logologo
  • Home
  • Laatste nieuws
  • Alle nieuws
  • Social media
  • Kalender/resultaten
  • Sponsors
    • Sponsors
    • Club van 100/250
  • Contact
  • English website

Nieuws

  1. Home
  2. Nieuws overzicht

>>>>>>>>>>

 MEER NIEUWS? Klik hier 2022

26 sep 2021

Bewogen weekend voor Hartog in Hockenheim

23 sep 2021

Hartog begint hoopvol aan seizoensfinale in Hockenheim

29 aug 2021

Gegokt en verloren op de Red Bull Ring

25 aug 2021

IDM seizoen wordt vervolgd op Red Bull Ring

15 aug 2021

Hartog verre van tevreden na IDM thuisraces in Assen

12 aug 2021

Hartog gaat voor topresultaten tijdens IDM thuisrace in Assen

08 aug 2021

Hartog eerste en tweede tijdens Jack’s Racing Day in Assen

06 aug 2021

Succesvolle circuitdag Against Cancer en van start tijdens Jack’s Racing Day

25 jul 2021

Hartog sluit IDM weekend in Schleiz met een goede race af

22 jul 2021

Hartog kijkt na korte zomerstop uit naar IDM races in Schleiz

13 jun 2021

Zesde plaats en een vroege crash voor Hartog in Most

10 jun 2021

Hartog staat voor een nieuwe uitdaging in Most

23 mei 2021

Tweede plaats voor Hartog tijdens IDM seizoensopener in Oschersleben

18 mei 2021

Klaar voor het echte werk tijdens IDM seizoensopener in Oschersleben

22 apr 2021

Hartog werkt waardevolle testdagen in Assen en Oschersleben af

09 mrt 2021

Vraaggesprek Rob Hartog: 'We gaan dit jaar hoog inzetten'

05 jan 2021

Rob Hartog in 2021 naar IDM Supersport

>>>>>>>>>>

 Ouder nieuws? Klik hier voor 2020


Bewogen weekend voor Hartog in Hockenheim

Rob Hartog begon vrijdag sterk aan de IDM seizoensfinale in Hockenheim, maar door diverse problemen lukte het niet om dit om te zetten naar de gewenste resultaten in de IDM Supersport 600 wedstrijden. Hartog finishte de laatste wedstrijden van het seizoen op een negende en tiende plek.

Rob Hartog begon als de nummer vijf in het IDM Supersport 600 kampioenschap aan de seizoensfinale op de Hockenheimring. De Kawasaki-coureur had onlangs al een aantal sessies kunnen testen op het Duitse circuit en dat kwam goed van pas. Het gevoel met de motor was vergeleken met de voorgaande evenementen beter en dat was ook te zien aan de posities. Hartog sloot de eerste trainingsdag niet ver van de kop als zesde af.

Echter lukte het niet om deze positieve trend door te trekken naar de tweede dag. In de eerste kwalificatie had Hartog met een harde achterband een goed tempo. In de slotfase van de sessie verloor de Kawasaki-coureur echter de voorkant, wat resulteerde in een crash in Bocht 1. Voor de tweede kwalificatie werd de zachte achterband gemonteerd en was Hartog er klaar voor om te strijden voor een goede startpositie. Echter resulteerde een technisch mankement in een stevige crash aan het begin van de sessie. Hartog was ongedeerd, maar de motor had veel schade en was net op tijd klaar voor de eerste race van zaterdagmiddag.

Hartog moest met zijn tijd uit de eerste kwalificatie als achtste aan de wedstrijden beginnen. Hartog had een goede start in de eerste race, maar kwam vervolgens klem te zitten tussen een aantal rijders, waardoor hij even zijn gas even moest dichtdraaien. Vervolgens merkte de 29-jarige coureur al snel dat er iets niet helemaal in orde was met de motor. Er waren veel trillingen met het insturen, wat Hartog er van weerhield om zijn gebruikelijk tempo te rijden. Uiteindelijk finishte Hartog in een voor hem teleurstellende tiende positie.  

Hartog begon zondagmorgen goed door een tweede tijd te noteren op een opdrogende baan. In de race had Hartog opnieuw een goede start en kwam hij als vijfde na de eerste ronde door. In de tweede ronde lukte het hem zelfs om het gat naar de kop te dichten. Vervolgens wisten er een aantal rijders op de rechte stukken voorbij te gaan aan Hartog en het snelheidsverschil was te groot, om dat nog weer in de bochten goed te maken. Hartog finishte de race als negende, waarmee hij op een zesde positie in de eindstand is geëindigd.


Rob Hartog: “We begonnen goed aan het weekend, maar die lijn konden we niet doortrekken naar de tweede dag. Het was zo balen van wat er allemaal gebeurde in de kwalificaties, wat lieten daar een kans op een goede startpositie liggen. In de eerste race merkte ik al snel dat de motor niet helemaal in orde was en er zat dan ook niet meer in dan een tiende plaats. In de tweede race voelde de motor wel goed, maar werd ik op de rechte stukken telkens ingehaald en dan is het praktisch onmogelijk om te counteren. Het is erg frustrerend, omdat ik mijn ware potentieel niet heb kunnen laten zien. Ik wil het team bedanken, zij hebben hard gewerkt om de uitdagingen die we dit weekend hadden op te lossen. Verder wil ik iedereen bedanken, die mij deze kans hebben gegeven. Helaas hebben we onze ambitie niet kunnen waarmaken. Hopelijk zit er een vervolg in, zodat ik wel kan laten zien wat mijn ware potentieel is!”


26 sep 2021
Foto credit: Damon Teerink

Hartog begint hoopvol aan seizoensfinale in Hockenheim

Het is alweer tijd voor de laatste ronde van het IDM seizoen. Ondanks dat Rob Hartog nog niet eerder een wedstrijd reed op het circuit van Hockenheim, is hij na een geslaagde test wel hoopvol dat een deel van problemen met de voorkant van de motor zijn opgelost. Hierdoor hoopt de Kawasaki-coureur met twee goede resultaten het seizoen te kunnen afsluiten.

Het IDM Supersport 600 seizoen bestond dit jaar uit zes evenementen. Rob Hartog en het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team hebben nog niet de vooraf beoogde doelstelling behaald, met tot nu toe één podiumplaats die gescoord werd in de eerste race van het seizoen. Dit weekend wordt er gereden op de Hockenheimring, waar Hartog onlangs drie sessies heeft kunnen testen. Samen met het team werd er totaal iets nieuws geprobeerd, wat een probleem oploste, maar ook weer nieuwe uitdagingen gaf. Wel hield het team een goed gevoel over aan deze test, waardoor er het vertrouwen is dat Hartog met tweede goede resultaten het seizoen kan afsluiten.

Hartog begint als de nummer vijf in het kampioenschap aan de seizoensfinale en heeft nog zicht op een derde plaats in de tussenstand. Zowel zaterdagmiddag (17:00 uur) als zondagmiddag (13:50 uur) staat er een wedstrijd op het programma. De races worden zoals altijd live uitgezonden via www.idm.de/live.


Rob Hartog: “Het is alweer tijd voor de laatste race van het seizoen. Het vliegt voorbij, al moet ik zeggen dat we met zes IDM evenementen ook geen extreem drukke kalender hadden. Het was wel een mooie kalender met diverse nieuwe circuits voor mij, zo ook komend weekend op de Hockenheimring. We hebben er onlangs kunnen testen en dat heeft zeker het gevoel en vertrouwen gegeven dat we er goed kunnen scoren. We rijden dit weekend de korte variant van de Hockenheimring, dat is een andere layout dan waar we op getest hebben. Ik zou het ook erg mooi vinden voor het team, dat het hele seizoen zo hard gewerkt heeft, dat we het jaar met twee sterke resultaten kunnen afsluiten!”

