaaf! Kan je wat meer over het team vertellen en wie worden je teamgenoten?
“Het Bike Devil Insurance team is al jaren lang actief in Engeland en heeft veel ervaring met de 3-cilinder MV Agusta. Mijn teamgenoot in de SSP wordt Jamie Perrin, daarnaast rijden ze ook in de British Superbike klasse met Gino Rea op een Ducati.”
De British Supersport staat bekend als een hele sterke klasse en de Engelse circuits zijn niet te vergelijken met de banen waar je de afgelopen jaren hebt gereden. Heb je alle circuits al bekeken?
“Ik onderschat het zeker niet en weet hoe hard er in Engeland gereden wordt. De grootste uitdaging zal inderdaad de andere circuits worden. De circuits die ik gewend ben in Europa zijn heel anders. Gelukkig is het plan om op bijna alle onbekende circuits te testen. Daarnaast heeft het team veel ervaring en data op alle banen.”
Wat zijn je verwachtingen voor het seizoen?
“Zoals gezegd zullen de nieuwe circuits een grote uitdaging zijn, evenals de omschakeling naar de nieuwe motor en het nieuwe team. Ik verwacht in die zin veel te leren, wellicht ook in rijstijl. Wat betreft de resultaten wil ik strijden voor de podiumplaatsen!”
Wanneer ga je voor de eerste keer testen met de MV Agusta?
“Van 26 februari tot 2 maart gaan we in totaal 5 dagen testen in Zuid-Spanje. Dat is op Monteblanco en Jerez tijdens de officiële BSB testdagen.”
Een gave nieuwe stap, maar ook een raar idee dat Team Hartog - Against Cancer er volgend jaar niet meer is.
“Dit is zeker een raar idee. We zijn in 2011 begonnen met ons team en hebben een bijzondere en trouwe club om ons heen. We hebben samen goede jaren en minder goede jaren gehad, maar vooral heel veel mooie herinneringen en prestaties neergezet. Dat we destijds begonnen in de wegrace had ik hier alleen maar van kunnen dromen. Ik ben daarom iedereen onwijs dankbaar dat we het zo ver hebben geschopt! In het bijzonder voor het afgelopen jaar Pjotr Groenenberg, Jan en Gerrie Visser, Rob Leek, mijn ouders, Gerard Kollis en Lucien&Evalien Krans. Maar dit geldt ook voor de mensen die niet direct op het circuit aanwezig zijn, maar wel hun bijdrage leveren op de achtergrond. Want zij zijn ook Team Hartog!”