Tijdschema IDM Supersport - Hockenheimring

vrijdag 24 september
11:30 - 11:55  Vrije Training 1
15:35 - 16:00  Vrije Training 2


zaterdag 25 september
09:00 - 09:25  Kwalificatie 1
12:55 - 13:20  Kwalificatie 2
17:00             Race 1 (15 laps)  klik voor videolink


zondag 26 september
09:30 - 09:40  Warm up
13:45             Race 2 (15 laps)  klik voor videolink

Races zijn LIVE te zien via de Livestream links!


23 sep 2021

Gegokt en verloren op de Red Bull Ring

Gegokt en verloren is de beste term om Rob Hartog’s IDM ronde op de Red Bull Ring te beschrijven. In de eerste race koos Hartog voor een slick achter op een opdrogende baan, maar gaf door een klein buitje niet het gewenste resultaat. Na een dertiende plaats werd er een blokwissel toegepast voor de droge tweede race om te proberen een beter gevoel te vinden aan de voorzijde van de motor. Ook dit pakte niet goed uit en Hartog finishte na een frustrerende race als negende.

De vijfde tevens voorlaatste ronde van het IDM Supersport 600 seizoen werd verreden op de Red Bull Ring, een compleet nieuw circuit voor Rob Hartog. De coureur van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team begon als de nummer vijf in het kampioenschap aan het evenement. Ondanks dat de Red Bull Ring compleet nieuw was voor Hartog ging het vanaf het begin niet slecht. Echter had de Kawasaki-coureur nog steeds niet het vertrouwen in de voorkant van de motor, zoals hij dat graag zou willen. Hierdoor kan Hartog de bochten nog niet zo aansnijden als hij graag zou willen. Na de vrije trainingen stond Hartog achtste en na de eerste kwalificatie tiende. Het team bleef van alles proberen om een oplossing te vinden. In de tweede kwalificatie konden de rondetijden niet worden verbeterd, omdat het nat was. Hartog had wel een goed gevoel op deze natte baan.

Voorafgaand aan de eerste race had het geregend, echter was de baan al flink opgedroogd in de verkenningsronde zo zag Hartog. Op de grid besloot hij met zijn team om een slick achter te monteren. Net toen de droogweer band was gemonteerd begon het voor een aantal minuten weer te regenen, waardoor de baan weer natter werd. Er was niet meer tijd om terug te wisselen. Hartog was de enige rijder die gok nam met een slick. In de beginfase van de race waren de rijders met regenbanden duidelijk in het voordeel en Hartog viel terug naar een twintigste plaats. In de tweede helft van de race droogde de baan weer flink op en toen kon Hartog ook versnellen. Hij zette in de slotfase zelfs de snelste raceronde neer, maar zijn opmars strandde op een dertiende plaats. Gegokt en verloren zoals Hartog later zou verklaren, maar wat als dat buitje net voor de start niet gevallen was..

In de tweede race op zondagmiddag was het droog. Het team had voor deze race nog een blokwissel gedaan met als doel om wat dingen uit te sluiten met de problemen aan de voorkant van de motor. Echter was dit blok minder snel en dat werd pijnlijk duidelijk gedurende de race. Hartog werd letterlijk en figuurlijk om de oren gereden. Wel lukte het Hartog nog in de slotfase om strijd in een groepje om de negende plaats te winnen, maar dat was niet het resultaat waarvoor hij naar de Red Bull Ring was gekomen.  

Met nog één IDM ronde op de kalender staat Hartog op een vijfde positie in het kampioenschap met 90 punten. De seizoensfinale wordt van 24 t/m 26 september verreden op de Hockenheimring in Duitsland. 


Rob Hartog: “Ik kan over het werk van het team helemaal niks zeggen, want zij werken keihard om voor mij om problemen op te lossen, maar het was opnieuw een frustrerend weekend. In de eerste race namen we een gok met de slick achter. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer dat buitje, net nadat we hadden gewisseld, niet gevallen was, dat het perfect het uitgepakt. Het is niet anders, maar de tweede race was echt een drama met het tweede motorblok. Ik hoop dat we in Hockenheim een oplossing kunnen vinden om zo het seizoen goed af te sluiten, want op deze manier is niet racen niet leuk.”


29 aug 2021
Foto credit: Damon Teerink

IDM seizoen wordt vervolgd op Red Bull Ring

Het IDM seizoen wordt aankomend weekend vervolgd, met de voorlaatste wedstrijd van het 2021 seizoen. Het kampioenschap strijkt neer op de alom bekende Red Bull Ring in Oostenrijk. Het betreft een nieuw circuit voor Hartog, die nog nooit eerder in Oostenrijk heeft geracet.

Na recent twee wedstrijden voor thuispubliek te hebben gereden, zullen er nog twee races worden verreden in het buitenland dit seizoen. Te beginnen dit weekend op de Red Bull Ring. Het zal voor Hartog een nieuw circuit worden en dus een uitdaging in het competitieve IDM Supersport veld.  


Rob Hartog: “Het was erg mooi om weer te kunnen verschijnen voor thuispubliek, en nog mooier dat we twee weekenden in Assen hebben kunnen rijden. Ik kijk echter uit naar komend weekend op de Red Bull Ring, omdat het een speciale baan is. Ik ken het alleen van de MotoGP en Formule 1 op TV, maar ben erg benieuwd hoe het zal voelen op de Kawasaki. Ik heb er geen ervaring, maar ik denk dat het een circuit is wat snel te leren valt en tevens bij mij zal passen gezien een aantal vloeiende en snelle bochten in het laatste gedeelte. Wat betreft de prestaties hoop ik dat we een stap voorwaarts kunnen maken met de motor, om de achterstand die we hebben te verkleinen. We gaan er voor om het seizoen goed af te sluiten met een aantal mooie resultaten!”

De races zullen zoals gebruikelijk weer te zien zijn via de IDM Livestream, met een race op zowel de zaterdag- als zondagmiddag.


Tijdschema IDM Supersport - Red Bull Ring

vrijdag 27 augustus
09:50 - 10:15  Vrije Training 1
14:25 - 14:50  Vrije Training 2


zaterdag 28 augustus
08:20 - 08:45  Kwalificatie 1
13:00 - 13:25  Kwalificatie 2
16:30             Race 1 (13 laps)  klik voor videolink

zondag 29 augustus
09:00 - 09:10  Warm up
14:05             Race 2 (13 laps)  klik voor videolink

Races zijn LIVE te zien via de Livestream links!


25 aug 2021

Hartog verre van tevreden na IDM thuisraces in Assen

Rob Hartog had meer verwacht van zijn thuisraces in de IDM Supersport 600 klasse op het TT Circuit Assen. De Kawasaki coureur worstelde het hele weekend met vertrouwen aan de voorzijde van zijn motor, waardoor hij niet het tempo kon rijden wat hij normaal wel kan. Hartog finishte in de races als zesde en zevende.  

Na het geslaagde testweekend tijdens de Jack’s Racing Day stapte Rob Hartog tijdens het IDM Assen weer op de Kawasaki ZX-6R van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team. In de eerste training was Hartog gelijk op snelheid en klokte hij een tijd binnen de top-drie. Vervolgens liep de 29-jarige coureur weer tegen problemen aan, waar hij gedurende het seizoen ook al last van had. De voornaamste issues waren een gebrek aan topsnelheid en het gevoel aan de voorkant van de motor. Samen met het team werd er volop naar oplossen gezocht en werd er van alles geprobeerd. Hartog wist een zesde tijd in de kwalificatie te zetten. Zijn snelste ronde werd echter gecanceld, waardoor Hartog uiteindelijk vanaf de negende plaats op de derde startrij aan de races moest beginnen.

In de eerste race had Hartog een goede start, maar kwam hij wat klem te zitten in de eerste bocht. Daarna wist de Kawasaki-coureur in de eerste sector nog meerdere rijders te passeren, waardoor hij op plaats vier kwam te rijden. Hartog kon de top-drie volgen, maar toen hij eenmaal werd gepasseerd was het erg lastig vanwege het snelheidsverschil op de rechte stukken om weer terug te komen. Toch wist Hartog zich terug te knokken naar plaats vier, totdat hij van de achterzijde hard werd geraakt door een andere rijder bij het aanremmen voor de GT-bocht. Hartog moest door de grindbak en in de slotfase van de race zat er niet meer in dan een zevende plaats.

Voor de tweede race van zondag werd er zelfs gewisseld van frame in een poging om een beter gevoel aan de voorkant van de motor te krijgen. Echter bleek dit ook niet het juiste vertrouwen aan de voorkant te geven. Hartog had wel opnieuw een goede start en kon in de openingsfase met de groep van zes. Toen het tempo verder omhoog ging kon Hartog vanwege slechte gevoel met de motor niet mee versnellen. Dit resulteerde erin dat Hartog alleen op plaats zes kwam te rijden en hij kwam ook teleurgesteld in deze positie over de finish.

Na acht races staat Hartog op een vijfde positie in de tussenstand. De volgende ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap, de voorlaatste van 2021, wordt van 27 t/m 29 augustus verreden op de Red Bull Ring in Oostenrijk.


Rob Hartog: “Het was een lastig weekend. In de buitenlandse races waren we ook al erg zoekende met de voorkant van de motor. Hierdoor ga je uiteindelijk ook twijfelen aan jezelf. Maar in Assen weet ik dat ik sneller kan dat dit. Ik weet dus nu dat het aan iets anders ligt dan mijzelf, dus dan is het extra frustrerend dat we problemen niet opgelost kregen. Ondanks het gebrek aan vertrouwen met de voorkant van de fiets, kon ik in de eerste race toch nog strijden voor een goede klassering. Voor de tweede race hebben we zelfs het chassis gewisseld, maar ook dat hielp niet. Het is erg jammer, want ik had graag in bijzijn van de fans een betere resultaten gescoord. We blijven uiteraard werken om de problemen op te lossen, maar ik ben verre van tevreden over dit weekend.”


15 aug 2021
Foto credit: Damon Teerink

Hartog gaat voor topresultaten tijdens IDM thuisrace in Assen

Het wordt een belangrijk weekend voor Rob Hartog tijdens zijn thuisrace in het IDM Supersport 600 kampioenschap op het TT Circuit Assen. De Kawasaki-coureur wil graag vlammen voor eigen publiek en gaan voor twee topresultaten. In deze voorbeschouwing blikken we vooruit op de Nederlandse ronde van het IDM.

Vorige week mocht Rob Hartog al eens proeven aan het racen op zijn thuiscircuit met publiek tijdens de Jack’s Racing Day. Het werd een mooi weekend, waarin de 29-jarige coureur een eerste en tweede plaats wist te scoren in de BeNeLux Trophy klasse. Dit weekend is de “echte” thuisrace van Hartog tijdens het IDM in Assen, waar gelukkig ook weer publiek bij aanwezig mag zijn op de tribunes en in de paddock. Daarnaast heeft Hartog voor de sponsoren en partners een VIP-box ter beschikking.

Komend weekend in Assen wil Hartog gaan voor twee topresultaten op zijn Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki. Hartog begint als de nummer zes in het kampioenschap aan het evenement. Het ging tot nu toe nog niet vlekkeloos voor Hartog, maar de Kawasaki-coureur hoopt dat deze thuisronde zijn kampioenschap kan doen laten kantelen. Het doel is simpel en dat is gaan voor het hoogst haalbare! Zowel zaterdagmiddag als zondagmiddag wordt er een race verreden, die zoals gebruikelijk dit seizoen ook live te bekijken is via het YouTube kanaal en Facebookpagina van het IDM. De linkjes naar de livestream zijn onderaan in deze nieuwsbrief te vinden.


Rob Hartog: “Het was met de Jack’s Racing Day al gaaf om weer met publiek in Assen te rijden. Komend weekend zijn de races waar het echt om draait voor het kampioenschap waar we dit jaar uitkomen. Een thuiswedstrijd is altijd speciaal en ik hoop dat ik het kleine voordeel in Assen kan benutten door twee topresultaten te scoren. Het zal niet makkelijk worden, aangezien het niveau in het IDM dit jaar erg hoog is en omdat veel toprijders al hebben getest op het TT Circuit tijdens een IDC-weekend. We hebben ook een VIP-box ter beschikking dit weekend met dank aan Kumoweld en Lucien & Evalien Krans, waar mijn sponsoren, partners en iedereen die mij helpt van harte welkom is om onder het genot van een hapje en drankje te genieten van de races!”

Tijdschema IDM Supersport - Assen

vrijdag 13 augustus
09:25 - 09:50  Vrije Training 1
13:05 - 13:35  Vrije Training 2
16:05 - 16:30  Kwalificatie 1

zaterdag 14 augustus
11:05 - 11:30  Kwalificatie 2
15:15             Race 1 (13 laps)  klik voor videolink

zondag 15 augustus
11:30 - 11:40  Warm up
14:30             Race 2 (13 laps)  klik voor videolink

Races zijn LIVE te zien via de Livestream links!


12 aug 2021
Foto credit: Damon Teerink

Hartog eerste en tweede tijdens Jack’s Racing Day in Assen

Rob Hartog stond afgelopen weekend tweemaal op het podium tijdens de Jack’s Racing Day in Assen. De Kawasaki-coureur wist de eerste race van de BeNeLux Superport klasse op een natte baan te winnen. In de tweede race finishte Hartog na een mooi duel om de eerste plaats op 0,1 seconde als tweede.

Rob Hartog nam afgelopen weekend in actie op zijn Kawasaki ZX-6R van Team Hartog, waarmee hij in 2019 nog in het WK reed. De Jack’s Racing Day was in meerdere opzichten een mooi evenement om aan deel te nemen. Het was een goed trainingsweekend voor Hartog, aangezien volgende week (13 t/m 15 augustus) de IDM ronde op het TT Circuit Assen verreden zal worden. Daarnaast was het een mooie kans om na anderhalf jaar weer publiek uit te nodigen op het circuit tijdens een groot evenement.

Tijdens de kwalificaties was het voor Hartog best wel weer even wennen om op deze Kawasaki ZX-6R. Deze motor is toch wat anders dan hij gewend is in het IDM. Kort voor de eerste kwalificatie was er een buitje gevallen, waardoor de baan tijdens de sessie aan het opdrogen was. Gelukkig was het tijdens de tweede kwalificatie wel droog, waardoor Hartog zijn eerste droge meters kon maken. De rondetijd was nog niet wat de Kawasaki-coureur zou willen, aangezien hij pas echt op snelheid kwam op het moment dat de achterband al versleten was. Hartog zette een tweede tijd in de Supersport klasse en eindigde als vijfde gecombineerd met de Superbike rijders.

In de eerste race van zondagmorgen was de baan nat. De pitstraat zou vijf minuten open zijn, waardoor Hartog van plan was om twee verkenningsronden te rijden om zo wat extra meters te maken. Echter stonden de lichten al op rood toen Hartog terugkwam in de pits, waardoor hij achteraan op de grid moest starten. De Kawasaki-coureur voelde zich sterk in de lastige omstandigheden en hij wist vanaf de laatste naar de eerste plek in de Supersport klasse te sturen.In de tweede race was het droog. Hartog mocht deze keer wel vanaf de tweede startrij vertrekken. Na een goede start vocht hij in de openingsfase met een aantal Superbike-rijders. Daarna had Hartog een mooi duel met Sander Kroeze voor de winst in de Supersport klasse. Hartog deed veel kopwerk en het was spannend gevecht voor het publiek. Helaas voor Hartog kwam hij net, op 0,1 seconde van de winnaar, als tweede over de finish, waarmee hij wel zijn tweede podiumplaats van de dag scoorde. Nu gaat

Hartog zich klaarmaken voor de zevende en achtste race van het IDM Supersport 600 seizoen, die hij volgend weekend voor het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team zal rijden op het TT Circuit Assen. Foto credits; Henk Teerink


Rob Hartog: “Het was gaaf om weer eens in Assen met zoveel publiek te racen. In de eerste race vanaf de laatste plek op de grid naar de eerste plaats gereden. De tweede race was een mooi gevecht met Sander Kroeze om de winst in de Supersport klasse. Helaas net tweede geworden, maar het was wel een goede race. Ik hoop dat het publiek ervan genoten heeft. Nu gaan we ons opmaken voor onze thuisronde in het IDM Supersport 600 kampioenschap op het TT Circuit Assen!”


08 aug 2021
Foto credit: Henk Teerink

Succesvolle circuitdag Against Cancer en van start tijdens Jack’s Racing Day

Dit weekend gaat Rob Hartog van start tijdens de Jack’s Racing Day op het TT Circuit Assen. Een perfect trainingsweekend voor het IDM Assen en tevens kan Hartog zijn sponsoren sinds anderhalf jaar weer uitnodigen op het circuit. Daarnaast was Team Hartog woensdag 4 augustus traditiegetrouw van de partij tijdens de circuitdag van Against Cancer, waar na een prachtige dag ook een mooi bedrag voor de stichting werd opgehaald.

Dit weekend staat de Jack’s Racing Day op het programma in Assen, voorheen bekend als de Gamma Racing Day, een race die Rob Hartog in 2015 wist te winnen. Het betreft een (gratis) evenement met auto-, kart en motorwedstrijden. Qua motoren wordt er gereden in de BeNeLux Trophy, een combineerde klasse met Superbike en Supersport motoren. Hartog zal met een wildcard aan de start verschijnen op een Kawasaki ZX-6R, de reservemotor waarmee hij in 2019 nog in het WK reed.

Hartog ziet de Jack’s Racing Day als een perfect trainingsweekend voor het IDM in Assen, die een week later (13 t/m 15 augustus) wordt verreden. Dan zal Hartog uiteraard weer starten op de Kawasaki van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team in de IDM Supersport 600 klasse. Net als bij het IDM in Assen, kan Hartog ook tijdens de Jack’s Racing Day sinds anderhalf jaar weer sponsoren en partners uitnodigen op het circuit. De BeNeLux Trophy rijdt zondag twee races op het TT Circuit Assen.  

Team Hartog was deze week al eerder op het TT Circuit tijdens de circuitdag van Stichting Against Cancer. Hartog is een trotse ambassadeur van deze stichting. De dag wordt georganiseerd voor gezinnen, waarvan een kind is getroffen door de vreselijke ziekte kanker. Tijdens deze dag werden er allerlei leuke activiteiten georganiseerd voor de gezinnen zowel op als naast het circuit. Het was prachtig weer en een succesvolle dag. Daarnaast organiseerde Team Hartog een actie, waarbij er allerlei spullen werden geveild. Tijdens de circuitdag kon Team Hartog een cheque van € 5.500,- uitreiken aan de stichting en de teller loopt nog steeds verder op. Het geld kan Stichting Against Cancer gebruiken om meer activiteiten voor de getroffen gezinnen te organiseren.


Rob Hartog: “Ik vind het gaaf dat we gaan starten tijdens de Jack’s Racing Day. Het is een mooi evenement, een perfect trainingsweekend voor het IDM en we kunnen onze sponsoren uitnodigen. Drie goede redenen om aan deze race mee te doen. Daarnaast kijken we terug op een succesvolle circuitdag van Against Cancer. De kinderen en gezinnen konden even hun narigheid vergeten en werden tijdens deze dag in het zonnetje gezet. We hebben de stichting een mooi bedrag uit kunnen reiken aan de hand van onze veilig en de teller loopt nog steeds verder op! Ik wil alle donateurs enorm bedanken met in het bijzonder BO Motor Oil voor in het inbrengen van de scooter, mijn familie voor een aantal prachtige donaties, Jack van Hoof van Dayoptions.nl en Lucien & Evalien Krans.”

Tijdschema Jack's Racing Day - BeNeLux Trophy 

vrijdag 6 augustus
14:02: Kwalificatie 1

zaterdag 7 augustus
08:30: Kwalificatie 2

zondag 8 augustus
09:30: Race 1
15:52: Race 2


06 aug 2021

Hartog sluit IDM weekend in Schleiz met een goede race af

Rob Hartog begon de IDM ronde op de voor hem onbekende baan in Schleiz goed. Gedurende de kwalificaties en eerste race lukte het Hartog niet om voldoende door te versnellen. In de eerste race finishte hij als negende. In de tweede race wist Hartog zijn tempo flink op te schroeven en wist hij naar een zevende plaats te rijden.

De derde ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap werd verreden op het semipermanente en uitdagende circuit van Schleiz. De baan met hoogteverschillen, snelle en blinde bochten is niet makkelijk onder de knie te krijgen, maar Rob Hartog had vanaf de eerste vrije training gelijk een goed tempo te pakken. De coureur van Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki bleef daarna wel vooruitgang boeken in de trainingen, maar het ging in Hartog’s ogen niet snel genoeg. Hartog was dan ook niet tevreden met zijn tiende tijd na de kwalificaties.

In de eerste race van zaterdagmiddag had Hartog, bijna zoals gebruikelijk dit jaar, een hele goede start en reed vijfde na de eerste bocht. Het lukte de 29-jarige coureur niet om deze positie vast te houden en miste het tempo om met de top-zes mee te gaan. In de tweede helft van de race reed Hartog op een negende plaats en hij kwam ook in deze positie over de finish.

In de warm up van zondagmorgen was het tempo van Hartog al beter en dit resulteerde ook in een betere tweede IDM Supersport 600 race. Hartog wist constant rondetijden in de 1’29 te klokken, waardoor hij veertien seconden sneller de race wist af te leggen dan zaterdag. Deze keer finishte Hartog op plaats zeven. Nog niet de positie die Hartog ambieert, maar de tweede race was wel een positieve verbetering ten opzichte van de rest van het weekend in Schleiz.

Hartog staat nu op een vijfde positie in het kampioenschap. De volgende IDM ronde is de thuisrace van Hartog op het TT Circuit Assen. Dit evenement wordt van 13 t/m 15 augustus verreden.


Rob Hartog: “We begonnen vrijdagmorgen gelijk goed op een voor mij onbekend circuit. Ik had meteen een goed gevoel, maar het lukte daar niet om echt goed door te versnellen. In de eerste race was mijn start goed, alleen had ik niet de pace om met de top zes mee te gaan. Daar baalde ik uiteraard van. In de tweede race hebben ons tempo flink kunnen verbeteren met constante rondetijden in de 1’29. Het was een positieve race. Het resultaat is nog niet wat we willen, maar we blijven hard werken om verder naar voren te komen. Ik ben ervan overtuigd dat er meer inzit en we gaan ervoor om dat te laten zien tijdens onze thuisrace in Assen.”


25 jul 2021
Foto credit: Damon Teerink

Hartog kijkt na korte zomerstop uit naar IDM races in Schleiz

Na een korte zomerstop staat Rob Hartog te popelen om weer te gaan racen met de Kawasaki ZX-6R. Dit weekend staat er voor de coureur van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team twee races op het programma op het semipermanente en uitdagende circuit van Schleiz. In deze nieuwsbrief blikken we vooruit op het IDM evenement, waar sinds lange tijd ook weer publiek bij aanwezig mag zijn.  

De zomerstop van het IDM kampioenschap kwam al na twee evenementen, aangezien de start van het seizoen was gecanceld door de coronasituatie. Na de vier IDM Supersport 600 wedstrijden, verreden in Oschersleben en Most, staat Rob Hartog met 41 punten op een vierde positie in het kampioenschap.

Dit weekend (23 t/m 25 juli) gaat er gereden worden op de Schleizer Dreieck, een klassieker op de IDM kalender waar sinds lange tijd ook weer publiek welkom is. Het IDM evenement is Schleiz staat bekend om de grote bezoekersaantallen. Het semipermanente circuit staat tevens te boek als uitdagend, met hoogteverschillen en vele snelle stukken tussen de maislanden. Voor Hartog is het circuit nieuw, maar hij kijkt er enorm naar uit om op deze speciale baan te racen.

Zowel zaterdagmiddag (17:10 uur) als zondagmiddag (13:40 uur) staat er een wedstrijd op het programma, die net als bij eerdere evenementen live wordt uitgezonden via www.idm.de/live.


 Rob Hartog: “In verband met het cancelen van de eerste race, hadden we na twee evenementen al een kleine zomerstop. Maar ik ben blij om weer te kunnen gaan racen en we hebben nu gelukkig weer meerdere evenementen vrij kort achter elkaar. Zo kunnen we lekker in het ritme blijven. Schleiz is voor mij nieuw. Van horen zeggen heb ik begrepen dat het een speciaal evenement is met veel fans op een bijzonder circuit. Ik heb natuurlijk al wel video’s bekeken en de baan is erg snel. Ik hoop dat het circuit bij mij en de motor past, zodat we weer goed kunnen scoren. Maar daar heb ik alle vertrouwen in!”

Tijdschema IDM Supersport - Schleiz

vrijdag 23 juli
10:35 - 11:00  Vrije Training 1
14:50 - 15:15  Vrije Training 2

zaterdag 24 juli
08:15 - 08:40  Kwalificatie 1
13:00 - 13:25  Kwalificatie 2
17:10             Race 1 (15 laps)  klik voor videolink

zondag 25 juli
08:30 - 08:40  Warm up
13:40             Race 2 (15 laps)  klik voor videolink

Races zijn LIVE te zien via de Livestream links!


22 jul 2021
Foto credit: IDM

Zesde plaats en een vroege crash voor Hartog in Most

Rob Hartog heeft een bewogen weekend in Most achter de rug. Op het voor hem nieuwe circuit kwam de Kawasaki-coureur in de eerste bocht van de eerste race ten val door een andere rijder. In de tweede race wist Hartog als zesde te finishen.

Rob Hartog begon afgelopen vrijdag aan de tweede ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap in Most. Een nieuw circuit voor de coureur van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team. De trainingen stonden dan ook in het teken van zo snel mogelijk stappen vooruit maken en de achterstand op de concurrentie zo snel mogelijk zien te verkleinen. Voornamelijk in de tweede kwalificatie wist Hartog goede progressie te boeken, wat hem een achtste tijd en een positie op de derde startrij opleverde.

In de eerste race van zaterdagmiddag had Hartog een raketstart, waarbij hij als tweede op de eerste bocht afging. Bij insturen van deze krappe bocht kwamen er aan de binnenzijde twee coureurs op hoge snelheid via het gras aanzeilen en zij boorden bij een aantal rijders naar binnen. Hartog was één van de slachtoffers en eindigde met een flinke klap in de grindbak. Gelukkig was de coureur zelf ongedeerd, al was zijn veelbelovende race wel heel snel voorbij.

In de tweede race had Hartog opnieuw een goede start en ging hij als vierde de eerste bocht in. Vervolgens verloor de Kawaski-coureur twee plaatsen, maar bleef een goed tempo rijden. Echter kwam hij in gevecht met de rijder achter hem, wat veel tijd en de aansluiting met de twee rijders voor Hartog kostte. Drieënhalve ronde voor het einde kwam er een rode vlag vanwege een crash. Er was 75% van de race verreden en de wedstrijd werd niet hervat. Hartog werd als zesde geklasseerd en scoorde tien punten.

Na vier wedstrijden staat Hartog op een vierde plaats in het kampioenschap. De derde ronde van het IDM Supersport 600 seizoen staat gepland in het weekend van 23 t/m 25 juli. Er wordt dan gereden op de Schleizer Dreieck, opnieuw een nieuw circuit voor Hartog.


Rob Hartog: “Het ging vanaf de eerste sessie niet verkeerd op een voor ons onbekende baan. In de tweede kwalificatie wisten we ons goed te verbeteren en dat was ook nodig om de aansluiting bij de top van het veld te vinden. Ik had een mega goede start in Race 1. Ik lag tweede en zag in een fractie van een seconde iemand van de binnenkant op hoge snelheid aankomen. Ik werd vol geraakt en mijn race was voorbij. De tweede race gebeurde eigenlijk hetzelfde in de eerste bocht, maar deze keer kon ik erop anticiperen. Ik reed op plaats zes en had een vrij goed tempo, maar kwam in gevecht met de rijder achter mij terecht en dat koste veel tijd. We verloren de aansluiting. Na de rode vlag wel zesde geworden, dus wat goede punten gescoord. Een redelijk resultaat na het missen van de eerste race. Op naar de volgende!”


13 jun 2021
Foto credit: Damon Teerink

Hartog staat voor een nieuwe uitdaging in Most

De tweede ronde van het IDM Supersport 600 seizoen staat voor de deur. Rob Hartog vertrekt als de nummer twee in het kampioenschap naar het Autodrom Most in Tsjechië, een nieuw circuit voor de coureur van het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team.

Rob Hartog keerde met tweede goede resultaten huiswaarts na de eerste IDM Supersport 600 wedstrijden in Oschersleben. In wisselende weersomstandigheden stuurde Hartog zijn Kawasaki ZX-6R naar een vijfde en tweede plaats in de races. Door deze goede resultaten heeft de 29-jarige coureur nu met 31 punten de tweede positie in het kampioenschap in handen.

Komend weekend (11 t/m 13 juni) staat de derde en vierde race van het seizoen 2021 op het programma. Er wordt gereden op het circuit van Most in Tsjechië. Voor Hartog betekent dit een kennismaking met een nieuwe baan. De drie vrije trainingen van vrijdag worden dan ook belangrijk voor de Kawasaki-coureur om snel een goed ritme en afstelling te vinden op dit circuit. Zowel zaterdagmiddag als zondagmiddag staat er een wedstrijd op het programma.

De races zijn weer live te zijn via het YouTube kanaal en de Facebookpagina van het IDM. Zowel het tijdschema als de link naar de livestreams zijn onderaan in deze nieuwsbrief te vinden.


Rob Hartog: “We willen vanzelfsprekend een sterk vervolg geven aan de goede resultaten in Oschersleben. Het wordt voor mij de eerste keer op het circuit van Most, dus het zal een uitdaging worden tussen het vaste deelnemersveld. Ik denk wel dat deze baan goed bij ons kan passen. We staan tweede in het kampioenschap en we zijn erop gebrand om de stijgende lijn met het team, die ik denk dat we te pakken hebben, door te trekken. We gaan er weer voor dit weekend!”

Tijdschema IDM Supersport - Most

vrijdag 11 juni
09:50 - 10:15  Vrije Training 1
13:10 - 13:35  Vrije Training 2
16:15 - 16:40  Vrije Training 3

zaterdag 12 juni
09:00 - 09:25  Kwalificatie 1
12:30 - 12:55  Kwalificatie 2
16:05             Race 1 (15 laps)  klik voor videolink

zondag 13 juni
09:30 - 09:40  Warm up
14:30             Race 2 (15 laps)  klik voor videolink

Races zijn LIVE te zien via de Livestream links!


10 jun 2021
Foto credit: IDM Presse

Tweede plaats voor Hartog tijdens IDM seizoensopener in Oschersleben

Rob Hartog is het IDM Supersport 600 seizoen goed begonnen in Oschersleben. De races werden verreden in lastige omstandigheden op een half natte baan. In de eerste race eindigde de Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki coureur als vijfde, maar in de tweede race wist hij een knappe tweede plaats te scoren.  

Het circuit van Oschersleben vormde het decor voor de eerste ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap in het seizoen 2021. De vrije trainingen en ook de kwalificaties verliepen voor Rob Hartog nog niet naar wens. Samen met het Füsport - RT Motorsports by SKM - Kawasaki werd er gezocht naar het vinden van de juiste setup, maar het lukte nog niet om de Kawasaki ZX-6R helemaal naar de hand van de coureur te zetten. Hartog kwalificeerde zich op een twaalfde plaats.

Vanaf de vierde startrij ging Hartog in de eerste race als een komeet van start op een half natte baan. Na de eerste bocht reed de Kawasaki-coureur al vijfde en na één ronde ging hij zelfs al aan de leiding. Hartog sloeg een gaatje, maar vervolgens werd de baan droger. Hartog anticipeerde niet snel genoeg met door versnellen, waardoor hij weer werd ingehaald. Eenmaal op plaats zes wist de 29-jarige coureur zijn ritme weer goed te vinden en ging hij mee met de rijders voor hem, tot het moment dat weer harder begon te regenen. De organisatie besloot de rode vlag te tonen. Wel zonde voor Hartog aangezien hij duidelijk weer naar de rijders voor hem aan het inlopen was. Hartog werd als vijfde in einduitslag opgenomen.

De tweede wedstrijd begon op een droge baan. Hartog reed in de top-tien, maar had niet het tempo om echt naar voren te komen. Er volgde een flinke regenbui, gevolgd door een rode vlag en herstart op een natte baan. Deze herstart kwam er voor Hartog bijna niet, nadat hij in de sighting lap onderuit ging met een andere rijder. Met een beschadigde motor en voorrem kon Hartog toch van start. Na een geweldige start reed Hartog gelijk op plaats twee en dit wist hij keurig in de sprintrace over zeven ronden vast te houden, waardoor hij met mooie podiumplaats het raceweekend in Oschersleben kon afsluiten!  

De tweede ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap wordt verreden op het circuit van Most in Tsjechië. Dit evenement staat op de kalender van 11 t/m 13 juni, tevens een nieuw circuit voor Hartog.


Rob Hartog: “Tijdens de trainingen lukte het niet om eruit te halen wat voor ogen hadden. De half natte omstandigheden in de eerste race pakten voor mij goed uit. Ik kon er goed mee omgaan, maar het was jammer dat ik later niet snel genoeg weer kon versnellen toen het droger werd. Met plaats vijf mochten wij zeker niet ontevreden zijn. De tweede race was een bizarre race. Ik had na de crash in de sighting lap heel veel geluk dat ik nog van start kon. Mijn voorrem vast flink beschadigd, want ik moest voor iedere bocht twee keer pompen. Een mooi resultaat voor mij en voor het hele team met ook mijn teamgenoot op het podium. We weten dat we nog werk moeten verzetten om op een droge baan snel te zijn, maar dit podium hebben we in ieder geval in de pocket!”


23 mei 2021
Foto credit: Damon Teerink

Klaar voor het echte werk tijdens IDM seizoensopener in Oschersleben

Na een goede voorbereiding gaat het raceseizoen voor Rob Hartog nu echt beginnen. De coureur van het Füsport – RT Motorsports by SKM Kawasaki team racet komend weekend (21 t/m 23 mei) op het circuit van Oschersleben in Duitsland. De eerst races van het IDM Supersport 600 kampioenschap zijn via een livestream te bekijken.

Rob Hartog is erg tevreden over hoe de samenwerking met zijn nieuwe team tijdens de voorbereiding verlopen is. Vorige maande testte de Kawasaki-coureur al op het circuit van Oschersleben, waar komend weekend de eerste ronde van het IDM zal plaatsvinden. De weersomstandigheden waren niet ideaal, waardoor ook niet het volledige testprogramma kon worden afgewerkt. Daarom besloot het team om vorige week nog te gaan testen op het circuit van Castelloli in Spanje, waar de puntjes qua afstelling op de i werden gezet.

Hartog begint dan ook met vertrouwen aan de eerste IDM Supersport 600 ronde van het seizoen, die onder strenge maatregelen wordt afgewerkt. Zo mag er nog geen publiek aanwezig zijn en worden er maar beperkt aantal teamleden toegelaten op het circuit. Positief is wel dat de races live te zien zijn op het YouTube kanaal en Facebookpagina van het IDM. De livestream is ook via www.idm.de/live te bekijken.


Rob Hartog: “Vanzelfsprekend ben ik onwijs blij dat het seizoen van start gaat. Helaas nog zonder publiek, maar na de gecancelde races op de Lausitzring is het zeker mooi dat we nu echt kunnen beginnen. Na de test in Castelloli kan ik wel zeggen dat we er klaar voor zijn. De motor en de klasse is nieuw voor het team en dat heeft een inwerkperiode nodig, maar doordat de samenwerking zo prettig verloop hebben we snel stappen kunnen maken. We hebben getest in Oschersleben en dat is zeker een voordeel. Ik kan niet wachten om met mijn nieuwe crew, waar het gevoel erg goed bij is, aan de slag te gaan!”

Tijdschema IDM Supersport - Oschersleben

vrijdag 21 mei
10:50 - 11:15  Vrije Training 1
13:55 - 14:20  Vrije Training 2
17:00 - 17:20  Vrije Training 3

zaterdag 22 mei
09:35 - 10:00  Kwalificatie 1
13:00 - 13:25  Kwalificatie 2
17:15             Race 1 (15 laps)

zondag 23 mei
09:15 - 09:25  Warm up
13:05             Race 2 (15 laps)

  •  

18 mei 2021
Foto credit: Damon Teerink

Hartog werkt waardevolle testdagen in Assen en Oschersleben af

Ondanks dat de weersomstandigheden niet optimaal waren, kan Rob Hartog terugkijken op goede testdagen met het Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team op het TT Circuit Assen en het circuit van Oschersleben. De seizoensstart van het IDM is vanwege de coronasituatie uitgesteld. De eerste ronde van het IDM Supersport 600 kampioenschap staat nu gepland van 21 t/m 23 mei in Oschersleben.

Rob Hartog had in Spanje al kennis gemaakt met zijn nieuwe Füsport - RT Motorsports by SKM – Kawasaki team. Donderdag 8 april kwam de nieuwe combinatie opnieuw in actie tijdens de KNMV voorjaarstraining op het TT Circuit Assen. Het was erg koud, maar ondanks de frisse baantemperatuur kon Hartog wel veel waardevolle meters maken en werken aan de afstelling van de Kawasaki ZX-6R.

Ruim een week later kwam het team in actie op het circuit van Oschersleben, waar door het annuleren van de eerste ronde op de Lausitzring nu de IDM seizoensopener gepland staat. In het weekend van 17 en 18 april was het weer opnieuw niet optimaal, waardoor de rijtijd niet volledig benut kon worden. Gedurende de twee dagen kon Hartog wel genoeg meters maken om bruikbare informatie te verzamelen. Het plan van het team en Hartog is om binnenkort nog twee dagen te gaan testen op een IDM circuit, voordat het eerste raceweekend verreden gaat worden.


Rob Hartog: “Ondanks dat het weer niet perfect was, hebben we wel veel nuttige dingen kunnen doen tijdens de KNMV testdag in Assen en de trainingsdagen in Oschersleben. De samenwerking met het team verloopt erg lekker, waar ik erg blij mee ben. Dit resulteert er ook in dat we snelle stappen maken met de ontwikkeling van deze splinternieuwe fiets, waar het team erg veel werk in heeft zitten. Het scheelt ook dat ik de nodige ervaring heb met de Kawasaki ZX-6R. Het is erg jammer dat de seizoensstart is uitgesteld, maar het nieuws kwam niet als een volledige verrassing. De eerste race staat nu gepland in Oschersleben. Het enige wat we zelf kunnen doen is zorgen dat we er klaar voor zijn wanneer het seizoen gaat beginnen. Dat kunnen we doen doordat ik zoals altijd fysiek hard blijven werken en dat we met het team de techniek zo goed mogelijk voor elkaar hebben. En verder hopen we maar dat we zo snel mogelijk kunnen starten met racen!”


22 apr 2021
Foto credit: Damon Teerink Photography

Vraaggesprek Rob Hartog: 'We gaan dit jaar hoog inzetten'

In een uitgebreid vraaggesprek vertelt Rob Hartog over het afgelopen seizoen, maar voornamelijk over zijn keuzes, doelen en plannen voor het seizoen 2021 wanneer hij gaat rijden bij FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki in de IDM Supersport 600 klasse.


Hoe kijk je terug op het seizoen 2020? “Het was een raar seizoen. Het was vreemd om pas in augustus de eerste race te rijden en daarvoor zolang in onzekerheid te zitten. Natuurlijk geldt dat niet alleen voor de motorsport. Dat we nog een kort seizoen hadden was mooi, maar wel een andere ervaring als normaal. We hebben zes van de twaalf BSB events gereden onder hele andere omstandigheden. Er was bijvoorbeeld geen publiek, maar desondanks heb ik erg genoten van het racen in Engeland. Ik heb op een aantal spectaculaire banen kunnen rijden in een sterk deelnemersveld. Het was zeker een mooie ervaring!”

Je hebt gereden in de BSB Supersport klasse. Was het voor een nieuwkomer in zo’n ingekort seizoen extra lastig?  “Dat denk ik wel. We hebben zes events gehad en merkten al dat het gedurende het korte seizoen steeds beter ging. Wanneer je een volledig seizoen zou rijden, dan heb je meer tijd om erin te groeien. Daar was nu minder goed de kans voor. De BSB is sowieso lastig voor nieuwkomers, aangezien de banen zeer specifiek zijn en een groot deel van de concurrentie al veel ervaring heeft op deze circuits. Het was zeker een uitdaging, maar daarom was het niet minder mooi.”

Met wat voor een gevoel heb je het seizoen 2020 afgesloten? “Met gemengde gevoelens. Ik had gehoopt op betere klasseringen en dat is niet gelukt. Een vierde plaats was het beste seizoensresultaat en ik had wel gemikt op in ieder geval één podiumplek. Dat heeft meerdere factoren. Een aantal zaken hadden beter gekund, waaronder op technisch vlak. Dan kom ik toch weer terug op het hoge niveau in Engeland; alles moet kloppen om resultaat te halen. Ik had het vooraf niet onderschat, maar toch stiekem wel op meer gehoopt. Ik heb wel onwijs genoten van het rijden op de voor mij nieuwe circuits en tevens veel geleerd.”

Je blijft niet in de BSB, maar gaat naar het Duitse IDM Supersport kampioenschap. Waarom heb je voor deze stap gekozen? “Om in 2021 weer in een ander kampioenschap van start te gaan heeft meerdere redenen. De BSB rijdt dit jaar niet meer in Assen, wat een belangrijke wedstrijd voor ons is. De Brexit brengt een hoop onduidelijkheid en onzekerheid, die we op ons keuzemoment nog niet goed konden pijlen. Het IDM is dan qua afstand niet direct dichter bij huis, maar wel qua reismogelijkheden. En er is ook een thuisrace op het TT Circuit Assen. Na goed contact met FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki, zei mijn gevoel dat ik deze kans moest aanpakken. Nu we eenmaal deze keuze hebben gemaakt, wordt mijn positieve gevoel alleen maar sterker. Ook wanneer we kijken dat naar de ontwikkelingen met betrekking tot corona, denk ik dat de keuze voor het IDM geen verkeerde zet is geweest.”

Door de coronasituatie hebben veel bedrijven het zwaar en dat heeft uiteraard ook invloed op sponsoring. Hoe gaat dat bij jou? “Corona maakt het voor veel bedrijven ingewikkeld en heeft daardoor ook invloed op de sponsoring in de motorsport. Ik moet zeggen dat ik voor veel van mijn trouwe sponsors positief verrast ben, omdat zij toch gewoon weer meedoen. Daar neem ik echt mijn petje voor af. Misschien zit niet iedereen in de hoek waar de klappen vallen, maar ik kan mij voorstellen dat de situatie wel een hoop onzekerheid met zich meebrengt. Daarom ben ik erg dankbaar dat de meeste sponsoren ook komend seizoen weer door willen gaan.”

Door je keuze voor FÜSPORT – RT Motorsports by SKM – Kawasaki keer je terug op de ZX-6R, waar je op hebt gereden tot eind 2019. Speelde dat ook een belangrijke rol in je beslissing om te kiezen voor dit team?  “Ja, weer terug op de vertrouwde Kawasaki ZX-6R. Het was niet de hoofdreden om voor dit team te kiezen, maar dat nam ik zeker mee in mijn beslissing. We kennen de Kawasaki en weten daardoor voor welk pakket we kiezen. Dat is een goed pakket en geeft zekerheid. Het team heeft de laatste jaren goed aan de weg getimmerd. Het team heeft iets moois neergezet in de Supersport 300 klasse en is ambitieus. Ik denk dat ze de juiste aanpak hebben en er veel potentie in het team zit. Tijdens de eerste test werd het vertrouwen dat we komend seizoen goed voor de dag kunnen komen, alleen maar vergroot.”

Over de test gesproken. Wat was je eerste indruk? “Het was een goede eerste kennismaking met het team in Cartagena. Fijn om onbevangen een trainingsweekend te kunnen draaien en alle mensen te leren kennen. Het was nog niet de fiets waarmee ik in het IDM ga rijden. Dat maakt ook niet zoveel uit, want de test was voornamelijk gericht op kennismaking en ritme opdoen. Voor het team is het een nieuw project in de 600 klasse en daarom helpt het ook erg dat ik zoveel ervaring op de Kawasaki ZX-6R heb.”

De IDM kalender bestaat voor de IDM Supersport 600 klasse uit zeven evenementen. Wat vind je van de kalender? En zijn dit over het algemeen juist wel of geen bekende circuits voor je? “Ik denk dat het een mooie en gevarieerde kalender is. Vier van de zeven circuits heb ik al eens gereden. Natuurlijk kijk ik het meest uit naar de thuisrace in Assen. Er zitten ook een aantal uitdagende circuits tussen, maar hopelijk kunnen we nog op een aantal van deze banen testen voor het raceweekend. Samen met het team denk ik dat we goed voorbereid aan de start kunnen staan.”

Hoe ziet de voorbereiding tot de start van het IDM seizoen eruit? “Na de test in Spanje hebben een groot gat tot de volgende training. Deze zullen in april plaatsvinden. Dat zijn we van plan om twee testdagen te draaien op Assen (7-8 april) en twee dagen op de Red Bull Ring (14-15 april).”  

Wat is je doel voor het seizoen? “We gaan dit jaar hoog inzetten. Ik schreeuw het niet van de daken, maar ik ben tevreden wanneer we aan het einde van het seizoen het kampioenschap in de wacht hebben gesleept. Ik heb in het verleden vijf IDM wedstrijden gewonnen, waaronder ook op Assen wat een groot voordeel was. Maar ik denk dat we niet voor minder moeten gaan dan de titel. Het team heeft ervaring en is ambitieus, net als ik. Ik denk zeker dat het een realistisch doel is.”

Heb je al gekeken naar de startlijst van de IDM Supersport 600 in 2021? Heb je al een idee wie je grootste concurrenten gaan worden? “Zoals ik er naar kijk, is het IDM startveld de afgelopen jaren qua aantallen en niveau toegenomen. Er zijn een aantal 600 rijders die al jaren actief zijn in dit kampioenschap en dus veel ervaring hebben op de IDM circuits. Maar er keren ook rijders terug vanuit het WK, zoals Patrick Hobelsberger. In Spanje heb ik mijn teamgenoot Dino Iozzo leren kennen, die het ook hartstikke goed op een 600 doet. Ik denk dat er genoeg concurrentie zal zijn, maar ik kijk naar mijzelf en ik heb er alle vertrouwen in dat ik goede resultaten kan behalen.”

Is het plan om naast het IDM nog bij andere events aan de start te verschijnen? Zien we jou dit jaar naast de IDM Assen nog meer in Nederland rijden? “Het plan was om te kijken of het haalbaar zou om met een wildcard te starten in de World Supersport klasse in Assen. Doordat dit evenement verschoven is naar eind juli, valt het nu helaas samen met een IDM ronde. Op dit moment weet ik nog niet of er andere wedstrijden zijn die we mee zullen pakken. Ik hoop dat ik mij dit jaar nog een keer kan meten met een wildcard op WK-niveau. En het zou heel mooi zijn als er vanuit de KNMV nog een Superbike/Supersport wedstrijd komt in het bijprogramma van de TT. Dat zou een mooie aanvulling op mijn kalender zijn.”


09 mrt 2021

Rob Hartog in 2021 naar IDM Supersport

Rob Hartog versterkt IDM Supersport 600-project FÜSPORT - RT Motorsports by SKM – Kawasaki

Nadat eerder Dino Iozzo al aangetrokken werd voor het nieuwe IDM Supersport 600-project van FÜSPORT - RT Motorsports by SKM – Kawasaki, is nu ook de tweede rijder voor dit ambitieuze plan bekend met voormalig Europees Supersport-kampioen Rob Hartog. De neef van oud-Grand Prix-winnaar Wil Hartog heeft al jaren ervaring met de ZX-6R, de Supersport van Kawasaki, en vormt daardoor een sterk duo met zijn Zuid-Afrikaanse teamgenoot Iozzo.

Rob Hartog startte zijn motorsportcarrière in de motorcross en stapte pas in 2011 over naar de wegrace. En met veel succes! Nadat hij in 2012 al Nederlands Kampioen SuperCup 600 werd, stapte hij over naar het Open Nederlands Kampioenschap Supersport om daar in 2014 de titel te veroveren. In 2018 behaalde hij zijn tot nu toe grootste succes door op een Kawasaki ZX-6R Europees Supersport-kampioen te worden. Afgelopen jaar reed Hartog in het Brits Supersport en wist ook in deze klasse enkele indrukwekkende resultaten te behalen.
Het IDM Supersport 600 is niet nieuw voor Rob. Sterker nog, hij wist in het verleden zelfs races te winnen in dit sterk bezette kampioenschap. Dat deed hij op Assen en op het Belgische Zolder.


Rob Hartog: ‘Ik ben blij volgend jaar uit te komen in het IDM Supersport 600 voor FÜSPORT - RT Motorsports by SKM – Kawasaki. Het had natuurlijk mooi geweest om een vervolg te kunnen geven aan het BSB-avontuur van vorig jaar, maar een competitief pakket was daarin wel een vereiste. En precies dat pakket is iets wat Rob Vennegoor en Frank Krekeler hebben. Ze hebben de laatste jaren echt iets moois neergezet en hebben daarnaast veel ambitie voor de toekomst, waaronder de uitbreiding met een Supersport-team. Gecombineerd met mijn ervaring op de Kawasaki denk ik dat we een zeer sterk geheel zullen vormen. Ik kan daarom niet wachten om aan de slag te gaan en wil hierbij graag Rob, Frank en natuurlijk mijn persoonlijke sponsors bedanken voor het mogelijk maken van deze kans! En laten we hopen dat het wat betreft de races weer een ‘normaal’ jaar wordt en er weer toeschouwers mogen komen.’

Rob Vennegoor - team manager FÜSPORT - RT Motorsports by SKM – Kawasaki: ‘Wil Hartog, de oom van Rob, kwam vroeger al af en toe op onze ouderlijke boerderij. Mijn vader kocht namelijk Lucerne voor de koeien bij hem. Daarnaast zijn mijn vader en Wil op dezelfde dag jarig, 28 mei, en vroeger belden ze jaarlijks op deze dag om elkaar te feliciteren. Toen ik in 2006 met mijn team begon, reed ik daarom direct naar de grasdrogerij van Wil om hem onze gloednieuwe racemotor te laten zien. In 2014 leerde ik een andere Hartog kennen, Rob Hartog. Rob was toen al een topper en werd dat jaar Nederlands Kampioen Supersport. Ik heb sindsdien altijd goed contact met Rob gehad en hem altijd geholpen als ik dat kon. Bijvoorbeeld met de deal bij MTM Kawasaki in 2015 in het EK Superstock 600, met enkele sponsoren en ook afgelopen seizoen bij de contacten met het BikeDevil team in het Brits Supersport. Hoe mooi is het dan dat we na al die jaren nu samen uit komen in ons eigen team! Ik ben daar echt trots op!’

IDM Supersport Kampioenschap - 2021
Het 'Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft' wordt in 2021 voor de Supersport 600 klasse verreden over 7 wedstrijden. Het seizoen start 30 april op de Lausitzring in het voormalig Oost-Duitsland. Ook staat er dit jaar weer een thuisrace op het programma in Assen, van 13 t/m 15 augustus. Daarnaast reist het IDM naast wedstrijden in Duitsland ook af naar Tsjechië en Oostenrijk.

05 jan 2021
 Ouder nieuws? Klik hier voor 2020

Terug naar boven

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date met het laatste nieuws!

Laatste foto's via Flickr

Links

Racesport.nl KNMV Dutch Motorsport WorldSBK.com OW Cup Raceresults.nu Raceresults.nu LiveTiming MotoGP Superbike*IDM
RobHartog.nl - Official Website

© RobHartog.nl Official Website | All rights reserved